• Palolem

Vad gör man med folk som inte svarat alls på inbjudningarna?

De har haft 6 veckor på sig att svara. Vad gör man med gäster som inte ens hört av sig? 

Vi skrev inte o.s.a utan skrev hör av er senast xx/xx om ni kommer eller inte. 

Kan man helt fräckt stryka dem (jag har inget emot att de inte kommer), eller måste jag sitta och ringa runt till 40 pers för att se om de öht vill visa någon form av intresse av att komma till vårt bröllop? Känns helt sjukt att behöva ringa och truga, liksom. 

Om man inte vet hur det ser ut just det datumet i planeringen, kan man inte höra av sig och bara säga det då? Jag fattar ju att allas liv inte kretsar kring vårt bröllop, men höra av sig kan man väl göra när man fått en inbjudan, av ren artighet? 

Hur hade ni gjort gjort?  

• Svar på tråden Vad gör man med folk som inte svarat alls på inbjudningarna?
  • lmcl

Men hörrni, mota bort gäster i dörren? Ni skämtar va? Visst är det dålig stil att inte svara innan sista datum, men är det inte betydligt trevligare och mer diplomatiskt som inbjudare att bara höra av sig till dem och fråga om inbjudan kanske har kommit bort eller om de rent av GLÖMT BORT att svara, istället för att ställa till otroligt ugly scener vid festen? Det kan bli svårt att få festen att lyfta efter en sån inledning, och jag skulle själv ha svårt att tycka att folk är ohyfsade som inte svarar om jag själv beter mig som en barnrumpa tillbaka.

• Joanna Marie

Sen finns det tyvär folk som tror att de inte behöver svara! Jag har flera sånna så när osa närmar sig kommer jag skicka ett mail eller sms till de som inte svarat och påminna. Sen om de inte svarar så har de tackat nej men då vi har ett ganska långt osa kan folk glömma...

• Chicita

Det har också hänt att svar har kommit bort i posten, även inbjudningar kan komma bort i posten.
    Vissa har sagt till brudparets föräldrar att "självklart kommer vi" och då tycker att dom har svarat...

Att slå en snabb signal till dom som inte svarat, eller om man har dom på FB - kanske skicka ut en påminnelse "du har inte svarat på inbjudan, jag vill bara bekräfta att du menade att du inte kommer" hör väl till vanligt hyfs tycker jag...
    Sen ska man inte behöva jaga dom... Man kan delegera sånt här till toastmaster eller ens föräldrar också. Ibland räcker det att fråga föräldrarna "du jag har inte fått svar från XX och YY, vet du om dom har tänkt komma eller inte?" så kan man få svaret att "joo dom sa ju att dom skulle komma för en månad sen" Flört

Det kan ha inträffat något i deras liv också som gjort att dom glömt bort att svara. Bröllopet må vara ER viktigaste dag, men det är långt ifrån alla andras viktigaste dag...

• ElinFalk85
    lmcl skrev 2012-02-24 12:54:12 följande:
    Men hörrni, mota bort gäster i dörren? Ni skämtar va? Visst är det dålig stil att inte svara innan sista datum, men är det inte betydligt trevligare och mer diplomatiskt som inbjudare att bara höra av sig till dem och fråga om inbjudan kanske har kommit bort eller om de rent av GLÖMT BORT att svara, istället för att ställa till otroligt ugly scener vid festen? Det kan bli svårt att få festen att lyfta efter en sån inledning, och jag skulle själv ha svårt att tycka att folk är ohyfsade som inte svarar om jag själv beter mig som en barnrumpa tillbaka.
    du, jag och min blivande ska vara på restaurang och köper ett paket med brudskål, buffé, 3 glas öl eller vin till maten coh tårta. inte fan tänker jag låta någon komma in dit som inte har svarat. har dom ingen hyffs så bemöter jag dom på samma sätt.
  • Dejli
    ElinFalk85 skrev 2012-02-24 13:12:07 följande:
    du, jag och min blivande ska vara på restaurang och köper ett paket med brudskål, buffé, 3 glas öl eller vin till maten coh tårta. inte fan tänker jag låta någon komma in dit som inte har svarat. har dom ingen hyffs så bemöter jag dom på samma sätt.
    Som sagt så kan det ju vara människor som tror att de har svarat, men inte gjort det på ett tillräckligt tydligt sätt. En nära släkting kanske anser att det är så självklart att de vill delta att de tycker det räcker att de säger "ja, men vi kommer såklart" till dina föräldrar som sedan kanske glömt att meddela detta till er - trots att det står tydligt i inbjudan hur man vill att anmälan ska gå till.

Jag hade inte velat göra mig osams med goda vänner för att det uppstått ett missförstånd eller för att de varit helt mänskliga och faktiskt gjort något så hemskt som att glömma... eller känna mig besviken över att en god vän inte dyker upp för att inbjudan kommit bort på vägen (och de i sin tur är för väluppfostrade för att efterfråga en inbjudan, det är ju inte heller direkt hyffsat att bjuda in sig själva).
  • lmcl
    ElinFalk85 skrev 2012-02-24 13:12:07 följande:
    Ja, det var ju fantastiskt flott av er att bjuda på bröllopsfesten...

Det kan ju faktiskt finnas en god anledning till att de inte svarat (kortet har inte kommit fram, de har svarat till fel mailadress, miss i kommunikationen eller vad som helst), men det finns ingen godtagbar anledning till att bete sig illa tillbaka. Skulle du ringa och fråga om inbjudan kommit bort kan du ju hålla huvudet högt och veta att du betett dig helt korrekt, men genom att utgå från att de har låtit bli att svara på ren jävulskap och behandla dina inbjudna gäster därefter sänker du dig ju till under deras nivå. Men det är naturligtvis upp till var och en hur man behandlar sina gäster. 
  • ElinFalk85
    lmcl skrev 2012-02-24 14:01:25 följande:
    Ja, det var ju fantastiskt flott av er att bjuda på bröllopsfesten...

Det kan ju faktiskt finnas en god anledning till att de inte svarat (kortet har inte kommit fram, de har svarat till fel mailadress, miss i kommunikationen eller vad som helst), men det finns ingen godtagbar anledning till att bete sig illa tillbaka. Skulle du ringa och fråga om inbjudan kommit bort kan du ju hålla huvudet högt och veta att du betett dig helt korrekt, men genom att utgå från att de har låtit bli att svara på ren jävulskap och behandla dina inbjudna gäster därefter sänker du dig ju till under deras nivå. Men det är naturligtvis upp till var och en hur man behandlar sina gäster. 
    jag utgår från det eftersom vi skickade inbjudningarna för ca 1 vecka sen. info om att vi skulle gifta oss och vilken dag samt tid för kyrka och fest fick folk för fler veckor sen i vårt fall., alltså har dom redan fått infon. jag har dessutom smsat ut att vi har skickat inbjudninarna, då torde ju folk svara om dom inte fått dem.
  • BettyBoop

Jag måste erkänna att jag själv har glömt att svara på ett bröllop. Inte för att jag var dum, sket i vilket etc utan helt enkelt för att jag blev glad när jag fick "save the date" kontaktade brudparet med att det skulle bli jätteroligt med bröllop och sedan.... glömde svara på själva inbjudan. Det var ju så självklart för mig att jag skulle gå..

Jag förstår att man blir ledsen när folk inte hör av sig och jag förstår att det var dålig stil av mig. Men det var inget elakt som låg bakom, tvärtom!  Och jag blev jätteglad (även lite skamsen) när påminnelsen kom i mailform.

Så.. det KAN faktiskt vara den mänskliga faktorn.. speciellt när man får inbjudan långt innan själva bröllopet. Man tänker att man ska svara och så går tiden...

Därför kommer vi absolut att skicka ut en påminnelse till dem som inte kommer ha svarat. För det finns alltid de som inte gör det av olika anledningar. Svarar de inte på den heller.. ja då är det en annan femma.

• Tezzisen

Om någon inte svarar så tycker jag att de stryks...kan ana att jag också kommer ha några som inte svarar å jag kommer inte jaga dem! Kommer de på i nog tid innan bröllopet så går det iaf med våran catering firma att lägga till några extra portioner fram till 1v innan bröllop.....

• ClaraH

För mig är det självklart att ringa de som inte har svarat. Om det skulle vara så att inbjudan eller svar kommit bort i posten. Visst är det tråkigt att en del inte bemödar sig med att svara men det känns viktigare för mig att få klarhet i saken och jag skulle tycka att det vore jättepinsamt att jag inte undersökt hur det hela ligger till om det visade sig att inbjudningen faktiskt har kommit bort. Det skulle kännas lika pinsamt att hantera att gäster på något sätt tror att det tackat ja och så finns där ingen plats.

Man har nog med att tänka på annat på bröllopsdagen än att oroa sig för att folk som man inte tror ska komma helt plötsligt dyker upp.

Svar på tråden Vad gör man med folk som inte svarat alls på inbjudningarna?