• Palolem

Vad gör man med folk som inte svarat alls på inbjudningarna?

De har haft 6 veckor på sig att svara. Vad gör man med gäster som inte ens hört av sig? 

Vi skrev inte o.s.a utan skrev hör av er senast xx/xx om ni kommer eller inte. 

Kan man helt fräckt stryka dem (jag har inget emot att de inte kommer), eller måste jag sitta och ringa runt till 40 pers för att se om de öht vill visa någon form av intresse av att komma till vårt bröllop? Känns helt sjukt att behöva ringa och truga, liksom. 

Om man inte vet hur det ser ut just det datumet i planeringen, kan man inte höra av sig och bara säga det då? Jag fattar ju att allas liv inte kretsar kring vårt bröllop, men höra av sig kan man väl göra när man fått en inbjudan, av ren artighet? 

Hur hade ni gjort gjort?  

• Svar på tråden Vad gör man med folk som inte svarat alls på inbjudningarna?
  • BlomAnna
    Daludd skrev 2012-02-25 14:26:58 följande:
    Beror på hur många som inte svarat... att 40 pers inte svarat tycker jag faktiskt är ganska svårt, jobbigt OCH besvärligt.Som sagt, jag hade ringt och krävt svar samma dag, annars strukit dem! Man har väl ganska bra känn på vilka som glömt och vilka som inte vågar ringa och säga nej. Oavsett är det ganska drygt att vara morsa åt vuxna människor... 

Men om 40 personer inte svarat måste ju något bleivit riktigt galet för så många ouppfostrade, glömska, och/eller slarviga männsikor kan väl knappast ha i sin bekantskapskrets?
  • Chicita
    BlomAnna skrev 2012-02-25 22:48:57 följande:
    Men om 40 personer inte svarat måste ju något bleivit riktigt galet för så många ouppfostrade, glömska, och/eller slarviga männsikor kan väl knappast ha i sin bekantskapskrets?
    För mig är inte 40 personer samma sak som 40 inbjudningar heller.
    Alltså varje familj/ par brukar ju få en inbjudan tillsammans.

Men jag håller med att det är rätt otroligt att 40stycken (oavsett om det är personer eller familjer/par) skulle låta bli att svara - till ett och samma tillfälle...
  • BlomAnna
    Chicita skrev 2012-02-25 23:18:57 följande:
    För mig är inte 40 personer samma sak som 40 inbjudningar heller.
    Alltså varje familj/ par brukar ju få en inbjudan tillsammans.

Men jag håller med att det är rätt otroligt att 40stycken (oavsett om det är personer eller familjer/par) skulle låta bli att svara - till ett och samma tillfälle...
    Sant...Jag kan nästan redan nu räkna ut vilka som inte kommer att OSA och varför
  • sommar2014

Om man inte orkar ringa alla som inte svarat, varför inte mejla alla på en gång (hemlig kopia förstås)? Det tar ju inte mer än en minut! Man kan ju inte räkna med att de inte kommer heller, en del tror att uteblivet OSA betyder ja, en del nej, en del glömmer svara och sen kan ju inbjudningar och svar komma bort i posten! Även detta som flera skrivit att en gäst kan ringa och tacka ja till en förälder och sedan glömma att svara på själva inbjudan! Är man inte mån om att få ett svar från dem man bjudit? Om det inte känns viktigt att den inbjudne kommer, varför bjöd man hem då? Sen tror jag att termen "om svar anhålles" förvirrar många. Det är ju inte en fråga OM man ska svara utan ATT man ska svara. Ordet om kan ju användas i två olika betydelser och jag tror många missuppfattar. Därför rekommenderar ju Magdalena Ribbing att man istället skriver "svar senast xx februari" istället för osa.

• BlomAnna
    ElinFalk85 skrev 2012-02-24 13:12:07 följande:
    du, jag och min blivande ska vara på restaurang och köper ett paket med brudskål, buffé, 3 glas öl eller vin till maten coh tårta. inte fan tänker jag låta någon komma in dit som inte har svarat. har dom ingen hyffs så bemöter jag dom på samma sätt.
    Men gud!! Jag gissar att du pratar om människor du på ett eller annat sätt faktiskt bryr dig om eftersom du bjudit dem på ditt bröllop med buffé vin och tårta och så skriver du så. Snacka om egoistiskt och rent ut sagt taskigt. Ert bröllop är ER stora dag och förmodligen kretsar det mesta kring det just nu men tro mig era familjers och vänners liv pågår trots att ni ska gifta er och deras liv kretsar kring helt andra saker,
  • ElinFalk85
    BlomAnna skrev 2012-02-25 23:55:13 följande:
    Men gud!! Jag gissar att du pratar om människor du på ett eller annat sätt faktiskt bryr dig om eftersom du bjudit dem på ditt bröllop med buffé vin och tårta och så skriver du så. Snacka om egoistiskt och rent ut sagt taskigt. Ert bröllop är ER stora dag och förmodligen kretsar det mesta kring det just nu men tro mig era familjers och vänners liv pågår trots att ni ska gifta er och deras liv kretsar kring helt andra saker,
    alltså jag menade att jag har ingen lust att leka dagmamma åt dem som inte svarar. t o m min ena storebror har svarat och han brukar aldrig svara på osa förns typ samma dag :D
  • Palolem

40 pers = 17 inbjudningar, varav hälften är släkt och vi vet att de har fått inbjudningarna. De var lika krångliga förra gången jag gifte mig. Inbjöds endast för att annars blir det ramaskri i släkten. Så de får gärna låta bli att komma för min del. Släkten har en djungeltrumma, som säkert kommer att prata om bröllopet både en och 1000 ggr tills det är dags, så de lär inte missa det. 

Vi kommer göra så att vi kommmer mejla de vi vill ha svar från och påminna dem om senast-svar-datumet. resten struntar vi i.

• Chicita
    Palolem skrev 2012-02-26 13:32:57 följande:
    40 pers = 17 inbjudningar, varav hälften är släkt och vi vet att de har fått inbjudningarna. De var lika krångliga förra gången jag gifte mig. Inbjöds endast för att annars blir det ramaskri i släkten. Så de får gärna låta bli att komma för min del. Släkten har en djungeltrumma, som säkert kommer att prata om bröllopet både en och 1000 ggr tills det är dags, så de lär inte missa det. 

Vi kommer göra så att vi kommmer mejla de vi vill ha svar från och påminna dem om senast-svar-datumet. resten struntar vi i.
    Då gör ni ju allt ni kan. Ni vet att dom har fått inbjudningarna. Er släkt påminner dom och ni kontaktar dom ni verkligen vill ha med...
    Det är ju precis det som vi  menar med att man ska i alla fall försöka påminna dom / kontakta dom.

Det är stor skillnad mot att helt enkelt skita i att försöka ens en gång. Att släppa ansvaret när man lagt inbjudningarna på posten och tycka att folk får skylla sig själva sen.
  • lilly7

Vi kommer inte att truga de som inte ens har orkat höra av sig. Har de inte ens hört av sig efter OSA har passerat räknar jag det som ett nej. Däremot har vi några som har hört av sig och sagt grattis men inte tydliggjort om de kommer eller ej. De kommer jag att kontakta. Men näe, varför ska jag ringa runt till folk som inte ens bemödar sig om att höra av sig? Finns ingen anledning enligt mig!

• brideo

Tycker det är megakonstigt att inte osa på en bröllopsinbjudan! Utgår från, när det är dags alltså, att de som inte svarat har glömt/inte fattat hur de ska osa osv. Kommer därför ringa och påminna om det. Är helt inställd på det även fast osa-tiden inte har gått ut än. Haha! 

• Dejli
    brideo skrev 2012-02-27 21:08:38 följande:
    Tycker det är megakonstigt att inte osa på en bröllopsinbjudan! Utgår från, när det är dags alltså, att de som inte svarat har glömt/inte fattat hur de ska osa osv. Kommer därför ringa och påminna om det. Är helt inställd på det även fast osa-tiden inte har gått ut än. Haha! 
    Ja, om man verkligen inte ens har en tanke på att svara så förtjänar man nog inte att stå kvar på vänlistan... övriga får man ju förutsätta vill väl, men av olika anledningar missförstått instruktionerna eller helt enkelt glömt...
Svar på tråden Vad gör man med folk som inte svarat alls på inbjudningarna?