• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    CoG skrev 2013-04-15 19:10:55 följande:
    Så långpanna funkar också?
    Då kan jag ju leja bort så att mamma också gör några (så spar jag tid!)

Och det där med att förstära eller göra smakerna lyxigare låter som en bra ide!
    Ja visst gör det det...
    Har du inte sett Cake Boss på TCL Flört 
    Dom bakar ju nästan bara tårtbottnar i "Sheets" Glad 
    Häll i ett par cm smet i formen (se till att smöra och mjöla kanten och ha bakplåtspapper i botten).
    Det går ju så mycket snabbare i ugnen också med typ "rulltårtsbottnar" än sockerkaka i form Glad
  • CoG
    Chicita skrev 2013-04-15 19:19:33 följande:
    Ja visst gör det det...
    Har du inte sett Cake Boss på TCL Flört
    Dom bakar ju nästan bara tårtbottnar i "Sheets" Glad
    Häll i ett par cm smet i formen (se till att smöra och mjöla kanten och ha bakplåtspapper i botten).
    Det går ju så mycket snabbare i ugnen också med typ "rulltårtsbottnar" än sockerkaka i form Glad
    Jag tittar inte på bakprogram :)

Men då har jag fått lite tips iaf, tack så mycket!
  • Chicita
    CoG skrev 2013-04-15 19:53:46 följande:
    Jag tittar inte på bakprogram :)

Men då har jag fått lite tips iaf, tack så mycket!
    Vaaa? Gör du inte? FörvånadFlört
    Hehe nej det gör väl inte alla. Jag kollar mest på dom för att det är roligt och man får massa idéer
  • Teresa L

Hej!

Tänkte dela med mig av en såå jäkla god frosting/fyllning som jag hittde på nätet! Jag funderar på att göra chokladcupkakes till våret bröllop med nån god fyllning, men tycker vanlig frosting är för söt- Men jag tror vi hittat en vinnare! :D

300 gr cream cheese (Jag använder mascarpone, den är så mild i smaken)
    3 dl grädde
    1 knivsudd bakpulver
    0,5 – 1 tsk vaniljsocker
    2 dl florsocker (det går att öka på mängden om den ska spritsas upp till 3 dl. Dock blir den mycket sötare då)

Gör så här:

Börja med att vispa grädden och bakpulvret* hårt i en skål. Blanda cream cheese, florsocker och vaniljpulver i en annan skål med en slev. Blanda sedan ihop de två skålarna och vispa, på låg hastighet, tills allt är blandat och den är fluffig. Blir den lite för lös kan du ställa in den i kylskålet en stund så att den kyls ner.

• Principisessan

Smart det där med tråden! Måste jag testa.. vart köper man annars en tårtsåg? 
    Gjorde igår en tårta till ett kalas med både släkt och vänner, så tårtan är lite större än vad de brukar vara. Tycker den blev rätt bra. Var lite meckigt att skära ut sugarpasten i vitt men tillslut så. 

Tårtan har kladdkakebottnar, vaniljpannacotta, mousse med blandade trädgårdsbär, smörkräm och sugarpaste. 

• sommaren13

Finns det nån bra amatörbagare i stockholm som kan tänka sig att baka en tårta till oss, så vi får provsmaka det vi har bestämt att ha i våran bröllopstårta? (det är nämligen ingen provsmakning på våran tårta där vi hyr. 
    Betalar givetvis för ingredienser och jobb.
    Vi är ute efter en tårta som innehåller detta:

Mörka chokladbottnar
    1 lager vitchokladmousse
    1 lager hallonmousse

Gärna lika hög som en prinsesstårta och den ska se ut som en prinsess fast med vitt lock.
    Skickar med en bild

• Chicita
    majjja skrev 2013-04-20 07:50:40 följande:
    Smart det där med tråden! Måste jag testa.. vart köper man annars en tårtsåg? 
    Gjorde igår en tårta till ett kalas med både släkt och vänner, så tårtan är lite större än vad de brukar vara. Tycker den blev rätt bra. Var lite meckigt att skära ut sugarpasten i vitt men tillslut så. 

Tårtan har kladdkakebottnar, vaniljpannacotta, mousse med blandade trädgårdsbär, smörkräm och sugarpaste.  
    Häftigt Skrattande

Jag köpte min på Tårtdecor (webbutiken)
  • Chicita
    sommaren13 skrev 2013-04-20 09:30:29 följande:
    Finns det nån bra amatörbagare i stockholm som kan tänka sig att baka en tårta till oss, så vi får provsmaka det vi har bestämt att ha i våran bröllopstårta? (det är nämligen ingen provsmakning på våran tårta där vi hyr. 
    Det är inte alls säkert att det kommer smaka likadant om man inte har samma recept... 
    Ungefär som att gå in på en pizzeria och säga "kan du göra en Hawaii, vi vill veta hur den smakar i Stockholm"

Jag skulle beställt den minsta tårta som ni kan få ifrån det stället istället.  
  • sommaren13

Jag skulle vilja ha en tårta som ser ut som en vit prinsesstårta, men innehåller chokladsockerbotten, vit chokladmousse och hallonmousse. Nån som haft det? Lokalen vi hyr och där vi får köpa tårtan, säger att det inte är att rekommendera att ha ett  lock på en moussetårta...
    Vad säger era erfarenheter?

• sommaren13
    Chicita skrev 2013-04-21 22:55:07 följande:
    Det är inte alls säkert att det kommer smaka likadant om man inte har samma recept... 
    Ungefär som att gå in på en pizzeria och säga "kan du göra en Hawaii, vi vill veta hur den smakar i Stockholm"

Jag skulle beställt den minsta tårta som ni kan få ifrån det stället istället.  
    Problemet är att det inte går Dom gör inte så där...så då får vi helt enkelt chansa att det blir bra.
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm