• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • CoG

Ja, sen behöver jag tips på smaksättning av smörkrämen som passar ihop med innehållet i tårtan.
    Det är inte bara ett :)

• gloriousgirlgirl
    CoG skrev 2013-04-15 13:59:39 följande:
    Jag är velig och osäker, men här inne borde jag kunna få lite hjälp känns det som :)

Jag är en glad amatör vad gäller tårtor (och andra bakverk), fika är inte min grej så jag tränar sällan men jag vill göra våra bröllopstårtor.

Att göra egen sockerkaksbotten har jag testat men med minsta lilla press så flyger den i väggen...det går inte.
    Jag får inte till det.
    Visst kan jag köpa färdiga?? (från bageri kanske om ICAs inte är passande)
    Om jag tar en extra botten/ tårta borde dom få lite höjd ändå och det måste ju inte vara en hallelulja moment att äta tårtan. Men den får gärna vara god!

Kan man ha både vanlig sockerkaksbotten och chokladbotten i samma tårta eller ska man helst välja en av dom?

Vilka smaker funkar fint tillsammans och hur mycket måste jag göra själv?
    Om det är tex hallonmousse, kan jag köpa pulver och blanda till eller bör jag stå och göra allt från början själv?

Jag vill förenkla sånt jag kan misslyckas med men ändå få en ätbar tårta.
    Så innehållet mellan bottnarna känns viktigt att få till så att dom passar ihop.

Hjälp!
    :)

Okej, fusk ska du köra med då. Köp bakmixers, du vet såna som finns vid mjölet i affären. Sockerkaka, citronkaka, chokladkaka finns oftast. Det går bra att välja flera olika bottnar i en och samma tårta, inga problem. De blir goda och stabilare än om du köper färdiga bottnad som är jätteinstabila = din tårta kommer rasa. Vill du ha en högre tårta så ta en extra botten.

Nåt de flesta gillar är kombinationen hallon/choklad så det är ju ett säkert tips. Det finns hallonmousse att köpa på ICA också, i sån pulverform. Det kan du fylla med. Om du kan så kan du försöka göra en kladdkakevariant av chokladbotten istället, se dock till att den blir stabil och inte rinnig.

Smörkrämen tycker jag du ska smaksätta med vit choklad. Det blir sött men gott :)

• CoG

Det jag inte lyckas med då jag gjort sockerkaksbotten är att hålla höjden på den i mitten och sedan att försöka dela den i flera lager...det går bara sönder äen om jag varit duktig o haft den i frysen o allt.
    Vill inte ha alla dessa moment :)

Hallon och choklad alltså.
    Ska det vara chokladmousse och hallonmousse?
    Eller ska chokladen vara av annan typ?
    Och vitchoklad till smörkrämen, ok.

Ska ta de här smakerna och testa lite hemma och se hur det blir :)

• gloriousgirlgirl
    CoG skrev 2013-04-15 14:31:58 följande:
    Det jag inte lyckas med då jag gjort sockerkaksbotten är att hålla höjden på den i mitten och sedan att försöka dela den i flera lager...det går bara sönder äen om jag varit duktig o haft den i frysen o allt.
    Vill inte ha alla dessa moment :)

Hallon och choklad alltså.
    Ska det vara chokladmousse och hallonmousse?
    Eller ska chokladen vara av annan typ?
    Och vitchoklad till smörkrämen, ok.

Ska ta de här smakerna och testa lite hemma och se hur det blir :)

Menar du att den sjunker ihop i mitten när du gräddar? Då har du för låg temperatur (det kan skilja sig mellan ugnar). Vad använder du att dela med? Skär du tex med brödkniv som är taggig? Ta en slät kniv istället, tex köttkniven.

Nä, alltså, jag tänker mig att du gör tårtan såhär:

Kladdkakebotten/browniebotten (den är tygnst och ska således vara längst ner)
    Hallonmousse
    Sockerkaka
    Hallonmousse
    Sockerkaka

Du kan ju testa att täcka den med ganache istället för smörkräm också.

• CoG
    gloriousgirlgirl skrev 2013-04-15 16:02:59 följande:

Menar du att den sjunker ihop i mitten när du gräddar? Då har du för låg temperatur (det kan skilja sig mellan ugnar). Vad använder du att dela med? Skär du tex med brödkniv som är taggig? Ta en slät kniv istället, tex köttkniven.

Nä, alltså, jag tänker mig att du gör tårtan såhär:

Kladdkakebotten/browniebotten (den är tygnst och ska således vara längst ner)
    Hallonmousse
    Sockerkaka
    Hallonmousse
    Sockerkaka

Du kan ju testa att täcka den med ganache istället för smörkräm också.

Högre temperatur och en bra kniv...hur ska jag lyckas göra bottnarna jämna?
    Alltså så att dom inte blir tjockare på ena sidan än den andra?
    Täcka med vaddå?
  • CoG

Jag tänkte ha sugerpastelock på....kan man ha det dä innanför ist för smörkräm?
    Tårtan ska vara vit

• gloriousgirlgirl
    CoG skrev 2013-04-15 16:08:34 följande:
    Högre temperatur och en bra kniv...hur ska jag lyckas göra bottnarna jämna?
    Alltså så att dom inte blir tjockare på ena sidan än den andra?
    Täcka med vaddå?

Ja, säg att du har 175grader på ugnen nu, men du kanske behöver 180 grader för just din ugn. Testa dig fram där. För att lyckas göra bottnarna jämna kan du använda en tårtdelare, finns att köpa på IKEA (fast den är inte så bra) eller online. Där har man både mått och delare i ett.

Täcka tårtor kallas det du gör med smörkräm eller ganache. Alltså man kan säga att du kapslar in tårtan innan du lägger på tex marsipan eller vad du vill ha på. Om du nu ens vill ha nåt sånt på? Det går ju att ha enbart ganache eller smörkräm och dekorera ovanpå det. Ganache är choklad och grädde (smält choklad, värm grädde men låt den ej börja koka, blanda ihop och låt stå kallt ett bra tag, sen blir det som en tjock tjock kräm som man kan använda utanpå).

• CoG

Fast testa mig fram....jag bakar så sällan och vill inte stå med flera misslyckade bottnad :P
    Jag vet, jag låter hemskt lat.
    Men jag ha faktiskt inte tiden till att testa, jag behöver köra på säkra kort :)

Kul med alternativ till smörkrämen, skulle nog vilja testa det där på nästa tårta.
    Min blivandes bror fyller år snart, det kan ju vara ett lämpligt tillfälle.
    Men vi får se om jag gör egna sockerkaksbottnar eller om jag köpe dom.
    Kladdkakebotten och det andra borde jag ju kunna ordna iaf.

:)

gloriousgirlgirl skrev 2013-04-15 16:16:03 följande:

Ja, säg att du har 175grader på ugnen nu, men du kanske behöver 180 grader för just din ugn. Testa dig fram där. För att lyckas göra bottnarna jämna kan du använda en tårtdelare, finns att köpa på IKEA (fast den är inte så bra) eller online. Där har man både mått och delare i ett.

Täcka tårtor kallas det du gör med smörkräm eller ganache. Alltså man kan säga att du kapslar in tårtan innan du lägger på tex marsipan eller vad du vill ha på. Om du nu ens vill ha nåt sånt på? Det går ju att ha enbart ganache eller smörkräm och dekorera ovanpå det. Ganache är choklad och grädde (smält choklad, värm grädde men låt den ej börja koka, blanda ihop och låt stå kallt ett bra tag, sen blir det som en tjock tjock kräm som man kan använda utanpå).

• Chicita
    CoG skrev 2013-04-15 17:00:06 följande:
    Om du inte har en tårt-såg (som jag investerat i) så kan du dela bottnarna med vanlig sytråd faktiskt Glad

Jag klär formen med bakplåtspapper, först stryker jag smör runt kanten och sen sätter jag en remsa bakplåtspapper där (gärna runt 10 cm bred så har man lite "överrinningsskydd" också) och sen lägger jag papper i botten också.
    Då behöver jag inte använda ströbröd, och då blir kanten mjukare, vilket också gör att kakan reser sig jämnare.
    Visst kan mina sjunka lite i mitten också men inte så mycket.
    En annan sak som kan få dom att sjunka i mitten är om man öppnar för att känna på kakan för tidigt.
    Värmeförändringen och den lilla smällen från ugnsluckan kan göra att kakan faller ihop.

För att dela med sytråd så behöver du en tråd som är ca 20-30 cm längre än omkretsen på tårtan.
    Du lindar tråden runt tårtan. Korsar både tråden och dina armar (alltså så att du med höger hand tar tag i vänster del av tråden och tvärt om) sen drar du bestämt men utan ryck rakt ut åt sidorna.

Vår tårta hade smakerna (det som är högst upp var det som var högst upp i tårtan)

Sockerkaksbotten
    Vit chokladmousse
    Sockerkaksbotten
    Hallonmousse med hallon
    Chokladbotten med chokladbitar
    Chokladmousse med riven choklad
    Chokladbotten med chokladbitar

När jag gör bröllopstårtor så köper jag alltid mousse från någon av tårtsidorna, för då vet jag att det blir rätt konsistens.
    Dom vanliga affärsmousserna är lite för mjuka och blir inte riktigt skär-fasta.
    Alltså kolla kakburken eller tårtdecor och dom sidorna Glad
    Jag brukar tillsätta bär (ordentligt avrunna, eller en bärkompott) eller typ fint riven choklad eller annan smaksättning i dom för att göra dom lite lyxigare.

Ett annat sätt att få till bottnarna är att baka bottnar i långpanna och skära ut formen på dom för hand sen.
    Då behöver man ju inte dela bottnarna 
  • CoG
    Chicita skrev 2013-04-15 18:40:41 följande:
    Ett annat sätt att få till bottnarna är att baka bottnar i långpanna och skära ut formen på dom för hand sen.
    Då behöver man ju inte dela bottnarna
    Så långpanna funkar också?
    Då kan jag ju leja bort så att mamma också gör några (så spar jag tid!)

Och det där med att förstära eller göra smakerna lyxigare låter som en bra ide!
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm