• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • xanthine
    amerika skrev 2013-04-01 20:14:10 följande:
    Hur får du till den lila färgen? Just sådan färg skulle jag vilja ha på vårt bröllop.
    Jag använder en pastafärg som det kallas. Den sorten jag använder kommer från märket AmeriColor och säljs inte i Sverige (men man kan eventuellt hitta den på Tradera eller ännu mer troligt Ebay).

Här är ett exempel från Ebay med en låda med flera färger i:
    viewitem.eim.ebay.se/Americolor-Soft-Gel-Paste-Student-Kit-New--12-Colors--Food-Coloring-/200910464479/item

Dom håller väldigt länge för det behövs typ bara en droppe för att få intensiv färg.
    På svenska baksidor finns det också en del pastafärger att välja på. 
  • Fröken J

Det är inte den snyggaste skapelsen, men ville bara få lägga upp en bild på den första täckta tårtan som jag någonsin har gjort =) Snodde inspiration från bildsök på Google. Gjorde egen mmf, jag blev förvånad över hur god den var men det var riktigt kletigt att hålla på med och det krävdes mansstyrka att kavla ut den (kanske hade för mycket florsocker i smeten?). Men på det stora hela är jag nöjd!

• IdaRebecca
    Fröken J skrev 2013-04-03 12:35:14 följande:
    Det är inte den snyggaste skapelsen, men ville bara få lägga upp en bild på den första täckta tårtan som jag någonsin har gjort =) Snodde inspiration från bildsök på Google. Gjorde egen mmf, jag blev förvånad över hur god den var men det var riktigt kletigt att hålla på med och det krävdes mansstyrka att kavla ut den (kanske hade för mycket florsocker i smeten?). Men på det stora hela är jag nöjd!

Haha! Vad rolig, den måste nog göras till nästa påsk :P
    Får man fråga vad du har i?
  • Chicita
    Fröken J skrev 2013-04-03 12:35:14 följande:
    Vilken rolig tårta Skrattande
    Jag gillar sån där humor.
    Den här gjorde jag när skidsäsongen var slut på hotellet förut och vi "slapp" alla skidturister.

• Fröken J
    IdaRebecca skrev 2013-04-03 13:33:04 följande:
    Ja jag blev full i skratt när jag såg den på google och blev bara tvungen att själv göra en =D
    Absolut. Underst är det en browniebotten täckt med banan mosad i vaniljkräm, sen en vanlig tårtbotten täckt med krusbärssylt (kan starkt rekommendera detta som fyllning om man gillar söt-syrligt) och så en vanlig botten ovanpå. Sen har jag använt sojagrädde utanpå bottnarna och slutligen täckt allt med mmf. Fötterna och det gula innan för äggskalet är mmf färgad med hushållsfärg.
    Jag använde ett stort påskägg i papp (inplastat med plastfolie) som "gjutform" och det är lite pyssel med att få bottnarna att fylla ut ägget, men ett tips är att bygga tårtan i pappägget och sen låta det stå i kylen över natten, då hinner allt sätta sig och ramlar inte isär även om man har fått skarva lite här och där med bottnarna. Lycka till!=)
  • Principisessan

Jahapp, det här gick ju bra
    imorgon gifter vi oss och jag har gjort vårt tårta själv. Smakerna är verkligen helt underbara men något jag kanske skulle övat på var ju det där med att lägga kristyr snyggt. Speciellt man väljer att göra en tårta med mycket kristyr. Det blev bara värre och värre, så jag valde mellan 1, slänga tårtan ut genom balkongen. 2, ta ett glas vin och tänka "äsch, vi kommer ju ändå bara att äta upp den".
    Valde nr 2 och faktiskt så ser det lite värre ut på bild, än i verkligheten. Just på bild så blir det ju så otroligt tydligt med alla skavanker.
    Jag inbillar mig att det är så iallafall.

• Principisessan

funderade även på om jag ska skrapa av all kristyr och göra mängder med små vita blommor över nästan hela tårtan, så att den liksom blir översållad av blomster. Risken finns dock att det syns lite igenom nåt svart märke som blir kvar efter kristyer. plus att det förstås tar väldigt lång tid att göra massa blommor. 

Vad tycker ni?  

• amerika
    majjja skrev 2013-04-05 15:57:01 följande:
    funderade även på om jag ska skrapa av all kristyr och göra mängder med små vita blommor över nästan hela tårtan, så att den liksom blir översållad av blomster. Risken finns dock att det syns lite igenom nåt svart märke som blir kvar efter kristyer. plus att det förstås tar väldigt lång tid att göra massa blommor. 

Vad tycker ni?  
    Låt kristyren vara  kvar! Tror det bara blir trist grått istället om du försöker ta bort den.
    Och sen tänker jag att ditt nr 2-tänk funkar även på bröllopet, för tårtan ska ju ätas på slutet efter ett glas vin Flört
    Jag tycker tårtan är jättefin och speciellt impad är jag över den fina cake toppern!

Ha en underbar dag imorgon!
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm