• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    trolldocka skrev 2013-06-18 03:42:52 följande:
    Tårtor är oftast godare om dom får stå till sig lite. Så jag ser alltid till att göra dom klara dagen innan dom ska ätas. Eventuellt dekorerar jag (alltså sätter dit dom förberedda dekorationerna) samma dag.

Jag har inte gått några kurser, jag har läst, googlat och testat.
    Det började med en kompis bröllop för snart 7 år sen då hon inte ville lägga massa pengar på tårtan men ändå ha en "cool tårta". Jag provbakade en som väl vart rätt ok, lite lappad och lagad då jag kavlade locket för tunnt, men annars såg den rätt ok ut.
    Sen gjorde jag en till tårta till maken när han fyllde och en av makens jobbarkompisar ville då att jag skulle göra en tårta till hans frus födelsedag. Och sen har det rullat på.
    Jag har lärt mig mer för varje gång jag har gjort en tårta. Och man lär sig ju även av misstagen man gör.
    Glad 

Det finns en jättebra grundkurs på DVD (som jag har länkat till i TS - Gunilla Wall) om man vill lära sig lite grundtekniker och få lite tips och tricks innan man sätter igång.
    Jag hade nog hållt på med tårtor ett år eller två innan jag köpte den DVD'n och jag lärde mig en hel del av den ändå Glad 
  • Chicita
    Emmalinnea skrev 2013-06-17 23:37:29 följande:
    Här är våran bröllopstårta som jag fick slänga ihop lite snabbt dagen innan bröllopet.
    Kul att få se resultatet Glad
    Den såg jättebra ut
  • afturelding

Hej på er!

Jag skrev precis ett långt inlägg, men vårat internet la av. Så jag skriver en sammanfattning istället.

Jag sitter och planerar våra tårtor nu, och skulle behöva lite smakråd. Vi ska ha tre olika tårtor (allergier som står ivägen), och det är en av dem jag har problem med. 

Den ska bestå av sockerkaksbotten och chokladbotten, och vara fylld med mörk chokladmousse och färska jordgubbar i en sags fast kompott. Men det ska vara tre lager med fyllning, så vad ska det vara på det tredje lagret? Kan man ha två lager med jordgubbar, eller ska vi ha något annat, och i så fall vad? (allt med laktos eller nötter går bort) Den ska vara spacklad med smörkräm eller grädde, vad passar bäst? Den ska även vara dekorerad med färska bär.

• Grodprinsens brud
    afturelding skrev 2013-06-22 11:42:52 följande:
    Hej på er!

Jag skrev precis ett långt inlägg, men vårat internet la av. Så jag skriver en sammanfattning istället.

Jag sitter och planerar våra tårtor nu, och skulle behöva lite smakråd. Vi ska ha tre olika tårtor (allergier som står ivägen), och det är en av dem jag har problem med. 

Den ska bestå av sockerkaksbotten och chokladbotten, och vara fylld med mörk chokladmousse och färska jordgubbar i en sags fast kompott. Men det ska vara tre lager med fyllning, så vad ska det vara på det tredje lagret? Kan man ha två lager med jordgubbar, eller ska vi ha något annat, och i så fall vad? (allt med laktos eller nötter går bort) Den ska vara spacklad med smörkräm eller grädde, vad passar bäst? Den ska även vara dekorerad med färska bär.
    Vad är det för allergier? Ett tips från mikg är att baka rulltårtebotten (på potatismjöl=glutenfritt) och skära ut rätt form och använda laktosfria produkter som grädde och smör i fyllningarna. Sedan täcker du med sugarpaste som är ganska så allergifritt =) På så sätt kan ni välja fyllningar som inte innehåller det som någon mer är eventuellt allergisk mot  och alla kan äta av hela tårtan...  Sugarpasten innehåller ju inte mandel som marsipan gör.. 

Jag skulle nog ta jordgubb-choklad-jordgubb så att det inte blir jättesött. 
  • afturelding
    Grodprinsens brud skrev 2013-06-22 12:25:45 följande:
    Vad är det för allergier? Ett tips från mikg är att baka rulltårtebotten (på potatismjöl=glutenfritt) och skära ut rätt form och använda laktosfria produkter som grädde och smör i fyllningarna. Sedan täcker du med sugarpaste som är ganska så allergifritt =) På så sätt kan ni välja fyllningar som inte innehåller det som någon mer är eventuellt allergisk mot  och alla kan äta av hela tårtan...  Sugarpasten innehåller ju inte mandel som marsipan gör.. 

Jag skulle nog ta jordgubb-choklad-jordgubb så att det inte blir jättesött. 
    Glutenallergi finns tack och lov inte. Och givetvis blir det laktosfri grädde och smör, det är b.la min mor som är laktosintollerant så jag bakar oftast med det istället :)

Min favorittårta innehåller citrus vilket ett par av gästerna är allergiska mot, så vi måste ha olika i vilket fall eftersom att jag inte vill vara utan den Flört  Och så blir det marsipan på den eftersom att alla ändå inte kan äta av den.

Sugarpaste är i princip omöjligt att hitta vegetariskt, och jag vill inte göra egen, så det måste tyvär hoppas över. Därför blir de andra två enbart spacklade, och därav min fråga om grädde eller smörkräm :)

Tack för dina tankar, jag tror faktiskt att det blir jordgubb-choklad-jordgubb. Eftersom att det ska vara två chokladbottnar och mousse gjord på 70% choklad så tror jag faktiskt inte att det blir så sött, eller?
  • okajsa

Smiter in här med en fråga om sugarpaste. Min svärmor ska göra cupcakes som vår bröllopstårta och på det ska vi dekorera med blommor av sugarpaste. Vad ska man tänka på med tanke på blommorna?

Hur långt i förväg kan man göra dem? Hur bra håller de i rumstemperatur? Vilka andra nyttiga tips finns det?

• Chicita
    okajsa skrev 2013-06-22 12:47:51 följande:
    Smiter in här med en fråga om sugarpaste. Min svärmor ska göra cupcakes som vår bröllopstårta och på det ska vi dekorera med blommor av sugarpaste. Vad ska man tänka på med tanke på blommorna?

Hur långt i förväg kan man göra dem? Hur bra håller de i rumstemperatur? Vilka andra nyttiga tips finns det?
    Tänk på att det finns olika sorters sockerpasta.
    Om du ska göra blommor för att dekorera med så skulle jag rekommendera något som kallas flowerpaste. Det stelnar och blir lite hårdare än sån sockerpasta man täcker tårtor med. Det gör att blommorna håller formen bättre.
    Om man förvarar färdiga blommor i en lufttät burk så kan dom hålla upp till 3 månader. Men självklart håller dom aldrig längre än vad själva pastan gör, så kolla datumet på den Glad 
  • Chicita
    afturelding skrev 2013-06-22 12:39:20 följande:
    Glutenallergi finns tack och lov inte. Och givetvis blir det laktosfri grädde och smör, det är b.la min mor som är laktosintollerant så jag bakar oftast med det istället :)

Min favorittårta innehåller citrus vilket ett par av gästerna är allergiska mot, så vi måste ha olika i vilket fall eftersom att jag inte vill vara utan den Flört  Och så blir det marsipan på den eftersom att alla ändå inte kan äta av den.

Sugarpaste är i princip omöjligt att hitta vegetariskt, och jag vill inte göra egen, så det måste tyvär hoppas över. Därför blir de andra två enbart spacklade, och därav min fråga om grädde eller smörkräm :)

Tack för dina tankar, jag tror faktiskt att det blir jordgubb-choklad-jordgubb. Eftersom att det ska vara två chokladbottnar och mousse gjord på 70% choklad så tror jag faktiskt inte att det blir så sött, eller?
    Jag skulle hellre spackla med smörkräm än med grädde eftersom man kan "göra" mer med smörkrämen så att säga.
    Kolla bara Lilo84'as fina tårta (bilden nedan)... Det går att göra med både grädde och smörkräm och jag vet inte vad hon använt. Men smörkräm håller "formen" bättre och det är inte lika stor risk att den blir grynig som grädde kan bli om man råkar vispa den bara lite för mycket.

Jag skulle nog tagit hallon - choklad - jordgubb om du inte vill göra något liknande som vi gjorde Flört

Vi hade två mörka chokladbottnar med mörk chokladmousse mellan, sen en hallonmousse och så två vanliga sockerkaksbottnar med vit chokladmousse mellan.
    Den vita chokladmoussen balanserar upp bra med lite sötma till den lite mer kraftigare och bittrare chokladmoussen och jordgubbar eller hallon ger lite syrlighet Glad
  • Grodprinsens brud
    okajsa skrev 2013-06-22 12:47:51 följande:

Här beror det lite på hur du vill att blommorna ska vara. Ofta gör man hårda blommor av flowerpaste. De blir lite som de där sockerfigurerna man kunde köpa på konditorier på åttiotalet. Dvs hårda och knapriga men fullt ätbara om de inte är urgamla. Blommor av flowerpaste kan du göra flera veckor i förväg och förvara torrt. Vill du ha mjuka blommor som typ marsipanrosor så behöver hon göra blommorna samtidigt som tårtan.. 

Här en bild av en bröllopstårta som jag testbakade en gång med "hårda" småblommor.

• afturelding
    Chicita skrev 2013-06-22 16:57:33 följande:
    Jo, smörkräm tål väl värme bättre också har jag för mig? De står ju givetvis kallt innan servering, men de kan ju stå framme ett tag efter det. Tycker att grädde liksom skär sig lite efter ett tag. (men det kanske är det du menar med att den håller formen bättre)

Tyvär är det ungefär lika omöjligt att hitta vit choklad utan mjölk som det är att hitta sockerpasta utan gelantin, så det går bort. Men hallon är en bra idé! De är syrligare än jordgubbarna :) De färska jordgubbarna är redan väldigt söta tycker jag, men hittar vi bara de som är lite syrligare så kan man kanske blanda lite vanilj i kompotten? Då slipper man tillsätta socker. (hallon, jordgubbar, choklad och en hint av vanilj låter inte helt fel faktiskt).
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm