Krissem skrev 2011-11-08 23:42:26 följande:
Men när man jämför en handling med att bära hakkors så insinuerar man ju att man tycker att det inte bör vara tillåtet.
Verkligen inte!
Man insinuerar ingenting som helst i den vägen. Jämförelsen gäller vad man som sändare skickar ut för signaler och att man knappast kan bestämma själv hur man vill att symbolen/symbolhandlingen ska uppfattas av mottagarna. Exemplet med hakkorset är tydligt därför att det är en symbol vi alla känner till och får tydliga associationer till.
Att man tar upp en symbol som används av mörka krafter i världen, innebär inte att man jämställer brudöverlämning med att var nazist. (jo, det har hänt att brudar blivit helt hysteriska och vrålat "
personangrepp personangrepp! när samma exempel tagits upp förr) För övrigt tror jag de flesta debattörerna här, är rädda nog om vår åsiktsfrihet, att faktiskt inse att man tom får tycka som nazisterna gör, hur fruktansvärt det än är, det de tycker.
Däremot är jag inte alls lika övertygad om att de som vill ha överlämning, faktiskt på allvar tycker att det är OK att någon annan inte gillar den grejen.
Jag får intrycket att man bara får tycka något om olika handlingar om man tycker att det är fint och underbart.
Överhuvudtaget tenderar man att målas ut som elak, missunsam, avundsjuk och illvillig och naturligtvis hård, negativ och tråkig, gnällig nedvärderande och insnöad, så fort man inte öser jubel och klingar i cymbalerna, kramar och dunkar i ryggen i precis alla frågor och trådar. Sakliga åsikter och kritik, tas sällan väl emot, ens när den eftrfrågas i TS. Fast ofta är det inte TS utan någon annan som blir arg.
Jag är glad att jag har förmånen att omges av vänner som inte fluffar min värld på det sättet. Som ger mig nyanser och infallsvonklar jag annars skulle blivit utan.