AnnC81 skrev 2011-11-03 10:08:40 följande:
Intressant Aleta!
Ja visst kan jag hålla med om att det här med jämställdheten kanske är mer självklar i Sverige än i andra länder, och att det kanske inte är självklart för alla ändå. Men finns det då inte andra sätt att kämpa för detta på i så fall, utan att det ska behöva påverka någons bröllopsdag? Att en brud går in med sin far kan ju lika gärna representera kärlek?
Och varför är det just i kyrkan som detta inte skulle vara ok, men ok i samband med en privat, borgerlig ceremoni? Gäller inte det här med jämställdheten då?
Ja visst är det bra att veta att det tydligen finns måndag som tar detta väldigt seriöst, så man kan ta ett beslut utefter det. Tycker ändå det är synd att någon som kanske egentligen vill ha det på ett visst sätt kanske inte vågar gå emot strömmen för att få den upplevelse som känns mest rätt för just de.
Jo, det finns massor med andra sätt som man
också kan jobba med. T ex att sockar på ICA är uppdelade i flick- och pojksockar, att flickkläder är tajtare, tunnare och opraktiska medan pojkläder saknar glada färger men har desto fler dödskallar. För att nämna något.
Jag tycker att man måste ge sig på alla områden på bred front.
Vad gäller just kyrkan så är vigselgudstjänsten offentlig och öppen för alla, därmed gör man ju ett mer offentligt än privat statement.
Sedan tror jag inte att man går emot strömmen direkt om man väljer brudöverlämning, det är ju jätteinne nu verkar det som och fler och fler väljer det. DÄrmed blir det ett problem mot om bara ett fåtal skulle göra det.
Om det verkligen vore så att i 50% av överlämningsfallen var det brudgummen som lämnades över till sin väntande brud så skulle symboliken urlakas, men fråga en kille om han vill bli eskorterad fram till altaret och reaktionen blir nog inte speciellt positiv. Det ska stås på egna ben och man är väl inget kolli eller helt viljelös och man kan ju ses som en toffel (underlägsen kvinnan).
En tanke bara:
Om mannen reagerar så, varför gör inte kvinnan det? Uppenbarligen finns det en symbolik av svaghet och underkastelse som en man ser om han sätts i den situationen.