• steg2

Hur lång tid innan skickar ni ut inbjudan?

När skickade ni ut era inbjudningar eller när tycker ni att man bör göra de? Vi ska gifta oss den 23 juni 2012 alltså dagen efter midsomar, å vi skickade ut dem nu för att en vän  som gifte sig förra sommaren gav oss de tipset om att va ute i goood tid!

Men många tycker att vi är ute väldigt tidigt, så är nyfiken på när andra skickar ut?

• Svar på tråden Hur lång tid innan skickar ni ut inbjudan?
  • Pertinax
    sofer218 skrev 2012-01-08 21:08:10 följande:
    Vi ska gifta oss 25/8-12 och skickade inbjudningskorten i förra veckan Glad

Var sugna på att överraska samtidigt som vi inte hade lust att fixa, scrapbooka eller maila STD- kort och därför blev detta en bra lösning. De flesta reser över 40 mil och behöver boka boende och styra semester långt innan. Bröllopen vi var på i somras hade resonerat på liknande vis, inbjudan i februari 2011 och bröllop i september 2011. Skönt att få information i tid, tänkte vi när vi fick vår inbjudan och resonerade på samma sätt när det var dags för oss.

Men det är väl en smaksak antar jag. Men om det är kytym att INTE skicka kort för långt i förväg för att det anses att "styra" gästernas liv så känns det motsägelsefullt- många vill ju komma och då faktiskt veta datum i tid för att kunna komma. Och att få ett STD- kort ett halvår i förväg är väl isf lika "ofint" då det har samma innebörd som ett riktigt inbjudningskort. Rätta mig om jag har fel..Flört
    Tack!!! Nu kan jag skicka ut mina inbjudningar utan att undra om det är rätt eller fel :)
  • ehlin82

Vi gifter oss 28 juli och ska skicka ut inbjudan lagom till 14 februari. OSA 31 maj.

• Juni 2012

Gifter oss 8 juni, OSA 10 april och inbjudningarna landar i gästernas brevlådor på Alla Hjärtans Dag :)

• misspoetry

Vi gifter oss den 2 juni och skickade ut inbjudningarna i mellandagarna. Det visade sig att flera par redan fått bröllopsinbjudningar till andra datum i juni men inte just vårt datum :) Så jag är glad att vi skickar ut dem relativt tidigt.

• lilja

Vi gifter oss 21 juli och tänkte skicka inbjudningarna i mitten på mars och osa. 24 maj. Hellre i tid än för sent.

* 21 juli 2012 *
  • gbg2012

Vi gifter oss 2 juni 2012 och skickade ut inbjudningarna 7 januari med OSA 15 februari. Var sjuk en vecka så skulle egentligen skickat en vecka tidigare. Hört av de som fått i handen att det är för tidigt OSA datum. Men vill ha tid på oss då vi måste ha minst 50 gäster(betala för minst) och bjudit 65 gäster till bröllopet. Vill hinna skicka ut reserv om vi får mycket avhopp. 

• daniiel
    gbg2012 skrev 2012-01-08 22:12:57 följande:
    Vi gifter oss 2 juni 2012 och skickade ut inbjudningarna 7 januari med OSA 15 februari. Var sjuk en vecka så skulle egentligen skickat en vecka tidigare. Hört av de som fått i handen att det är för tidigt OSA datum. Men vill ha tid på oss då vi måste ha minst 50 gäster(betala för minst) och bjudit 65 gäster till bröllopet. Vill hinna skicka ut reserv om vi får mycket avhopp. 
    Det är väldigt tidigt att ha OSA så många månader före bröllopet, det håller jag med om. Gästerna har ju bara en månad på sig att ta reda på ifall de har möjlighet 5 månader senare. Vi hade OSA en månad före bröllopet och hade gott om tid att beställa och ändra allt möjligt. Jag förstår de som tycker en månad kanske är för lite, men jag tycker absolut inte att OSA ska vara mer än, ja 2-3 månader före.

Jag vet, jag vet.. alla gör som de vill, tänkte bara säga att jag förstår era gäster.
  • gbg2012
    daniiel skrev 2012-01-08 22:40:00 följande:
    Det är väldigt tidigt att ha OSA så många månader före bröllopet, det håller jag med om. Gästerna har ju bara en månad på sig att ta reda på ifall de har möjlighet 5 månader senare. Vi hade OSA en månad före bröllopet och hade gott om tid att beställa och ändra allt möjligt. Jag förstår de som tycker en månad kanske är för lite, men jag tycker absolut inte att OSA ska vara mer än, ja 2-3 månader före.

Jag vet, jag vet.. alla gör som de vill, tänkte bara säga att jag förstår era gäster.
    OSA är 3,5 månader innan bröllopet och har det som jag skrev på grund av att kunna skicka några senare efter den 15 feb om det blir många som inte kan då vi måste betala för minst 50 gäster. Om det inte vore för det skulle vi ha OSA 15 mars. 
  • gbg2012
    gbg2012 skrev 2012-01-08 23:03:45 följande:
    OSA är 3,5 månader innan bröllopet och har det som jag skrev på grund av att kunna skicka några senare efter den 15 feb om det blir många som inte kan då vi måste betala för minst 50 gäster. Om det inte vore för det skulle vi ha OSA 15 mars. 
    daniiel skrev 2012-01-08 22:40:00 följande:

och som jag skrev har jag varit sjuk så blev en vecka senare än vad som var tänkt, de skulle haft 1,5 månad på sig att bestämma. 
  • daniiel
    gbg2012 skrev 2012-01-08 23:03:45 följande:
    Haha jag tänkte helt fel, men jag tycker ändå att det är tidigaste laget, så jag förstår fortfarande de som tycker så. Kan vara lite svårt att veta så långt i förväg. Det kanske blir ett större bortfall också av den anledningen?
  • gbg2012
    daniiel skrev 2012-01-08 23:10:04 följande:
    Haha jag tänkte helt fel, men jag tycker ändå att det är tidigaste laget, så jag förstår fortfarande de som tycker så. Kan vara lite svårt att veta så långt i förväg. Det kanske blir ett större bortfall också av den anledningen?
    mm, vi har diskuterat fram och tillbaka detta hur vi ska göra och vi vill inte lägga mer pengar än vad vi redan gör. Så vi valde att bjuda 65 gäster och bjuda fler sen om bortfallet blir stort. 

Men du har rätt det är ett dilemma. Men många vet redan om vårt bröllop, inte alla. Hälften av gästerna bor i samma stad, så jag hoppas de tycker det är ok och att det inte blir för stort bortfall för att vi har OSA 3,5 månader innan istället för 2,5 månader som vi annars skulle haft.

Jag är positiv. =) 
  • daniiel
    gbg2012 skrev 2012-01-08 23:13:53 följande:
    mm, vi har diskuterat fram och tillbaka detta hur vi ska göra och vi vill inte lägga mer pengar än vad vi redan gör. Så vi valde att bjuda 65 gäster och bjuda fler sen om bortfallet blir stort. 

Men du har rätt det är ett dilemma. Men många vet redan om vårt bröllop, inte alla. Hälften av gästerna bor i samma stad, så jag hoppas de tycker det är ok och att det inte blir för stort bortfall för att vi har OSA 3,5 månader innan istället för 2,5 månader som vi annars skulle haft.

Jag är positiv. =) 
    Det är ju lättare då, om många redan vet om, då har de ju blivit lite förvarnade :) Jag hoppas också att det inte blir så stort bortfall och ni får ett underbart bröllop :)
  • gbg2012
    daniiel skrev 2012-01-08 23:23:37 följande:
    Det är ju lättare då, om många redan vet om, då har de ju blivit lite förvarnade :) Jag hoppas också att det inte blir så stort bortfall och ni får ett underbart bröllop :)
    tack. =)

Berättar sen hur det gått! =) 
  • daniiel
    gbg2012 skrev 2012-01-08 23:34:15 följande:
    tack. =)

Berättar sen hur det gått! =) 
    Bra :D
  • gbg2012
    daniiel skrev 2012-01-08 23:35:59 följande:
    Bra :D
    första feedbacken! Korten kom idag och min kompis tyckte kortet var jättefint och att det var bra att vi var ute i god tid. Hon är tvåbarnsmamma med två små tvillingar och vi har barnfritt bröllop, hennes sambo jobbar inte helger. Men de svarade med en gång att de kommer!! Kan ju tilläggas att hon vetat om bröllopet i några månader redan. De flesta av kompisarna vi bjuder är nära vänner! 

Känns som en bra början iaf. =)

• Joanna Marie

Ska skicka ut korten i veckan och osa är i början av April, vi gifter oss i slutet av juni. Tyckte det var ganska lagom då de flesta redan vet om det också. Korten är bara det officiella.

• gbg2012
    Joanna Marie skrev 2012-01-09 15:21:47 följande:
    Ska skicka ut korten i veckan och osa är i början av April, vi gifter oss i slutet av juni. Tyckte det var ganska lagom då de flesta redan vet om det också. Korten är bara det officiella.
    Lite som vi fast vi har 3,5 månader innan. Men många verka tycka att det är tidigt men vi resonerar lite som er! Sedan ska vi kanske skicka ut fler inbjudningar om vi får mkt avhopp då vi har ett minst antal i festlokalen. 

Svar på tråden Hur lång tid innan skickar ni ut inbjudan?