Syrinx skrev 2011-10-08 11:44:45 följande:
Jag tror att det viktigaste att tänka på är kanske inte exakt antal månader, utan att skicka ut inbjudningarna vid en tid som passar. Alltså - gifter man sig på hösten är det nog bra om inbjudningarna är ute före sommaren och före folks semester. Gifter man sig på sommaren behöver gästerna veta om det när de lägger sina semestrar, alltså är det bra om inbjudningarna kommer i januari. Bara som ett par exempel.
Nackdelen om man skickar ut de "riktiga" inbjudningarna alldeles för långt i förväg kan vara, som någon tidigare också skrev, att gästerna faktiskt hinner glömma bort att svara. Ni vet ju hur det är - man ser till slut inte alla lapparna som sitter på kylskåpet för att de suttit där så länge. Så då får man nog vara beredd på att höra av sig och påminna folk om att svara efter OSA - tyvärr.
Vi gifter oss i slutet av maj och skickar inbjudningarna i januari, eftersom det är examenstider och konfirmationstider och konserttider och allt vad det är. Men vi har skickat ut ett vykort till gästerna redan nu, med en bild på kyrkan, där vi skriver att vi gifter oss 26 maj.
För att undvika att folk "glömmer bort" att svara tänker jag sätta att tidigt OSA-datum, om vi skickar i januari ska osa inte vara i juni till exempel utan mer februari. Folk vet ju om dom kommer eller ej så då kan man lika gärna klämma ut svaret ur dom :p
Jag hoppas iaf att den metoden fungerar :)