• steg2

Hur lång tid innan skickar ni ut inbjudan?

När skickade ni ut era inbjudningar eller när tycker ni att man bör göra de? Vi ska gifta oss den 23 juni 2012 alltså dagen efter midsomar, å vi skickade ut dem nu för att en vän  som gifte sig förra sommaren gav oss de tipset om att va ute i goood tid!

Men många tycker att vi är ute väldigt tidigt, så är nyfiken på när andra skickar ut?

• Svar på tråden Hur lång tid innan skickar ni ut inbjudan?
  • daniiel

Vi skickade ut inbjudningarna ca tre månader innan bröllopsdagen och hade OSA en månad innan. Tycker det duger gott och väl :)

• annapanna01

Vi skickar våra inbjudningar i början av nästa vecka med OSA senast 18 mars. Vi gifter oss i början av juli och som tidigare nämnt i tråden måste ju folk veta hur de ska lägga sin semster.

• Ekorren

Jag funderar, är det inte save-the-date man skickar långt i förväg, ett halvår eller så, och sen själva inbjudningen typ två-tre månader före brölloppet? Har jag fattat fel?

• DestinyD
    Ekorren skrev 2012-01-05 08:51:18 följande:
    Jag funderar, är det inte save-the-date man skickar långt i förväg, ett halvår eller så, och sen själva inbjudningen typ två-tre månader före brölloppet? Har jag fattat fel?
    Så har jag också fattat det! Läste nånstans att det skulle vara "ofint" att be gästerna planera sina liv för långt i förväg. Vi gifter oss i slutet av september, och jag har inte ens börjat fundera på inbjudningar. Kanske måste göra det snart, inser jag..... Glad
  • Mrs S 2012

På lördag är det 6 månader kvar tills vi gifter oss i Skottland. Då kommer vi att skicka ut ett "save-the-date" mail med information om flygplatser, hotell och saker att göra i närheten till våra svenska gäster. Även till andra långväga gäster. (USA, Nya Zeeland, Australien) Min familj och vänner har redan frågat om när de ska boka flyg och liknande så det känns bra att skicka ut information tidigt. Det är ju trots allt mitt i semestern för de flesta!

Injudningarna skickar vi runt påsk, ca 3 månader före vigseln. Så får de OSA senast 1/6 (vi gifter oss 7/7)

• zoolin

Vi var helt klara på att vi skulle skicka ut våra inbjudningar i januari (bröllopet är 25 augusti) men nu börjar jag  fundera om. Man kanske bara ska skicka "save the date"kort och vänta med inbjudningarna.. Hmm.. vad skriver ni i era save the datekort? Skriver ni bara datumet och eventuell plats och inget mer?

• Doofie

Hmm har funderat en del på det där också. Min blivande har sin släkt i en annan del av Sverige (och några vänner också) och vi vill vara ute i god tid för att alla ska kunna hinna spara ihop pengar och kunna komma hela familjen. Så bäst är kanske med ett save-the-date ca 6månader i förväg och sen en inbjudan 2-3 månader innan?
    Eller är det lika bra att skicka inbjudan på en gång, eftersom det oftast behövs lite information om boende osv för långresande gäster?

• Ekorren

Jag tänker såhär: Huvudsaken att gästerna vet NÄR och VAR bröllopet är i god tid så att man hinner ta semester för den dagen och ev. resdagar. I ett save the date skulle jag skriva att det var bröllop, datum, ort och att mer detaljer kommer senare i inbjudan. Om sedan inbjudan kommer tre månader innan så hinner man boka resa, hotell/vandrarhem osv då och det är sällan fullbokat så långt i förväg. Dessutom kan man ju i save the date-kortet lämna ut någon slags kontaktuppgift dit man kan vända sig om man har några frågor (tex väldigt långväga gäster som kanske måste boka i väldigt god tid).

• Fiaa

Vi gifter oss 16 juni, tänkte skicka ut inbjudningarna i början på februari, sista osa 1 april. Då har dom 2 månader på sig och vi har 2,5 månader på oss efter osa ;) vi skickade ut spara-datumet i höstas.. (huff, har redan glömt bort när!) haha!

• daniiel

Jag förstår inte alls meningen med STD-kort om man inte har många gäster som måste resa väldigt långt eller om det är på en sådan dag som många kanske vanligtvis har planer för långt i förväg, tex nyår eller midsommar. I annat fall tycker jag det är en rätt onödig kostnad bara.

Svar på tråden Hur lång tid innan skickar ni ut inbjudan?