• Naive

September 2012

Hej alla glada!  

Efter en snabb check här på forumet ser jag att det inte finns någong tråd för spetember2012 än! (rätta mig om jag har fel?)

Så nu tycker jag att vi kör igång en. Ös på brudar, allt från hur ni planerar, färger, klänningar, smink, hår, skor etc! 

Bara ett endaste litet år kvar!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 17:28
    Hej alla glada!

Efter en snabb check här på forumet ser jag att det inte finns någon tråd för september 2012 än! (rätta mig om jag har fel?)

Så nu tycker jag att vi kör igång en. Ös på brudar, allt från hur ni planerar, färger, klänningar, smink, hår, skor etc!

Bara ett endaste litet år kvar!

• Svar på tråden September 2012
  • eragylf

Halloj! Jag hoppar in här! Vi planerar att gifta oss 1 september, och har precis börjat planera...
    Det känns som om dom stora bitarna börjar falla på plats, så som vigsel och efterföljande "fest".

Är det någon mer än jag som satsar på ett enklare bröllop?

Vi planerar inte vigsel - middag - fest, utan tidig vigsel - brunch - hotellvistelse för mig och min man.

• DestinyD

Nu är jag väldigt glad att vi inte skickat ut inbjudningar ännu.... Idag kom ett brev på posten om att festlokalen vi bokat ska börja användas som förskola, så vi har ingenstans att vara Skrikandes Hur lätt är det att hitta en festlokal nu som motsvarar det vi vill ha?? ALLT bra verkar ju redan vara uppbokat såklart. Jäkla skit också!!!!

• Naive
    DestinyD skrev 2012-05-07 14:21:28 följande:
    Nu är jag väldigt glad att vi inte skickat ut inbjudningar ännu.... Idag kom ett brev på posten om att festlokalen vi bokat ska börja användas som förskola, så vi har ingenstans att vara Skrikandes Hur lätt är det att hitta en festlokal nu som motsvarar det vi vill ha?? ALLT bra verkar ju redan vara uppbokat såklart. Jäkla skit också!!!!
    Ouch! Fy fan vad tråkigt!! Hade de inte kunnat meddela det när ni bokade liksom? 

Hoppas ni hittar nån annan stans att vara! Kram!
    MalinH84 skrev 2012-05-06 21:04:11 följande:
    Då tycker jag du kan fixa något med dina tjejkompisar själv. Det behöver ju utryckligen inte kallas möhippa om du känner att det blir konstigt att det är du som håller i trådarna. Tror ingen av dina tjejkompisar kommer tycka det är konstigt om du vill hitta på något. Gör som du känner, och bry dig inte om vad alla andra tycker =)
    Håller fullständigt med här. Har själv sagt nej till de traditionella (??) möhippegrejerna, så vi får se om det blir något alls... Men hellre inget alls än förnedrande och shots och strippor... 

För övrigt har vi kommit överens med vår vigselförrättare!! Så nu är det klarat... Nu gäller det bara att skriva ihop vigselceremonin också.... Hur har ni andra tänkt gällande det? (Vi gifter oss "borgerligt" utomhus (förhoppningsvis)) 

• Nephele

Äntligen lyckats läsa ikapp! Har inte deltagit i tråden sedan november, och knappt fått nåt gjort med bröllopsplanerna på den tiden heller :P. Önskan om att bli gravid har ju ännu inte slagit in :S, och blir vi inte det denna månad heller så är det dags att trampa på gasen och få till det här bröllopet!
    Det positiva är väl att varken vigsellokal eller middagslokal behöver/kan bokas, och att vi åtminstone har ett ganska bra hum om hur vi vill ha det. Dock ska det ju krångla, såklart! Vi hade ju mer eller mindre bestämt oss för 29 september (då hösten är som vackrast här), men nu har min bästa kompis blivit bjuden till ett annat bröllop just den helgen :(. Visserligen skulle hon välja oss före de andra, men jag vill inte att hon ska behöva välja :S, och vi har ju faktiskt inte spikat nåt än. Så nu känner jag mig helt lost gällande datum! Om vi inte ska köra den 29e när det är som vackrast med höstfärger och löv på marken, så är det kanske bättre att skippa hösttankarna och köra lite tidigare istället då det fortfarande är skaplig temperatur ute (med tanke på att både vigsel och mat planeras utomhus). Men tidigarelägga = mer stress... och mormor som skulle sy om klänningen har inte kommit så långt då morfar gick bort i vintras + att hon sålt huset och ännu inte hittat nånstans att flytta :S. Men det löser sig nog, får hon ett datum att hålla sig till sen så tar hon sig kanske lite mer tid till det.

Vad jag åtminstone har lyckats med är att hitta skor! :D Vilket verkat nästan omöjligt tidigare... Sen måste jag hitta passande smycken också vilket inte heller verkar så lätt iom att klänningen är lite speciell :S. Har även haft en del huvudbry gällande mannens kostym, vill ju gärna att han har brun vilket inte varit så lätt att hitta, men såg nu att det finns en till nedsatt pris på LaRedoute, så kanske provar nåt sånt :).

Beräknas få tillbaks en hel del på skatten (reseavdrag), så de pengarna får isf gå till ringarna + lite till, så blir väl kanske en tur till Göteborg i sommar för att fixa med det :). Det får bli vår lilla minisemester för i år :).

Har dock klar ångest över violinist och solist till vigseln! Hur får vi tag på en sådan?! (passande vår lilla budget). Eftersom vi nog väntar ett par veckor till innan vi börjar boka in nånting (och jag EGENTLIGEN önskar sambon fixade ett riktigt frieri innan nåt bokas) så börjar det kännas lite tajt om vi ev. skulle försöka ragga via nån skola och dessutom kanske tidigarelägger datumet :S.
    Och hur gör vi med grillmottagningen? Hur lösa det på ett bra sätt för ca 30 pers? Var hittar vi bord och stolar till alla? Porslin och bestick? Sammantaget så blir det ju mycket dyrare för oss med grillfest i trädgården i hyrt tält, med hyrda stolar och bord, och trol. köpt porslin och bestick, än att ha en buffé på en bygdegård där allt redan finns... Men men.. Åh just! måste ju kolla om tältet ens får plats på svärföräldrarnas tomt :S.

Nu känner ni er nog ganska nöjda med att ha kommit jämförelsevis långt med allt detta fixande va?

För övrigt, var hittar vi frimärken med ringarna på? På postens hemsida säljs de numera bara i 100-pack, och vi behöver nog max 20 st... Tips mottages tacksamt (rör oss emellanåt i krokarna kring Sundsvall, Hudiksvall, (Gävle), Uppsala, Stockholm - om ni har sett nåt ställe som har på dessa orter).

• Tosan

Lägger till mig i listan :)

Pulmonate: 18/8 Lago di Garda, Italien.
    Amor in aeternum 1/9 Göteborg
    Sifirisen: 1/9 Halmstad
    MalinH84: 1/9 Västerås
    Tufvalisa: 1/9 Vetlanda
    Cosy: 1/9 Skövde
    Ungbrud: 1/9 Stockholm
    Sarus: 1/9 Torsås
    EmlizPemliz: 1/9 Karlskrona
    Mary12: 1/9 Jönköping
    Ninalainen 1/9 Halmstad
    Sirenne: 1/9 Enköping
    Thessan : 1/9 Stockholm
    xelina: 8/9 Ellinge slott
    smulanjuli 8/9 Vetlanda
    Fjärilen:8/9 Toscana
    AnnaMaria23 8/9 Ulricehamn
    Bellathebau: 8/9 Linköping
    Naive: 14/9 Zürich
    Jeth: 15/9 Hudiksvall
    Purpleflower: 15/9 Borås
    Protexblue: 15/9 Karlstad
    Koloratur: 15/9 Stockholm
    Zandra 20/9 Australien
    Pörcy: 22/9 Västerås
    brud201209: 22/9 Alnö (ö utanför Sundsvall)
    Lodjuret: 22/9 Stockholm
    Censson:22/9 Skåne Tranås
    ColosseoMMXVIV 22/9 Stockholm
    DestinyD: 29/9 Stockholm
    YouandMe: 29/9 Norrköping
    Mela01: 29/9 Upplands Väsby
    Frida82: 29/9 Karlstad
    Anny: 29/9 Jönköping
    Babydoll 29/9 Stockholm
    lasmulan 29/9 Trosa

Tosan 29/9 Malmö

• Tosan
    Eireann skrev 2012-05-07 21:02:34 följande:
    För övrigt, var hittar vi frimärken med ringarna på? På postens hemsida säljs de numera bara i 100-pack, och vi behöver nog max 20 st... Tips mottages tacksamt (rör oss emellanåt i krokarna kring Sundsvall, Hudiksvall, (Gävle), Uppsala, Stockholm - om ni har sett nåt ställe som har på dessa orter).

När jag letade efter såna frimärken, hade de inte dem inne på de poststället jag var på men de erbjöd att beställa hem, kanske kan vara något? Slutade med att vi betällde en rulle ändå så har vi till tackkorten sen också!

• Sirifisen
    eragylf skrev 2012-05-07 13:32:18 följande:

Halloj! Jag hoppar in här! Vi planerar att gifta oss 1 september, och har precis börjat planera...
    Det känns som om dom stora bitarna börjar falla på plats, så som vigsel och efterföljande "fest".

Är det någon mer än jag som satsar på ett enklare bröllop?

Vi planerar inte vigsel - middag - fest, utan tidig vigsel - brunch - hotellvistelse för mig och min man.

Vi kör också enkelt. Vi har seperat fest o vigsel. Festen infaller 3 v före själva vigseln. Till den bjuder vi bara vännerna o till vigseln bara familj. Blir vigsel. middag o sen kaffe, kaka o avec hemma hos oss. Enkelt =) 
  • Sirifisen

Då vart festinbjudningarna skickade!!

• Fjärilen

Jag har haft super mycket att göra på jobbet, så vår planering har varit nere på noll nu i ett antal veckor.  Har jobbat super mycket över tid och helger.

Vår OSA datum gick ut nyligen och det är 3 som har tackat nej och en som fortfarande inte har svarat. Trots mail och sms. Tycker det är dålig stil, det räcker med ett ord liksom: nej....Hur svårt kan det vara?

I vilket fall som helst , så har jag fortfarande inte ens provat någon klänning och börjar få smått panik.  Hur lång tid brukar det ta för klänningsaffärer att få in klänningar?

• Sarus

Här har det också varit super mycket med jobb+ att jag är föräldra ledig samtidigt. Så mycket pussel till att få ihop vardagen. Så bröllops planerna har inte varit så prioriterade. Men lite har man fått gjort iaf.

Sångerna till kyrkan är bestämda lika så första dansen.

Inbjudningarna är skickade, än så länge 29 ja , 2 nej. Men vi har sista datum 1/7 så det är väl bara till att vänta! Vet ju att det kommer fler nej eftersom vi lyckades pricka in samma dag som sambons kusin, men jag hoppas ju på många fler JA!!

Har bokat hotell till oss och de gäster som tackat ja. Fick alla superiorrum för samma pris som standarrummen :) Det tyckte jag var kul!

Har bestämt med frisören hur frisyr och smink ska se ut. Har bokat tid till nagelförlägning och fransförlängning veckan innan.

Fotograf är bokad. Han kommer även filma bröllopet och festen.

Kvar att fixa är;
    Mannens kläder
    personal till servering (fast nästa klart)
    dekorationer (orkar inte fixa nu)
    smycken. så jäkla svårt att veta vad jag vill ha. Vad ska ni ha?
    blommor, brudbukett, tärnbukett och krans till näbben samt såna bröstbuketter till mannen och bestman och lilleman
    skicka in om hindersprövning och namnändring! Men gör det nog i juni :) ska ju va inom 4 månader innan bröllopet

här är adresser till det om ni behöver;

www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/blanketter/info/7880.4.19b9f599116a9e8ef36800024527.html

www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/blanketter/info/7831.4.19b9f599116a9e8ef36800024514.html

Svar på tråden September 2012