• Jag han

Visa era bröllopstårtor! :)

Är lite nyfiken på vad alla ni gifta har haft för tårta. Lägg gärna in en bild och skriv vad det var för smak så jag får dreggla lite ;)

Vår var en moussetårta med smak av vit choklad och passionsfrukt.

• Svar på tråden Visa era bröllopstårtor! :)
  • Jeaneettes

Här kommer vara min fast med ljusrosa rosor mörkrosa sidenband och krämvita små rosor.
  • Guffi
    Solstice skrev 2012-03-18 10:18:22 följande:
    Vi har också vitt & grönt som tema men har tänkt ha vita rosor- de gröna bladen lyfter fram dem- här är några inspirationsbilder som jag har:

Solstice skrev 2012-03-18 10:18:59 följande:
    Så denna som är så enkel och stilren!

Jättefina! Tusen tack! De ska absolut följa med till konditoriet för att ge dem inspiration! :)
  • Anne-sofie875

jag ska beställa tårta imorgon och våran idé är att ha hallon och passionsfruktsmoussé på choklaskaksbotten eller sockerkakabotten, men vad kan man ha på tårtan funkar de med Marzipan??? Andra förslag tack! :)

• mjeanettek
    Var köpte du tårtstativet? Jag hittar inget som kostar mindre än 900kr...

• Solstice
    mjeanettek skrev 2012-03-19 12:58:56 följande:
    Var köpte du tårtstativet? Jag hittar inget som kostar mindre än 900kr...

Det är en bild jag hittade när jag sökte på inspiration- men kolla runt med dina lokala bagerier- på en del ställen kan man hyra på ett par hundralappar.
  • Ayla
    Chicita skrev 2012-03-19 10:57:53 följande:
    Skärfast mousse (eller tja fyllning över huvud taget) är när man skär en tårtbit och att fyllningen inte rinner ner i "hålet" som blev efter tårtbiten om du förstår hur jag menar Glad Det ska alltså bli en fin rak kant efter kniven om man skär en tårtbit, och inte "flyta ut" som exempelvis grädde kan göra...
    Enklast är att använda gelatin i moussen.

Min tårta var (nerifrån och upp)

Mörk chokladbotten med chokladbitar
    Mörk chokladmousse med chokladcrisp
    Mörk chokladbotten med chokladbitar
    Hallonmousse med hallon
    Sockerkaksbotten
    Vit chokladmousse
    Sockerkaksbotten

Jag hade för lite gelatin i den vita chokladmoussen (den är lite känslig, den blir antingen rinnig, perfekt eller som en geléklump och jag ville inte riskera att den blev som en geléklump. Så den blev istället aningen rinnig)
    Det betydde att jag inte kunde täcka med sockerpasta för det blev för mycket tryck på fyllningen när jag skulle släta ut sockerpastan över tårtan (man måste dra lite i den för att få den så där slät och fin)...
    Så det blev hastigt och lustigt bestämt att det fick bli en gräddtårta istället. Och jag hade för lite grädde hemma... Så jag är grymt missnöjd med min tårta. Den fick inte ens en plats på min hemsida *hihi*
    smulan.webdon.nu/startsida.html

Det här är den bild på tårtan som jag är mest nöjd med eftersom man inte ser den så bra Flört 

Tog mig friheten att göra om din bild och lägger upp den omgjorda här:

Något grynigt blev det men man ser hur tårtan ser ut.
  • Chicita
    Ayla skrev 2012-03-20 11:41:39 följande:
    Tog mig friheten att göra om din bild och lägger upp den omgjorda här: 
    Något grynigt blev det men man ser hur tårtan ser ut.
    hehe.. den är sexkantig... Bara så ni vet Flört
  • Silent Ninja

Här är lite grön inspiration för er som ville ha det!

• Chicita

Vi kanske ska återgå till TS och lägga in bild på de tårtor som man hade när man gifte sig.

Och inte så mycket "funderar på detta"? 

• Jane

oj jag tänkte precis lägga in en bild och ville ha lite tips av er......finns det en annan tråd för sånt som någon kan tipsa om?

Svar på tråden Visa era bröllopstårtor! :)