• Jag han

Visa era bröllopstårtor! :)

Är lite nyfiken på vad alla ni gifta har haft för tårta. Lägg gärna in en bild och skriv vad det var för smak så jag får dreggla lite ;)

Vår var en moussetårta med smak av vit choklad och passionsfrukt.

• Svar på tråden Visa era bröllopstårtor! :)
  • Pagnie

Jag vill ha fjärilar på min tårta på det här sättet men blåa så klart. Hittade hur bra som helst på Ebay.

Fast sen så vill jag ha en fyrkantig tårta istället för en runt.

• Guffi

Är det någon som kan tipsa om vad man kan ha för dekorationer när man har vitt och grönt tema? Vi tänkte ha en enkel prinsesstårta men med vitt lock.... Vita blommor på vid botten syns ju knappt... Gröna blad är ju givet...

Så tips tack!

• Solstice
    Guffi skrev 2012-03-17 17:56:18 följande:
    Är det någon som kan tipsa om vad man kan ha för dekorationer när man har vitt och grönt tema? Vi tänkte ha en enkel prinsesstårta men med vitt lock.... Vita blommor på vid botten syns ju knappt... Gröna blad är ju givet...

Så tips tack!
    Vi har också vitt & grönt som tema men har tänkt ha vita rosor- de gröna bladen lyfter fram dem- här är några inspirationsbilder som jag har:

• Solstice

Så denna som är så enkel och stilren!

• say yes

Pagnie och solstice: Vilka fina tårtor!! Vet ni vad det varit för fyllning i? Skulle så gärna vilja ha en tårta där kakorna står direkt ovanpå varandra men har fått svaret fr flera konditorier att det bara går med sockerkaka och smörkräm och ingen moussefyllning eftersom kakan inte klarar att hålla uppe tyngden...men alla dessa ställningar som man kan ha i kakan då?? Någon som vet?

• Chicita
    say yes skrev 2012-03-18 10:28:06 följande:
    Pagnie och solstice: Vilka fina tårtor!! Vet ni vad det varit för fyllning i? Skulle så gärna vilja ha en tårta där kakorna står direkt ovanpå varandra men har fått svaret fr flera konditorier att det bara går med sockerkaka och smörkräm och ingen moussefyllning eftersom kakan inte klarar att hålla uppe tyngden...men alla dessa ställningar som man kan ha i kakan då?? Någon som vet?
    Ursäkta uttrycket - men skitsnack! Tungan ute
    Jag vet att många konditorier säger så. Men jag använder moussefyllning i mina tårtor. Ok jag har sockerkaksbottnar också. 
    Sockerkaka - mousse - sockerkaka - mousse - sockerkaka

Grejen är att man för det första ska ha en skärfast mousse. Och det kan alla konditorier fixa Flört 
    Och sen använder man pinnar inne i tårtan som håller upp våningarna. Alla våningar står på ett tårtfat i papp, så i princip så blir det som om man skulle stapla faten på varandra med pinnarna emellan. Det blir en sorts "osynlig ställning" eller hur man ska förklara det.

Jag använder en sorts plaströr som är godkända för användning i mat. Men det går precis lika bra med träpinnar, typ blompinnar.

Man tar understa botten, stoppar ner ca 6 pinnar i den, ställer nästa våning (med tårtfat) ovanpå, stoppar ner pinnar i den, osv...  
    Om jag som är en total amatör klarar av det, så borde ett konditori klara det. Annars är dom ju väldigt dåliga Tungan ute 
  • Solstice
    say yes skrev 2012-03-18 10:28:06 följande:
    Håller med Chicita- de borde klara av de men de tycker att det är enklare att ställa dem på ställning. Har också hört det men jag gör precis på samma sätt- hade tom sugrör som jag klippte av till rätt längd en gång när det bara var två våningar o det funkade perfekt!

Har inte bestämt ännu- ska göra tårtorna själv (svärmor bakar och gör fyllning enligt min anvisning) men jag dekorerar dem själv. Men tror att det lutar åt hallon och lime- då blir det inte för sött. Ska iaf ha sockerkaka, fyllning, chokladbotten, fyllning, sockerkaka.
  • say yes

Chicita och Solstice: Tack så jättemycket för infon!! Vad är skärfast mousse för ngt? Hur hade du det på ditt bröllop med tårtan, Chicita? Hallon/lime låter supergott, Solstice! Funderar själv på hallon/choklad..

• Chicita
    say yes skrev 2012-03-19 00:33:44 följande:
    Chicita och Solstice: Tack så jättemycket för infon!! Vad är skärfast mousse för ngt? Hur hade du det på ditt bröllop med tårtan, Chicita? Hallon/lime låter supergott, Solstice! Funderar själv på hallon/choklad..
    Skärfast mousse (eller tja fyllning över huvud taget) är när man skär en tårtbit och att fyllningen inte rinner ner i "hålet" som blev efter tårtbiten om du förstår hur jag menar Glad Det ska alltså bli en fin rak kant efter kniven om man skär en tårtbit, och inte "flyta ut" som exempelvis grädde kan göra...
    Enklast är att använda gelatin i moussen.

Min tårta var (nerifrån och upp)

Mörk chokladbotten med chokladbitar
    Mörk chokladmousse med chokladcrisp
    Mörk chokladbotten med chokladbitar
    Hallonmousse med hallon
    Sockerkaksbotten
    Vit chokladmousse
    Sockerkaksbotten

Jag hade för lite gelatin i den vita chokladmoussen (den är lite känslig, den blir antingen rinnig, perfekt eller som en geléklump och jag ville inte riskera att den blev som en geléklump. Så den blev istället aningen rinnig)
    Det betydde att jag inte kunde täcka med sockerpasta för det blev för mycket tryck på fyllningen när jag skulle släta ut sockerpastan över tårtan (man måste dra lite i den för att få den så där slät och fin)...
    Så det blev hastigt och lustigt bestämt att det fick bli en gräddtårta istället. Och jag hade för lite grädde hemma... Så jag är grymt missnöjd med min tårta. Den fick inte ens en plats på min hemsida *hihi*
    http://smulan.webdon.nu/startsida.html

Det här är den bild på tårtan som jag är mest nöjd med eftersom man inte ser den så bra Flört 

Svar på tråden Visa era bröllopstårtor! :)