• Nyckelpigan78

    Besviken.....!

    På vår bröllopsfest för 1 v sedan hade vi bjudit våra familjer. Vi var 32 personer totalt.
    Vi hade vigsel i Rådhuset, därefter bröllopsfest i lokal.
    Vi bjöd på buffé, som kostar 130:-/person..och hade inhandlat dricka för ca 6000:-.
    Därefter bjöd vi på kaffe och bröllopstårta.
    Kvällen avslutades med dans.
    Vi hade en riktigt trevlig och rolig fest så den är jag tacksam över.
    Men....
    Present? Jo, vi hade önskat oss pengar...vi fick presentkort på spa- vistelse för 6500:-...
    O detta var allt vi fick! Från våra föräldrar och syskon med familjer, alltså 5 familjer..
    Alltså, jag vill inte låta otacksam men....att våra föräldrar inte ville ge mer är för mig en gåta..
    Våra föräldrar är separerade o har ny respektive...min far, alltså brudens far gav 1000:- i present.....vi har inte fått en enda spänn i bidrag....och dom har väldigt bra ekonomi..
    Likaså min mans föräldrar, 1000:- var i present.....o dom har ännu bättre ekonomi....
    Att vi fick ca 1000:- av våra syskon har jag full förståelse för.
    Jag skulle nog inte lägga mer själv heller till mina syskon.

    Det jobbiga är att, när min syster gifter sig....då kommer hon säkert få både det ena o det andra...
    Vi har samma pappa men inte samma mamma.
    Då kommer jag inte kunna vara tyst med min besvikelse.

    hur har det varit för er andra med liknande sitiation?
    Är nyfiken!
    Jag kanske är världens mest otacksamma dotter!?


  • Svar på tråden Besviken.....!
  • sofi 88

    Oj, jag gifter mig ju inte för ekonomiska bidrag/presenter, utan för att jag vill fira min och m2bs kärlek...
    Att släkt och vänner sen väljer att ge presenter, det är helt upp till dem och samma sak hur mycket de vill lägga. kommer någon med en handgjord sak eller något  vackert föremål från loppis skulle jag bli lika glad för det. Jag skulle aldrig förvänta mig att mina sysken (den ena student och den andra 20 år utan fast jobb) skulle lägga mer än 200 kr/person till present till mig när jag gifter mig. Ett presentkort på spa för 6 500 kr är ju jättebra och väldigt mycket. Tycker nog man får vara tacksam och inte så avundsjuk på hur mycket pengar andra får. Om jag var en av dina anhöriga och gick in på detta forumet skulle jag bli väldigt besviken på det du skrivit...

  • marimekko86

    Om ni "bara" var 32 personer och ni fick 6500:- PÅ SPA är väl det en rätt bra present?

    Kan förstå din besvikelse litegranna ändå eftersom du förväntat dig mer då du vet att din familj har bra inkomst osv. Jag har varit dödssäker på att vi skulle få nåt ekonomiskt bidrag av min blivandes föräldrar som har rätt saftiga konton och att min mamma typ skulle hjälpa mig med klänningen, för hon har typ sagt det för längesen. MEN jag är inte alls besviken eller irriterad för det, för sånt kan man inte förvänta sig och det vet jag ju och jag är inte alls sur eller så, bara lite förvånad för jag trodde verkligen de skulle bidra lite

    Har på lur att vi kommer få nåt presentkort på resa eller så...det låter lite så, och de vet att vi inte har råd att åka nu, så våra familjer kanske går ihop och ger oss det? Än en gång, nåt jag bara börjat ana på grund av diverse samtal och smågrejjer jag hört MEN blir vi utan gör det inget alls.! Man får inte kräva och förvänta sig en massa saker. Gåvor skall vara frivilliga.

    Men eftersom jag själv är en sån person som ger ganska dyra presenter till folk och gärna ofta så är det ändå lite knasigt för mig att vissa kommer med nåt de köpt på rusta. Har man dåliga inkomster är det en sak, då vill jag inte ha presenter alls av sånna personer utan vill hellre att de bara hälsar på mig Men om personer med bra inkomster gör så brukar jag bli lite.... fundersam bara. För jag är inte sån själv Man tror ju alla fungerar som en själv, men så är det ju inte, hahahahah.!

  • Silketuss

    Jag skulle bli riktigt generad om våra familjer gav oss så pass mycket pengar. Nu är vi i stort sett arbetare, allihopa, bara ett par av mina barn är tjänstemän, sas. Men vi ger helt andra belopp i presenter, samma sak när det gäller blivandes familj. Menar du att du tänkte att det på något sätt skulle bli en vinst, på bröllopet? Att ni borde få pengar på pluskontot, när ni räknar bort era kostnader från det ni fick in, på presenter och bidrag? Jag förstår nog inte riktigt hur du menar. 

  • KirsiLaa

    Oj, 6,5k i presentkort är ju jättemycket och absolut något att vara tacksam för! 

    Det är som Sofi 88 säger, att släkt och vänner väljer att ge presenter är helt upp till dem, det är ju inte så att de måste. Värdet på presenten väljer de också. 

    Jag skulle aldrig morra över att ha fått en present jag inte hade önskat mig i förväg, eller över att den inte hade kostat mycket pengar. 

    Att ge pengar till någon i bröllopspresent är dessutom bara tråkigt, något folk inte vill ge bort. Man ger hellre något med lite tanke och överraskning bakom.  

     


  • kikki kikki

    Men herregud.......hur otacksam får man bli?????


    Har tanken inte slagit dig att dom kanske har andra saker dom vill lägga sina pengar på?


    1000:- per skalle är väl mer än nog tycker jag.


    Om du nu gifter dig för att få pengar så anser jag att du är lite fel ute.....i ditt fall så tycker jag nog att du ska vara glad att du fick någe överhuvud taget.


    Så du tycker att bara för att dom har bra ekonomi ska dom ge er sina pengar?........pengar som dom jobbat ihop.....

  • Houdini

    Ja du är en otacksam dotter, så nu fick jag säga det och min man håller med mig.


    Det är exakt samma summa vi fick av min mans pappa som inte heller är fattig men var står det någgonstans att ens föräldrar måste ge furstliga gåvor i bröllopspresent??? Eller att de måste bidra till bröllopet ekonomiskt? Det är väl inte dom som valt att gifta sig heller.


    Sen är det inte meningen att man ska gå jämnt upp eller plus på presenterna man får på det man har lagt ut på bröllopet.

  • Future Mrs S

    Öpnnade tråden och trodde att ni skulle ha fått ingenting eller skurvatten i bröllopspresent typ.. tycker faktiskt att du är ganska otacksam! Ge tillbaks presentkortet om du inte är nöjd och köp dina egna grejer!

  • Fröken Emma

    Jag tycker inte du är otacksam!!

    När vi, jag o M2B fyller år får vi mellan 1 000 - 1500 var av mina föräldrar, av hans 500:-
    Och hur många gånger gifter man sig?!?!?!?! Så ja, en nolla till efter dom beloppen hoppas jag på.

    Ja, nu kommer jag bli påhopad av flera, har jag märkt på alla komentarer Ts fått.
    Men man måste inse att alla har olika traditioner och ekonomier.

  • bruden

    Jag tolkar ditt inlägg som att du på förhand räknat på hur mycket ni kunnat få för att ha råd med det ni BJÖD på. Varför drar du annars upp vad mat och dricka kostade?  Om så är fallet kan jag bara instämma i din slutsats: du är en otacksam människa!
    Hade vi fått den presenten ni fick så hade jag varit dem alla oändligt TACKSAM! Vi hade närmare 50 gäster och totalt fick vi "bara" 2000:- men däremot fick vi vackra saker, personliga saker och dessutom minnen för livet. Detta kan aldrig värderas i kronor och ören! 


  • izredam
    Fröken Emma skrev 2011-08-13 13:52:16 följande:
    Jag tycker inte du är otacksam!!

    När vi, jag o M2B fyller år får vi mellan 1 000 - 1500 var av mina föräldrar, av hans 500:-
    Och hur många gånger gifter man sig?!?!?!?! Så ja, en nolla till efter dom beloppen hoppas jag på.

    Ja, nu kommer jag bli påhopad av flera, har jag märkt på alla komentarer Ts fått.
    Men man måste inse att alla har olika traditioner och ekonomier.
    Det är klart att man kommer från olika traditioner och ekonomier - allt annat vore ju konstigt. MEN vad jag inte förstår är varför man skulle få mer i present bara för att man bara gör något en gång. Så funkar det inte i vår familj, där är alla högtider, examensfester, födelsedagar, konfirmationer etc. likställda.

    Om man tar min farmor till exempel så är jag enda barnbarnet hon har - hon har dessutom mer än gott om pengar att använda - det innebär inte att jag förväntar mig något alls av henne. Däremot så innebär det att hon är en av de första personerna jag går till om jag behöver något (jag är student och har inte haft något jobb i sommar - så när jag behövde de sista pengarna till mitt körkort nu så var hon den första jag vände mig till).

    MEN man kan inte förvänta sig att få presenter av någon. Ever! Presenter ska folk ge bort frivilligt. Och om man klagar på att man får för lite i present, då framstår man, oavsett vad man kommer ifrån för familj, som otacksam och bortskämd - och då får man nog ta det i så fall.
Svar på tråden Besviken.....!