• Nyckelpigan78

Besviken.....!

På vår bröllopsfest för 1 v sedan hade vi bjudit våra familjer. Vi var 32 personer totalt.
    Vi hade vigsel i Rådhuset, därefter bröllopsfest i lokal.
    Vi bjöd på buffé, som kostar 130:-/person..och hade inhandlat dricka för ca 6000:-.
    Därefter bjöd vi på kaffe och bröllopstårta.
    Kvällen avslutades med dans.
    Vi hade en riktigt trevlig och rolig fest så den är jag tacksam över.
    Men....
    Present? Jo, vi hade önskat oss pengar...vi fick presentkort på spa- vistelse för 6500:-...
    O detta var allt vi fick! Från våra föräldrar och syskon med familjer, alltså 5 familjer..
    Alltså, jag vill inte låta otacksam men....att våra föräldrar inte ville ge mer är för mig en gåta..
    Våra föräldrar är separerade o har ny respektive...min far, alltså brudens far gav 1000:- i present.....vi har inte fått en enda spänn i bidrag....och dom har väldigt bra ekonomi..
    Likaså min mans föräldrar, 1000:- var i present.....o dom har ännu bättre ekonomi....
    Att vi fick ca 1000:- av våra syskon har jag full förståelse för.
    Jag skulle nog inte lägga mer själv heller till mina syskon.

Det jobbiga är att, när min syster gifter sig....då kommer hon säkert få både det ena o det andra...
    Vi har samma pappa men inte samma mamma.
    Då kommer jag inte kunna vara tyst med min besvikelse.

hur har det varit för er andra med liknande sitiation?
    Är nyfiken!
    Jag kanske är världens mest otacksamma dotter!?

• Svar på tråden Besviken.....!
  • Oniq

Det enda jag kan förstå med TS tankegång (om jag alls tolkat det rätt) är om de önskat sig pengar till t.ex. bröllopsresa och att den gåva de fick var öronmärkta pengar till spa.

En gåva är dock alltid en gåva och är något som bör ges av egen lust och vilja.

Du kommer alltså inte kunna hålla inne med din besvikelse över att din mamma inte är lika 'givmild' som din halvsysters mamma? Jag förstår hur du känner, men hör du själv hur galet det låter?

Är du inte gift med den du älskar och hade en fantastisk dag? Varför låter du sådana här grubblerier förstöra minnen från något så fint?

Upp med hakan Tungan ute

(?  -klämmer in ett extra frågetecken när jag ändå är igång :)  )

Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • Silketuss

Det verkar som att tjejen som startade tråden har avregistrerat sig. Antar att hon antingen inte gillade svaren hon fick, eller så var det inte seriöst ens från början?

• hannahsofia
    Aniara4 skrev 2011-08-13 19:18:00 följande:
    Jag tycker det finns flera aspekter.

För det första är presenter inget man ska förvänta sig, och defintivt ingenting som ska kopplas till kostnaden för festen! Man ordnar den fest man vill ha, med eller utan finanseringshjälp från andra. Det är inte meningen att presenterna ska "dra in" motsvarande belopp!

MEN - det är klart att man någonstans blir lite besviken om man känner att familjen snålar på presenterna. Var den gränsen går beror ju helt på ens "umgängeskultur", om famljen och vännerna har gott om pengar eller inte, om man har för vana att ge varandra dyra presenter osv. Själv skulle jag bli besviken om jag fick en spann skurvatten (som någon sa) men absolut inte för ett presentkort på flera tusen. Men jag skulle nog bli lite förvånad om t.ex. mamma gav något för mindre än en tusenlapp - om det inte var något väldigt fint, något hon hade gjort själv t.ex.

Om din syster får mer av er gemensamma pappa förstår jag om du blir sårad, men om hennes mamma vill ge mer än din är ju ingenting hon kan rå för eller förtjänar att få skit för. Så i så fall hoppas jag verkligen du kan hålla tyst om din besvikelse och inte gör henne ledsen på sitt bröllop för att din mamma inte gav lika mycket!
     Jag håller med dig helt, jag tror det hänger jättemycket på ens umgängeskultur. Men sen tror jag också att det hänger mycket på vem som ger gåvan, den behöver ju inte vara dyr alls om det är något gett med eftertanke. Det kanske är något litet som symboliserrar ett minne man har med den personen. Då kvittar ju värdet, eftersom den i sig symboliserar något ovärdeligt.
  • Fröken Emma

ja ja... det är väl klart att man kan gifta sig fler gånger. Jag menar ju mer ur min egen sitvation.
    Vi har varit tillsammans i 13 år, bott ihopp12 år förlovade i 11 år.
    Jag kan ju inte gå runt o tänka på att det kan ta slut och att jag då komer gifta mig med nån annan. Men det är klart att livet kan vända ibland.

Av mina vänner och syskon förväntar jag mig inte alls några paket. Bara att dom vill komma och dela vår dag och stå för egen övernattning.

Men av mina föräldrar och svärföräldrar hoppas jag på nån form av uppvaktning iaf.

• Houdini
    Fröken Emma skrev 2011-08-14 13:29:07 följande:
    ja ja... det är väl klart att man kan gifta sig fler gånger. Jag menar ju mer ur min egen sitvation.
    Vi har varit tillsammans i 13 år, bott ihopp12 år förlovade i 11 år.
    Jag kan ju inte gå runt o tänka på att det kan ta slut och att jag då komer gifta mig med nån annan. Men det är klart att livet kan vända ibland.

Av mina vänner och syskon förväntar jag mig inte alls några paket. Bara att dom vill komma och dela vår dag och stå för egen övernattning.

Men av mina föräldrar och svärföräldrar hoppas jag på nånform av uppvaktning iaf.

Jo någon form av uppvaktning hoppas man ju på men att "förvänta" sig mer av sina föräldrar bara för att de är ens föräldrar tycker jag är lite knasigt ( nu citerade jag dig FR. Emma men menar inte dig ordagrant jag gick och funderade på detta)

Jag och min man pratade om detta. Av min pappa fick vi pengar till en ny hörnsoffa han satte inget tak på vad den fick kosta vi själva satte taket. av min svärfar fick vi som sagt 1000 kr vilket vi båda ärligt reagerade lite på just då MEN vem är det som finns där året om och hjälper oss när vi har haft biltrubbel, har nu haft svärfars ena bil som vår bil i över ett år vi betalar bensinen han resten. Men nu bor min pappa 60 mil härifrån och vi ses kanske en gång om året, svärfar ser vi minst en gång i veckan. Svärfar hjälper oss i vardagen det får man liksom inte glömma bort när det är dags för julklappar bröllopspresenter och födelsedagspresenter vilket vi tyvär gjorde en kort stund.

• andersson1970

Jag har aldrig fått en födelsedagspresent av min mamma ens, så jag hade blivit oändligt tacksam om jag ens fick en smula.
    Förväntar mig aldrig något och tycker man ska vara glad man har föräldrar som ens bryr sig det minsta.
    Man gifter sig väl ändå inte för att få presenter?

Ett bröllop ska väl inte gå med plus? Bjuder du till fest är det självklart att man tar kostnaden, annars får man som andra redan sagt, ta ut kuvertavgift.

• Black Coffee
    Silketuss skrev 2011-08-13 22:47:44 följande:
    Det verkar som att tjejen som startade tråden har avregistrerat sig. Antar att hon antingen inte gillade svaren hon fick, eller så var det inte seriöst ens från början?
    Japp - hon fick nog inte så mycket medhåll som hon väntade sig!

Vilken pinsam människa!

Kaffe
  • SnuttisSessan

Jag tycker det är jättemycket pengar ni fick!

Jag tycker ni ska vara nöjda och av vilken anledning gifte ni er ???

Vi fick jättefina presenter och var så nöjda med dem, vissa hade tänkt til och gjort egna presenter och vissa hade köpt från cervera. Men presenter var verkligen ingenting vi krävde och det borde inte ni heller. Var glad för det ni fick och var glad för att ni fick varandra det är väl det viktigaste ?

• Å och D

Ja, jag tycker du är väldigt otacksam. Man BJUDER till bröllop, inte betalar för att sen få tillbaka kostnaden av gästerna.....I anat fall hade du fått ta kuvertavgift.

• Aniara4
    Oniq skrev 2011-08-13 22:43:01 följande:
    Det enda jag kan förstå med TS tankegång (om jag alls tolkat det rätt) är om de önskat sig pengar till t.ex. bröllopsresa och att den gåva de fick var öronmärkta pengar till spa.
    Jo, det tänkte jag också, de kanske hade tänkt ha pengarna till något speciellt? Och kanske inte är så mycket för spa? I så fall är det mer begripligt att de inte blev så glada.
Svar på tråden Besviken.....!