• Nyckelpigan78

Besviken.....!

På vår bröllopsfest för 1 v sedan hade vi bjudit våra familjer. Vi var 32 personer totalt.
    Vi hade vigsel i Rådhuset, därefter bröllopsfest i lokal.
    Vi bjöd på buffé, som kostar 130:-/person..och hade inhandlat dricka för ca 6000:-.
    Därefter bjöd vi på kaffe och bröllopstårta.
    Kvällen avslutades med dans.
    Vi hade en riktigt trevlig och rolig fest så den är jag tacksam över.
    Men....
    Present? Jo, vi hade önskat oss pengar...vi fick presentkort på spa- vistelse för 6500:-...
    O detta var allt vi fick! Från våra föräldrar och syskon med familjer, alltså 5 familjer..
    Alltså, jag vill inte låta otacksam men....att våra föräldrar inte ville ge mer är för mig en gåta..
    Våra föräldrar är separerade o har ny respektive...min far, alltså brudens far gav 1000:- i present.....vi har inte fått en enda spänn i bidrag....och dom har väldigt bra ekonomi..
    Likaså min mans föräldrar, 1000:- var i present.....o dom har ännu bättre ekonomi....
    Att vi fick ca 1000:- av våra syskon har jag full förståelse för.
    Jag skulle nog inte lägga mer själv heller till mina syskon.

Det jobbiga är att, när min syster gifter sig....då kommer hon säkert få både det ena o det andra...
    Vi har samma pappa men inte samma mamma.
    Då kommer jag inte kunna vara tyst med min besvikelse.

hur har det varit för er andra med liknande sitiation?
    Är nyfiken!
    Jag kanske är världens mest otacksamma dotter!?

• Svar på tråden Besviken.....!
  • Kattpoet

Det kan vara mycket väl så att TS fick lite presenter enbart för att folk vet att inget duger åt henne och då tappar man glädjen att  ge något.

Min syster är otacksam, kvittar vad jag ger henne, även saker hon vill ha,  hon vägrar  säga tack eller uppskatta presenten så jag har börjat  ge billigare saker till henne för att jag ser ingen orsak att lägga ut massor på någon så otacksam.

• sofi 88
    Fröken Emma skrev 2011-08-13 13:52:16 följande:
    Och hur många gånger gifter man sig?!?!?!?! Så ja, en nolla till efter dom beloppen hoppas jag på.

Där kom den klassiska, hur många gånger gör man det??? Men å andra sidan, hur många gånger fyller du 25. 30, 35, 40 osv? Just det, bara EN gång, inte behöver folk vräka ur sig pengar för det. Bröllop är ju dessutom, till skillnad från födelsedagar, något man gör frivilligt och vad man bjuder på är helt frivilligt, likaså presenter.
  • Houdini
    sofi 88 skrev 2011-08-13 14:36:03 följande:
    Där kom den klassiska, hur många gånger gör man det??? Men å andra sidan, hur många gånger fyller du 25. 30, 35, 40 osv? Just det, bara EN gång, inte behöver folk vräka ur sig pengar för det. Bröllop är ju dessutom, till skillnad från födelsedagar, något man gör frivilligt och vad man bjuder på är helt frivilligt, likaså presenter.

Oupps jag är uppe i två gånger nu jag ;) så den kan man ju inte köra med.

OBS jag håller med dig Sofi88.

• Vott

Hmm att få drygt 200 kr/person eller 1300kr/familj är väl inte så lite? Hade du förväntat dig att få mer än 6500 kr så skulle du bjudit fler gäster!

Otacksam? Ja det kankse du är eller så har du inte förstått vad pengar är värda. Jag tror på det senare. Sätt dig ner och fundera på hur länge man/du/den som gav dig gåvor måste jobba för att ge bort de summorna efter att boende mat, kläder och övriga räkningar är betalda. 

• Rollon

Utan att lägga nån värdering i huruvida du är otacksam eller inte så kan jag bistå med lite huvudräkning. 6000/32= strax under 200 kr. 200+130=330 kronor. Lägg till en extra hundring för kaffe och tårta så har varje gäst kostat er ca 400 kr i mat och dryckesväg. Som Vott redan räknat ut har ni i princip "fått igen" hälften av den kostnaden, tror faktiskt inte att man kan begära så mycket mer än det.

• kikki kikki
    Fröken Emma skrev 2011-08-13 13:52:16 följande:
    Jag tycker inte du är otacksam!!

När vi, jag o M2B fyller år får vi mellan 1 000 - 1500 var av mina föräldrar, av hans 500:-
    Och hur många gånger gifter man sig?!?!?!?! Så ja, en nolla till efter dom beloppen hoppas jag på.

Ja, nu kommer jag bli påhopad av flera, har jag märkt på alla komentarer Ts fått.
    Men man måste inse att alla har olika traditioner och ekonomier.
    Man kan faktiskt gifta sig hur många gånger som helst!!!!!!!
  • Lajni78

Låter liknande vår situation från vår bröllopsfest..

Jag förstår om du blir besviken då du tror att din syster osv. kommer att få mera...men vad kan du begära?
    Du ska vara tacksam för det du får och glädjas för det!

Lycka till!

• EllaBella

Jag tycker det är helt ok att vara besviken. Jag är t ex lite besviken för att vi inte fick något från min mans föräldrar men då hade vi sagt att vi inte förväntade oss presenter utan var glada att våra gäster ville dela dagen med oss. Men ändå tycker jag kanske att ens föräldrar kan ge något.. Men, men det är inte så mycket man kan göra åt!

• Tessann

Ja vi gifte då oss inte för att få en massa pengar.. vi gifte oss för att vi ville.

Vi hade heller inte en fest och bjöd på en massa mat och dricka för att vi skulle få pengar utan för att vi ville bjuda släkt och vänner på mat och dricka och fira med oss att vi gift oss.

Vi sa tom att vi inte ville ha presenter utan ett glatt leende och att de kommer räcker :)

Men visst förstod man ju att alla skulle ge något ändå.

Vi fick pengar och presentkort och vi är jättenöjda att vi fick något öht.
    Nu fick vi faktiskt så pass mycket att det betalade hela kalaset, hade lagt ned ca 16-17 tusen på festen och vi fick 17 + lite presentkort, men detta var absolut inget vi hade räknat med. Och jag hade varit lika glad även om vi bara fått 1000kr.

Så lite otacksam är du faktiskt, varför måste dom ge er en massa pengar bara för att ni gifter er?

Kan tillägga att min pappa skickade en träbricka med 4 små skålar på.. som kostade ca 300kr.. Jag är nöjd att vi ens fick något av honom.

• ClaraH

Jag räknar inte med så mycket pengar från mina föräldrar, jag tycker nästan att det är lite pinsamt att få en massa presenter. Men jag vet att jag själv skulle köpa en så vi har skrivit en begränsad önskelista i alla fall. Jag tycker inte att man kan räkna med att få presenter och man kan inte jämföra sig med andra heller hur mycket andra brudpar får heller, det ser ju så olika ut ekonomiskt och folk är olika med hur de ger.

Svar på tråden Besviken.....!