• stella10

Någon med en budget på ca 70-80 tusen?

Vi har precis börjat planera bröllop sommaren 12 :)

Vi tror vi kommer att ha en budget på mellan 70-80 tusen, och ca 80 gäster?

Någon som har som budget som oss, som vill snacka och hjälpas åt?

• Svar på tråden Någon med en budget på ca 70-80 tusen?
  • helena86
    Millan1984 skrev 2011-07-14 13:47:49 följande:

jag såg en tjej som gjort chokladpannacotta i såna där Galej ljusglas från IKEA. Funderar på att göra så¨, men ser det dumt ut?

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/36418000

Jag brukar göra pannacotta i liknande sådana =) Så jag tycker inte det ser konstigt ut, det blir lagom mycket sen får man rum med lite bär på toppen om man vill ha det =)

När det kommer till tårtan så ska vi ta tag i det nästa månad, priset kunde de inte säga för det berodde på vilken form man ville ha på tårtan och vad man skulle ha för fyllningar.. Men vi tänkte att nästa månad är ju de flesta tillbaka från semestern sen känns det skönt när man har det gjort med tårtan så man vet hur mkt det kommer gå på =)
  • Millan1984
    helena86 skrev 2011-07-14 18:46:22 följande:
    Jag brukar göra pannacotta i liknande sådana =) Så jag tycker inte det ser konstigt ut, det blir lagom mycket sen får man rum med lite bär på toppen om man vill ha det =)

När det kommer till tårtan så ska vi ta tag i det nästa månad, priset kunde de inte säga för det berodde på vilken form man ville ha på tårtan och vad man skulle ha för fyllningar.. Men vi tänkte att nästa månad är ju de flesta tillbaka från semestern sen känns det skönt när man har det gjort med tårtan så man vet hur mkt det kommer gå på =)
    Vad bra att det kan funka måste försöka räkna ihop hur mycket man kommer spendera på IKEA ., när var det ni skulle gifta er?? vet ni vad ni vill ha för smak?
  • helena86
    Millan1984 skrev 2011-07-14 21:13:50 följande:
    Vad bra att det kan funka måste försöka räkna ihop hur mycket man kommer spendera på IKEA ., när var det ni skulle gifta er?? vet ni vad ni vill ha för smak?
    IKEA är super bra när man vill komma undan billigt :D Vi gifter oss 31/12-11! =) Ja vi skulle vilja ha hallon och vitchoklad mousse och sen att de dekorerar tårtorna i vårt färgtema som är vitt och silver :D

Har ni kommit på några smaker ni vill ha? =)
  • Millan1984
    helena86 skrev 2011-07-15 15:22:32 följande:
    IKEA är super bra när man vill komma undan billigt :D Vi gifter oss 31/12-11! =) Ja vi skulle vilja ha hallon och vitchoklad mousse och sen att de dekorerar tårtorna i vårt färgtema som är vitt och silver :D

Har ni kommit på några smaker ni vill ha? =)
    Mmm det lät gott. till tårtan blir det något med choklad då sambon inte gillar grädde...men blir det "kaka på kaka" om man skulle ha chokladpannacotta + tårta med choklad? vad kan man istöllet ha för smak till efterrätten?? alla tips mottages
  • marimekko86

Vi funderar på att ha en fruktig sorbet till efterrätt, bara en kula typ och nåt som passar till. I bröllopstårtan kommer vi nog ha chokladmousse och skogsbärsgrädde

• marimekko86

Eller istället för sorbet så kanske vi hellre vill ha nån fruktkompott av nåt slag, lite lyxigare sådan, inte bara vanlig fruktsallad

Cheesecake är ju gott, framförallt med blåbär. En liten smal bit cheesecake, för dem är ju rätt mäktiga

• ClaraH
    Millan1984 skrev 2011-07-14 13:47:49 följande:

jag såg en tjej som gjort chokladpannacotta i såna där Galej ljusglas från IKEA. Funderar på att göra så¨, men ser det dumt ut?

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/36418000

Jag kommer att göra min chokladpanna cotta i galejforma, precis lagom storlek.

Vi har en budget på drygt 70' utan ringar och resa. Jag gör all mat själv, de stora kostnaderna för oss är lokal och fotograf. Det var väldigt svårt att få tag i en lokal för fler än ca 60 gäster där man fick ta med sig mat och alkohol själv. Till slutt var det bara att acceptera kostnaden, den var ungfär lika överallt i Stockholm.
  • ClaraH
    Millan1984 skrev 2011-07-13 15:14:41 följande:

något sånt tänker vi också. Jag älskar kyckling men sambon är ljummen, men något kött blir det definitivt.Mm det blir säkert gott.

Nu har vi prel bokat ännu en kyrka så nu ska vi fundera i en vecka och fundera.

Hur nära ska man boka tårtan? ett halvår innan?? har ni kollat upp vad ni får betala för bitpris? Är det så att man inte ska ta exakt det bitar som det blir gäster? Alltså om vi blir 56 blir det för mycket över om man tar 56 bitar??

Vi bokade tårta ganska sent tycker jag, i slutet av juni. Vi gifter oss 20/8. Men det blir ingen typisk bröllopstårta utan en moussetårta. Vi tror att gästerna är ganska mätta och då känns det bra med en lite syrlig mousse strax efter maten. Vi betalar 40:- biten och då ingår dekoration och tårtställning. För regelrätta bröllopstårtor verkar 70:- biten vara rätt så vanligt pris i Stockholm i alla fall.
  • ClaraH
    Millan1984 skrev 2011-07-15 22:54:59 följande:
    Mmm det lät gott. till tårtan blir det något med choklad då sambon inte gillar grädde...men blir det "kaka på kaka" om man skulle ha chokladpannacotta + tårta med choklad? vad kan man istöllet ha för smak till efterrätten?? alla tips mottages
    Jag tänkte också så först. Jag gillar verkligen choklad i tårtan, men jag ska ju också ha chokladpanna cotta till efterrätt så då tar vi en passionsmoussetårta istället, jag tyckte det blev lite "tårta på tårta" med choklad i både efterrätt och tårta.

Jag valde att göra chokladpanna cotta för att det är praktisk när man ska göra maten själv. Nu finns det ju en massa andra varianter av panna cotta, men jag tycker inte om vanlig vaniljpanna cotta, så det var inget alternativ för mig. Men på nätet finns en massa recept, det är bara att söka. Jag tycker att det är en fördel om man har portionsformar, men man kan ju göra t.ex. minipajer i dem, eller parfait om ni har tillgång till frys.

Om du vill se min chokladpanna cotta så kolla detta inlägget på min blogg.http://carinpeter.blogspot.com/2011/02/efterratten-klar-och-designad.html Dock ska det bli en annan chokladdekoration.

Jag märker att jag bara kommenterar dina inlägg...
  • Millan1984
    marimekko86 skrev 2011-07-16 00:12:12 följande:
    Vi funderar på att ha en fruktig sorbet till efterrätt, bara en kula typ och nåt som passar till. I bröllopstårtan kommer vi nog ha chokladmousse och skogsbärsgrädde
    lät smarrigt. Vi måste nog ta en riktig funderare
    ClaraH skrev 2011-07-16 08:37:11 följande:
    Vi bokade tårta ganska sent tycker jag, i slutet av juni. Vi gifter oss 20/8. Men det blir ingen typisk bröllopstårta utan en moussetårta. Vi tror att gästerna är ganska mätta och då känns det bra med en lite syrlig mousse strax efter maten. Vi betalar 40:- biten och då ingår dekoration och tårtställning. För regelrätta bröllopstårtor verkar 70:- biten vara rätt så vanligt pris i Stockholm i alla fall.
    aaah då är det inte så dumt ändå Men tjeena, 70 kr?? vi fick ett prisförslag på 29 kr/bit (och det är en väöldigt populärt ställe att gå till oavsett om man bara vill fika eller boka för större fest). Tänker ni ha något i pannacottan? vi blev bjudna på vaniljpannacotta med hjortron (men ingen av oss är några hjorton älskare), men man kan kanske ha hallon istället? Hahaha, ja jag skriver ju rätt mycket här så Men har man mycket som måste "komma ut ur systemet" så

Vad hade ni alla tänkt att bjuda på för alkohol? är det fult att ha bag in box när det gäller buffébjudning? Vi satt ner en kväll och bara spånade löst och kostnaderna blev hutlösa *jisses*, men vi ska ta oss till systemet nån dag och spåna och sen räkna om på nytt. Jag tror att jag kommer köra alkoholfritt dock på bröllopet. Är ingen stor drickare sen dricker jag heller inte pga mediciner och mina levervärden var förhöjda för några veckor sen och man vet inte vad det beror på (har väl druckit nån cider ibland)...
Svar på tråden Någon med en budget på ca 70-80 tusen?