Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

    BILD och PRIS på er brudbukett!

    Cocoaa, allvarligt talat så blir jag helt knäckt av hur fina era klänningar ser ut, det man ser av dem! jag brukar inte kommentera eller titta så noga på forumets klänningstrådar, men dessa kan jag inte låta bara gå förbi. SÅ himla fina! Kaaaaaaan du inte lägga upp någon bild där man också ser kjolarna? Kanske i ditt galleri?
    Jag bara älskar att de har ärmar, bara för att nämna något.
    Vad duktig fru du har! Jobbar hon med att sy?


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Cocoaa, det är ju jag som tjatat till mig att få se, så folk får bli irriterade på mig isåfall...Tungan ute

    Ni är ju så himla fina och vackra tillsammans att man kan lipa en skvätt. JÄTTEFINA klänningar! Jag förstår att din fru får sy åt andra. Och som sagt, väldigt kul att se buketter som stämmer så väl med helheten.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Cesium, de små rosa blommorna heter Nerine, och det är isärtagna sådana, där de använt klockorna en och en.

    nerine bowdenii blüten


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Jag påminner igen, för läsbarhetens skull:
    När man vill citera en annan medlem och det inlägget innehåller en bild, är det bra om man markerar bilden, tar tag i hörnet och förminskar den eftersom det blir så in i bomben värdelöst att följa en tråd när samma bilder kommer i full skala igen och igen och igen.

    Ibland kanske man inte ens behöver citera genom att kopier in hela inlägget, utan kan rikta sig till den man vill kommentera med direkt tilltal, som tex "Passionsblomma, jag tycker inte du behver tjata om det där mer..." Eller så kan man välja att klippa bort delar av inlägget man citerar, så bara det man verkligen kommenterar är med.

    Så här tex:


    Svar: Anemoner. De kostar ungefär 15-25 kr/st beroende på kvalité,dagspris och butik.

    Bara som ett exempel på hur man kan göra bildtrådar lite mer lättlästa.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    sirifredde skrev 2012-10-12 17:59:03 följande:

    aha ok tack för upplysningen=)


     


    Ett knep värt att föra vidare nu och då-det är ju enkelt om man väl vet om det. (inte alls riktat särskilt till dig heller, utan emellanåt brukar det vara dags att påminna, eftersom det är vanligt att man bara citerar rakt av.)
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Pyttsan skrev 2012-10-30 18:05:43 följande:
    Oj, javisst, det är ju röd anemon! Skäms Nå, jag var verkligen jättenöjd, både med makens val och floristens arbete. Skaftet var dessutom klätt med makramé i naturgarn, så himla fint hantverk!
    Jag lägger till att det du kallar daggkåpa är Buplerum-även om de allra flesta nog uppfattar det som just daggkåpa, det finns verkligen likheter i känslan. Som redan sagt är, så är bären hypericum (en släkting till Johannesört) och bladen eucalypthus.  I ärlighetens namn kan de knapppast stå för att den ska vara helt ekologisk, för mig veterligen får man inte tag i ekologiskt odlad-än mindre närproducerad eucalypthus, och inte hypericum eller buplerum heller. Men jag gillar väldigt mycket tanken med just det temat i buketten.
    Och jag älskar att du släppte det åt din fästman!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    aminis, det gåtr naturligtvis att beställa en exempelbukett ur de menyer som finns. Butikerna har olika menyer dock, så det gäller att gå till en som är ansluten till Interflora och Blommogram i det här fallet. Sedan finns ju Eurofloristoch de har andra exempelbuketter för sin budverksamhet.

    Det man ska veta om som beställare, är att det i butikerna finns ganska stor rörelsefrihet för förändringar. Anledningen är att varenda butik i landet givetvis inte alltid kan ha varenda blomma och blad hemma som är i buketterna på bilderna. Man får ofta göra det bästa och mest liknande av vad man har hemma, särskilt med bud som kommer in samma dag som de ska skickas-då har man ju bara det manredan handlat hem. Man följer färg  och form i första hand, men det är inte alls säkert att buketten innehåller just de blommor man ser på bilden-men den ska kännas likvärdig.

    Anledningen att det är bra att veta om detta är att du dels har bättre möjlighet att få just en sådan bukett om den beställs i god tid, och också att det är bra att vara medveten om att butiken inte gör något fel om de byter en blomsort mot en annan.

    Jag skulle om jag var du, gå till butiken personligen och verkligen beställa just den buketten och försäkra mig om att det blir den du får. Gör det minst en vecka innan, så de hinner få med de sorterna på sin inköpslista. 


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Carina10 skrev 2013-03-19 09:48:25 följande:
    Bra förslag :)
    Jag snor ditt förslag :)
    Det rådet har jag försökt sprida på BT i över 6 år nu,-det är nämligen precis vad man vill som florist-det är också därför de flesta arbetar med att man bokar tid för konsultation-man vill ha utrymme för att faktiskt prata ihop sig med bruden på allvar, och skapa något som verkligen blir rätt. Det är iofs förståeligt att man letar inspiration, är nyfiken på blomsorter osv, men både tidsmässigt och proffesionellt i övrigt, så är det definitivt vettigt att låta floristen (och då ska man välja en duktig florist) göra det h*n är utbildad för.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    stormhelen skrev 2013-03-19 11:46:16 följande:
    Tror du man kan säga till floristen att "jag vill att buketten ska ha David Austin rosor och buketten ska gå i de här färgeran, utöver det så kan du ta i blommor som passar till rosorna jag nämnde för ´utfyllnad` " ? (+ att man visar upp bild(er) på hur klänningen ser ut och tillhörande smycken etc) 
    Det är klart man kan!

    Det jag vill poängtera är, att det i många fall är bättre att ha en god uppfattning om sin stil, kunna berätta om sin klänning etc, än att man får för sig att man måste kunna en massa olika blomsorter innan man går till floristen.
    Sedan har man ju iofs olika skäl till varför man  kan vilja ha en viss blomma. För någon är det rent sentimentala helt avgörande "mormor hade den blomman i sin brudbukett och mamma med..." för någon annan är det estetiska viktigare "det får absolut inte vara i den eller den färgtonen". Ytterligare någon är mer intresserad av att hålla en viss budget, medan en annan vill ha något som är väldigt annorlunda, uttrycker ett visst tema eller matchar en viss stil. Det är ju dessutom så att ibland påverkar årstiden valmöjliheterna, och då kan det vara bra att vara öppen för alternativ från oss florister. "nej tyvärr finns inte pioner då, men kanske kunde du tänka dig dahlior eller austinrosor?"

    Det därmed maxpris är ju bara viktigt om det faktiskt ÄR viktigt att en viss summa inte passeras.  Är det viktigaste något annat, så behöver man ju inte styra florisen där heller utan kan även i det fallet lita på att det blir bra utifrån ett cirkapris.
    Chicita skrev 2013-03-19 10:08:10 följande:
    Det är väl vad alla vill som har ett kreativt jobb.
    Spelar ingen större roll vad det är (tårtan, blommorna, maten, kanske ett målat porträtt...)  
    Om man ska kopiera andras alster så är det inte alls lika roligt och inspirerande som att få lägga ner sin egen tankeverksamhet och energi på det man gör.
    Och när man är inspirerad så blir ju också oftast resultatet bättre Solig 
    Ja föralldel, men jag tänker faktiskt mycket på resultatet kontra tiden för kundens del, utöver vad jag själv tycker är kul. Det jag sett under åren här på BT är att man ibland kan lägga hur mycket tid som helst på att nojja, leta och sitta och detaljpeta i saker man faktiskt inte kan. I början hjälpte jag folk ganska mycket även via inbox och mail. Det kunde spåra ur helt och hållet-folk sitter ibland och blir halvt hysteriska över att de ska designa en egen och så himla unik bukett, fast de inte kan ett smack-GÅ TILL FLORISTEN har jag sagt-och alla de där sakerna som du nyss sa, som uppenbart verkar som ett väldigt nytt och kreativt tänk för många. Det är bara vanligt "floristvett" skulle jag säga, och om folk slutade tro att floristen tänker skinna dem för att de ska stå brud, och bokade tid för en konsultation istället, skulle de spara massor av tid. Om de nu inte hemskt gärna VILL leta blommor och skapa själv förstås.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Oslomyran skrev 2013-06-06 17:17:29 följande:

    Här kommer bild på min bukett.



    Jättefint hantverk. Kul att se. Väldigt härlig färgbild i buketten också-man har verkligen byggt ut tonen så att buketten blir levande. Hade du med dig den från Sverige (det står Prag på era papper, så jag förmodar att ni gifte er där?) eller anlitade ni florist på plats?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    amerika skrev 2013-07-02 20:20:29 följande:
    Åh så fint med nejlikor!! Det är min blivandes favoritblomma och jag skulle så gärna vilja ha det i buketten.... Nu ser jag att det blir precis så fint som jag trodde!! Tack för att du visade!
    Nejlikor är underbara och så underskattade-de finns i HUR många nyanser och varianter som helst. Jag tror jag har en egen flik för nejliksorter i mitt galleri om jag inte minns fel, bara som smakprov. De finns också året om, så vill du ha det så är det absolut inga problem. de passar också i vilken sorts binderi som helst i stort sett, oavett om amn vill ha en droppe, en bukett med volym eller en kompakt "boll"

    Dessutom passar det ju fin fint att de hör till de billigare blommonra, så du kan få en maffig bukett utan att hamna på Kalla-priser  (fina kallor av god kvalité kan mycket väl kosta 75-120 kr, så buketten ovan låg helt normalt i pris om man valt den blomman-det hade kunnat bli mycket dyrare)
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman


    Det är så kul med de tvåfärgade nejlikorna, som nästan är som can-cankjolar

    och jättefint med de enfärgade, som ju finns i hur många färger som helst!

     
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Kanske kan vi en gång för alla ta och slå ihjäl snacket om "begravningsblommor" med att jag informerar om att den tveklöst vanligaste blomman i sorgbinderier är ros? För jag har hittills aldrig hört någon referera till rosor som begravningsblommor-har ni?
    Det är vanligen kallor, liljor och nejlikor som folk pratar om på det sättet och det är så otroligt dumt-bara för att man själv sett en blomma på en begravning så är det en begravningsblomma?
    Det finns inga blommor som är avsedda för begravning eller symboliserar död! Tvärtom är ju det vanliga att man till en begravning väljer blommor man vet att den avlidne älskade-inte sällan återkommer samma blommor som hon hade i sin brudbukett tillexempel.
    Detta innebär ju att framtidens begravningsblommor isåfall skulle bli pioner, ranunkler och rosor, med tanke på deras popularitet i dagens brudbinderier.

    Blommor är till för att lyfta, smycka, förgylla och skapa stämning. Brudgumen gav förr sin brud  buketten som ett smycke att bära som pricken över i, vi bäddar runt våra kära med blommor när vi ska ta farväl, vi välkomnar våra nyfödda med buketter och tackar, gratulerar och hyllar med blommor och blad-ingen blomma har någonstans odlats fram för att stå för något sorgligt. Däremot har man ofta sett blommor med "hög status" på begravningar, kanske ibland för att givaren velat visa att de har tagit i-skryt förekommer ju i tyvärr i de mest skiftande sammanhang, nejlikor var förr en mycket "finare" blomma än man vanligen ser den som nu. Men tittar man på gamal foto kommer man att se den även i presentbuketter till uppvaktningar, så det har aldrig varit begravningsblommor. 

    Känn er fullständigt fria att ha med vilka blommor ni vill genom livets olika högtidliga tillfällen!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    anicay skrev 2013-07-08 17:28:12 följande:

     


     



    Min vackra bukett med främst blommor som man kan hitta i trädgården. Blev så trött på alla blomsterbutiker som skulle ha 1000kr så fort man nämnde ordet "brudbukett". En kompis, kompis som är florist gjorde den och hon ville ha 150kr för den, men jag gav henne 200kr för jag blev så nöjd. Färgrik och glad! :)

     


     


    Först och främst: mycket vacker bukett-det syns att den är hantverksmässigt gjord kan jag direkt konstatera.

    Men sedan måste jag undra vad det är du blev så trött på? För, man måste ju köpa materialet till en sådan bukett hos floristen och i en bukett av den typen behövs det många blommor. Låt oss säga att somliga kostar 30-40 kr/st, medan andra ligger på 10-20. Om vi då har ett antal runt sisådär 50 blommor och ett genomsnittspris på 15 kr, så kommer ju enbart blommorna att kosta 750 kr. Då har isåfall butiken inte ens lagt på en timmes jobbkostnad (för en timme brukar ligga på 350 kr åtminstone, för vilken vit arbetskraft som helst)

    Det har alltså inte kostat en krona att det är en "brud"bukett, utan det är bukettens storlek, blomantal och arbetstiden att få ihop den som kostar. Varför är det tröttsamt?

    Nu har du ju själv givit en florist 200 spänn för att det tyckte du hennes arbete var värt. (svart) Är det inte naturligt att floristen som gör samma jobb i butik behöver ha betalt för sitt? (vitt) 

    Jag blir själv ganska både less och faktiskt ledsen över att det är sådant tjat om överpriser och myten om saltade brud-priser OCH att det verkar vara så få som ens tycks se sambandet mellan vad det är i buketterna och priset-hur ofta går ni och köper 35 rosor á 45 kr/st? Nå, då vet ni ju att det kostar över 1500 kr oavsett vad man kallar buketten. Oftast är det en kille som köper dem och ofta ihop med ett "förlåt-kort".

    Det är helt sant och HELT rimligt att en brudbukett kan sägas börja runt tusenlappen och uppåt finns ingen gräns. Allt annat är antingen en mindre bukett än vad man normalt i branschen menar med brudbukett (ofta mer åt tärnbukettsstorlek), och/eller har man valt väldigt ekonomiska material.

    Den här buketten är ju förövrigt ett lysande exempel på att frågan "vad kostar en brudbukett" inte går att svara på-spannet för vad som är en brudbukett är brett och det är alltså prisspannet också.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Koyal skrev 2013-07-08 21:03:25 följande:
    Det var lite det jag tänkte, tänk om priset går upp så pass mkt att maxpriset inte räcker. Om man då måste gå ner i antal blommor alt typ av blommor kanske inte blir så som man tänkt. Får man veta det då eller kommer man få en annan bukett? Förövrigt hade jag helt totalt glömt bort nejlikor innan jag såg nejlikodiskussionen här ovan. Nu har jag bytt ut dahliorna i min bukett mot nejlikor!!
    Nej, jag tror de flesta florister (hoppas jag iallafalll) är smarta nog att inte låta en sådan sak drabba kunden-man måste vara rutinerad nog att inte stå och lova för lågt, utan ta i när man räknar så man har lite marginal och också berätta för kunden vad som är "värstascenariot", det mer troliga och så kan man ju även ibland ha tur också. Skulle det ändå bli dyrare än jag räknat med, så tar jag den smällen själv, dvs min egen vinst blir lidande-jag har inte mage att ta massor mer än det vi pratat om. Men å andra sidan kanske jag förlorar någon på att inte vara "billigast" vid första samtalen.

    Egentligen pågår samma sak hela tiden: vi florister måste handla till dagspris, och de flesta butiker står inte och ändrar vareviga dag, utamn man tittar på kvalitén och tar ett pris som genomsnittligt håller för den blomman över året. Dvs, kostar en nejlika 15 så gör den-man ändrar den inte till 25 en dyr månad och sänker den heller inte till 10 ifall det skulle vara "vrakpris" någon gång. (Om man inte kör ett extraerbjudande förstås) Gungor och karuseller och en prisbild om inte gör kunderna helt förvirrade.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    anicay skrev 2013-07-08 21:24:33 följande:
    Jag kollade på en bukett för 150kr och frågade vad den skulle kosta om jag beställde med samma blommor till mitt bröllop så skulle det kosta 950kr. Jag förstår inte hur priset på blommorna kan ändras så.. d i pMen det är bara jag.
    Det är inte alls bara du. Det är den vanligast spridda vanföreställningen av alal skulle jag säga. Tipset "berätta inte att det är bröllop, så blir det billigare" ges fortfarande titt som tätt.Jag kan svära på att jag hittills aldrig träffat en florist som jobbar så som du beskriver. Aldrig. Inte ens de jag vet är generellt dyra. Tvärtom blir vinsten på just brudblomor ofta lägre än på sådant man säljer till vardags, för att man varit tvungen att beställa in dem och betala dyrt men inte riktigt har hjärta att ta betalt med samma påslag som vanligt.

    Det du pratar om som exempel, låter helt vansinnigt och ska jag gissa så tror jag det rör sig om ett missförstånd. Du har antagligen fått svar på vad samma typ av blommor skulle kosta men i ett brudbinderi-och då lär de ha räknat med fler blommor och kanske även ett par hundra i arbetskostnad, eftersom det är en specialbeställning.
    Den kostnaden åker man på i alla binderier utanför rena "över diskbeställningar" kan jag säga. I ett begravningsbinderi för 1500 tex, drar jag först av penagrana för tiden(arbetet), överigt material och som band, kort, hållare och grönt. Sedan plockar jag ihop blommor för resten. Samma sak om man ska göra en dukning på en konferens, ett scenarrangemang eller vad som helst.
    En bukett för 150 spänn? Jaha? Det var alltså fyra-sex rosor med något emellan då? För mer räcker inte 150 kronor till. I en kompakt bukett, som har den där "bollformen" som är populär som brudbukett, behövs mellan 25 och 40 rosor för normalstorlek. Det är bara att göra matten sedan.

    Om man ska ha en luftigare form (som kräver färre blommor) behöver man binda den i hållare för att slippa de spretande stjälkarna. Det är genom att lägga dem så de spretar i enligt spiraltekninken man får ut luft och volym i buketten.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    MeaJ skrev 2013-07-08 23:03:45 följande:
    Nu tycker jag det börjar spåra ur en aning.

    Denna tråd handlar om att lägga upp en bild på sin brudbukett samt vad den kostar, allt annat tycker jag man kan diskutera utanför tråden.. 
    Sommarbrud 2013
    Det är inte en rimlig förväntan. Varför är det intressant vad buketterna kostar? För, när folk lämnar ut sina priser, så väcker det ju frågor, reaktioner och funderingar-dem tar man lämpligen i den tråd de dyker upp.det skulle bli ett mycket konstigt forumklimat om man behövde starta en ny tråd för att fortsätta det som uppkommer i en annan. Det är nog så, att du genom att be om prisuppgifter, bäddat för och får räkna med en hel del av prisdiskussioner. Faktiskt.
    Själv undrar jag hur relevant det är när någon tex meddelar att "jag fick köpa mina blommor till grossistpris så min bukett kostade 200 kr", ett sätt att handla som dels är olagligt och dessutom helt bortom intresse för alla andra, eftersom det inte ger en korrekt bild av vad motsvarande bukett borde kosta.

    Eller, vad är syftet med prisdelen? Jag tycker TYVÄRR att det ständigt och jämt fortsatt behöver sägas emot skitsnacket och dravlet om feta påslag på brudblommor-och jag har berättat fakta i över 6 år nu. Jag önskar vid Gud att det inte längre behövdes-och stör de ti just den här tråden, så beklagar jag, men vart annars skulle myten dyka upp om inte i en "kosta-tråd" om blommor?

    Rent allmänt, så brukar trådar med tiden få sidodskussioner, dra iväg åt lite olika håll, kanske återkomma till grundfrågan, men ibland utveckals till något helt annat. Det är helt naturligt. Och lika naturligt är att de vartefter faktiskt helt dör ut, för att ingen skriver tillräckligt aktivt. Och småningom kommer en ny tråd i ungefär samma ämne, men som är ny, med nya medlemmar...och så rullar hjulet på.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    passionsblomman skrev 2013-07-08 23:52:27 följande:
     Det är nog så, att du genom att be om prisuppgifter,
    Jag insåg efter att ha postat att jag så här mitt i natten förväxlade TS och MeaJ, vilket naturligtvis var ett misstag-jag ber om ursäkt.. Trådstartaren verkar inte ens vara kvar som medlem ju.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2013-07-08 21:09:07 följande:
    Jag tycker ändå det är konstigt att buketterna är spåass dyra som de är. Har fått många vackra buketter och ingen har gått över 500:- och då kan dessa jämföras med brudbuketterna. SÅ överpris, det är klart att det är. Men samtidigt kanske vissa florister ger liiite mer när det gäller brudbukett och då får man väl fråga sig om de där extra pengarna är värda det hela.
    Men, att du inte tycker det är värt att lägga 1000 (vilket faktiskt är lågt i brudbinerisammanhang) är ju inte samma sak som att floristen rent faktiskt har satt ett överpris. Eller hur?

    Jag påstår tvärtom att de flesta brudbinderier säljs till underpris, för skulle floristen räkna all tid-som alla andra hantverkare gör, skulle det kosta mycket mycket mer. I själva verket tar de flesta inte mer arbetstid är en, max två timmar, medan den egentliga tiden en personal måste lägga för buketten är mycket längre.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden BILD och PRIS på er brudbukett!