• meah2000

    BILD och PRIS på er brudbukett!

    Det finns många trådar om brudbuketter.
    Här kommer ännu en....

    Skulle vara väldigt roligt att veta vad ni har/kommer att ha för brudbukett och vad kostade den.

    Jag har vill ha liknade buketten nedan fast med rosa kallor istället för vita, dessutom ska jag har lite brudslöja i.
    Jag visade fotot för min florist och det skulle kosta runt 1000-1200 kr för den buketten jag vill ha.


  • Svar på tråden BILD och PRIS på er brudbukett!
  • stormhelen
    Chicita skrev 2013-03-19 10:04:43 följande:
    stormhelen skrev 2013-03-19 09:54:58 följande:

    Det gör jag med!


    Däremot så behöver jag inte tänka så mycket på vad det får kosta, då vi vann en brudbukett till ett värde på 1200:- på bröllopsmässan. Så skulle det bli dyrare så betlar vi bara mellanskillnaden. =)


    Jag gjorde så... Vi satte ett maxpris på 1500:- för min bukett + 2 tärnbuketter.
    Floristen fick bilder på klänningsmodell och två tygprover (eftersom jag sydde själv och inte hade något riktigt färdigt att visa annars. Jag förklarade hur jag skulle ha håret, vilket tema och att det var en sån bukett man bär över armen som jag ville ha.
    Jag ville ha vita kallor i buketten och gärna trollhassel. Och en vit bukett alltså...
    Men att det var ok att använda andra vita blommor också för utfyllnad om kallorna skulle vara dyra när det var dags att beställa blommor till buketten...

    Sen dog mamma, och vi bestämde oss för att be dom göra en miniversion av mammas kistdekoration också. Men vi pratade aldrig pris, det blev en sån där impulsgrej när jag sprang på floristen på jobbet en gång.
    När maken hämtade blommorna så var hela settet några hundra billigare - trots att vi lagt till ett helt arrangemang till Solig

    Att ge floristen lite kreativ frihet kan göra att man får en otroligt mycket vackrare och mer passande bukett än man någonsin kunnat drömma ihop själv. För ibland så är buketterna på bilderna så väldigt vackra - just för att dom var komponerade för att passa just den brudens klänning, kroppsform och längd.
    Och med kreativ frihet så kan det ibland också hända att det slinker med något som kanske inte fick plats i maxpriset egentligen - bara för att floristen tyckte att det skulle bli pricken över i-et och råkade ha det hemma. Flört
    Floristen kan också beställa blommor som har ett bra dagspris och därigenom få ner kostnaden för buketten.
    Ska dom kopiera en bild på någon annans bukett så måste blommorna specialbeställas (blir dyrare) och det är ju inte alls lika kul att kopiera någon annans alster som att göra egna... Glad
    Tror du man kan säga till floristen att "jag vill att buketten ska ha David Austin rosor och buketten ska gå i de här färgeran, utöver det så kan du ta i blommor som passar till rosorna jag nämnde för ´utfyllnad` " ? (+ att man visar upp bild(er) på hur klänningen ser ut och tillhörande smycken etc) 
  • Chicita
    stormhelen skrev 2013-03-19 11:46:16 följande:
    Tror du man kan säga till floristen att "jag vill att buketten ska ha David Austin rosor och buketten ska gå i de här färgeran, utöver det så kan du ta i blommor som passar till rosorna jag nämnde för ´utfyllnad` " ? (+ att man visar upp bild(er) på hur klänningen ser ut och tillhörande smycken etc) 
    Det tror jag säkert Glad
    Sätt bara ett maxpris, bestäm ungefärligt utseende (droppformad, rund eller vad du tänkt dig) och tala om att det är viktigt att få med just den här blomman i buketten på något sätt men att det inte behöver vara bara den.
    Och om hon då också får se bilder (gör gärna kopior så hon får behålla bilderna) så kan hon säkert hitta ett bra sätt att få buketten riktigt snygg och prisvärd Solig
  • passionsblomman
    stormhelen skrev 2013-03-19 11:46:16 följande:
    Tror du man kan säga till floristen att "jag vill att buketten ska ha David Austin rosor och buketten ska gå i de här färgeran, utöver det så kan du ta i blommor som passar till rosorna jag nämnde för ´utfyllnad` " ? (+ att man visar upp bild(er) på hur klänningen ser ut och tillhörande smycken etc) 
    Det är klart man kan!

    Det jag vill poängtera är, att det i många fall är bättre att ha en god uppfattning om sin stil, kunna berätta om sin klänning etc, än att man får för sig att man måste kunna en massa olika blomsorter innan man går till floristen.
    Sedan har man ju iofs olika skäl till varför man  kan vilja ha en viss blomma. För någon är det rent sentimentala helt avgörande "mormor hade den blomman i sin brudbukett och mamma med..." för någon annan är det estetiska viktigare "det får absolut inte vara i den eller den färgtonen". Ytterligare någon är mer intresserad av att hålla en viss budget, medan en annan vill ha något som är väldigt annorlunda, uttrycker ett visst tema eller matchar en viss stil. Det är ju dessutom så att ibland påverkar årstiden valmöjliheterna, och då kan det vara bra att vara öppen för alternativ från oss florister. "nej tyvärr finns inte pioner då, men kanske kunde du tänka dig dahlior eller austinrosor?"

    Det därmed maxpris är ju bara viktigt om det faktiskt ÄR viktigt att en viss summa inte passeras.  Är det viktigaste något annat, så behöver man ju inte styra florisen där heller utan kan även i det fallet lita på att det blir bra utifrån ett cirkapris.
    Chicita skrev 2013-03-19 10:08:10 följande:
    Det är väl vad alla vill som har ett kreativt jobb.
    Spelar ingen större roll vad det är (tårtan, blommorna, maten, kanske ett målat porträtt...)  
    Om man ska kopiera andras alster så är det inte alls lika roligt och inspirerande som att få lägga ner sin egen tankeverksamhet och energi på det man gör.
    Och när man är inspirerad så blir ju också oftast resultatet bättre Solig 
    Ja föralldel, men jag tänker faktiskt mycket på resultatet kontra tiden för kundens del, utöver vad jag själv tycker är kul. Det jag sett under åren här på BT är att man ibland kan lägga hur mycket tid som helst på att nojja, leta och sitta och detaljpeta i saker man faktiskt inte kan. I början hjälpte jag folk ganska mycket även via inbox och mail. Det kunde spåra ur helt och hållet-folk sitter ibland och blir halvt hysteriska över att de ska designa en egen och så himla unik bukett, fast de inte kan ett smack-GÅ TILL FLORISTEN har jag sagt-och alla de där sakerna som du nyss sa, som uppenbart verkar som ett väldigt nytt och kreativt tänk för många. Det är bara vanligt "floristvett" skulle jag säga, och om folk slutade tro att floristen tänker skinna dem för att de ska stå brud, och bokade tid för en konsultation istället, skulle de spara massor av tid. Om de nu inte hemskt gärna VILL leta blommor och skapa själv förstås.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita
    passionsblomman skrev 2013-03-20 01:18:34 följande:
    Det är bara vanligt "floristvett" skulle jag säga, och om folk slutade tro att floristen tänker skinna dem för att de ska stå brud, och bokade tid för en konsultation istället, skulle de spara massor av tid. Om de nu inte hemskt gärna VILL leta blommor och skapa själv förstås.
    Jepp jepp... det skriver jag under på Solig
  • KoM
    Miceme skrev 2011-05-22 20:27:33 följande:


    Denna har jag beställt med vita pärlor i, 500-600 plus minus hundra kronor sa hon i butiken.


    Miceme skrev följande: Min kompis hade exakt den bilden och visade en florist, mellan 2000-2500 sa hon då ... hon gick till en annan florist och fick en variant på denna + näbbblommor för 2000 kr. Din florist verkar billig! O stooor skillnad! Vi bor i en liten stad ...


    Miceme skrev 2011-05-22 20:27:33 följande:

    Denna har jag beställt med vita pärlor i, 500-600 plus minus hundra kronor sa hon i butiken.


    Jag kommer att ha denna bukett och jag fick pris ca 1200 kr. Verkar som sagt var mycket stor skillnad, detta var också i en liten stad.
  • karamell

    Hej! Jag är också brunette och ska ha ivory klänning. Jag la upp en bild lite längre upp på den jag ska ha.


    Har ni någon färgtema på bröllopet? Isf. kan man gå lite efter den i val av blommorna, annars kan du gå till en florist och be om tips och vad som passar dig/bröllopets stil, många är duktiga på det och kan säkert hjälpa dig att komma fram till din drömm-bukett =)


    Carina10 skrev 2013-03-19 09:18:10 följande:
    Hej!

    Jag har kikat igenom den ena brudbuketten vackrare än den andre men har ändå ångest :O

    Jag är brunett, ska ha klänning i ivory o ska gifta mig i augusti......

    Röda rosor i all ära men om man nu skulle vilja ha något annat som kan passa en brunett med ivoryfärg på klänningen......ge mig förslag :)
  • Principisessan

    Här är min brudbukett, har inte fått några bilder ännu av fotografen så har ingen bra närbild. 
    Den innehöll David Austin rosor, syrener, ranunkler, eukalyptus och så en superfin manchett undertill av lammöron. Det är lite spretigt "vass" i också som jag inte kan namnet på. 


  • charlottev

    Jag skulle ha vita rosor men det hade blivit en miss så dom slängde ihop den här till mig. Blev jättenöjd, passade perfekt till vinterbröllopet vi hade. Bad dom även göra två buketter till brudträna och näbb. Totalt ca 600 kr

Svar på tråden BILD och PRIS på er brudbukett!