Sällskapsspel
Hej!
Vi funderar på att köpa några sällskapsspel då vi inte har något sedan tidigare.
Är det någon som har ett tips på något trevligt, roligt och underhållande spel?
Tack på förhand!
Jema
Hej!
Vi funderar på att köpa några sällskapsspel då vi inte har något sedan tidigare.
Är det någon som har ett tips på något trevligt, roligt och underhållande spel?
Tack på förhand!
Jema
Tack LillS
lovbritt: Jag tyckte det stod ganska bra förklarat i det medföljande häftet (även om det är mycket att hålla reda på), men det enklaste är att lära sig genom att spela med någon som redan kan spelet! Om du inte har någon att spela med som kan det, och om du vill, så kan du lämna din mailadress så kan jag göra ett försök... (men det är nog rätt svårt med bara ord ) När man väl lärt det sig är det roligt!!
Annars ääääälskar jag att spela spel!!!
Många av de spel jag gillar är redan uppräknade. Skulle dock kunnat räkna upp minst 20 jätteroliga spel till, bara jag kom ihåg namnen på dom
Vi funderar på att köpa Settlers Stone Age. Är det någon som spelat det och har några åsikter om det? Jämförelse med vanliga Settlers?
Vi spelar ofta från A till Ö hemma. (man får en kategori och ska på tid spåna fram ord vars begynnelsebokstäver man får täcka på sin spelplan. Den som får spelplanen full först vinner.
Ännu en sällskapsspelsfantast här!
I vår spelhylla finns det mesta men favoriterna är:
- Settlers, 4-6 spelare plus vattenvärld. Har även Cleopatra, men föredrar vanliga spelet.
- Uno
- Memory (helst efter några drinkar.....)
- Taifo (mix av kinaschack och vanligt schack)
- Sixmix, tärningsspel där man kan vara riktigt elak med sin motspelare. Funkar bra att ha med på stranden.
- Sequence, riktigt roligt nervpirrande spel som tyvärr inte tillverkas längre.
- Kingdoms, kortspel som är ruskigt roligt.
En bra sida där man även kan beställa sällskapsspel (om leksaksaffärens sortiment börjar tryta) är www.tradition.se
Sequence, som nämns här ovan, måste vara det enklaste men samtidigtg roligaste spel som finns. Tyvärr har jag inte hittat det här i Sverige utan vårat spel kommer från USA.
Jag kom iaf på namnet på ETT spel som jag tycker är kul som jag inte tror nämnts...
Rummikub!
Försöker komma på vad det där kortspelet heter.. hm.. FluX! Eller nåt sånt.. Det brukar vara rätt roligt! Beroende på vad man lägger ut för kort så ändras både reglerna och målet med spelet (ganska ofta) under dess gång.
Annars gillar jag också tabu, rappakalja, bohnanza, settlers, osv (Gillar? Älskar!)
Har provat på massor med underbart roliga och bra spel som ett par vänner beställde från Tyskland (de beställde inte få..), men tyvärr kommer jag ju inte ihåg vad de heter.
Tyskarna är experter på sällskapsspel. De har en helt annan kultur, det är inte bara barn som spelar som här i Sverige.
Jag gick på loppis på torget idag och hittade ett jättestort komplett Backgammon-spel för 50:-!!! Jag blev så glad för vi har pratat länge om att köpa ett stort Backgammon.
Zetiina!, jag vill så gärna försöka och vi alla som gillar att spela spel i min umgängeskrets vill lära oss Sagan om ringen! Här kommer min mailadress, det vore bara såå gulligt om du ville försöka förklara!!
lovbritt@hotmail.com
Ett enkelt spel där man bara behöver papper och penna och ev. en gammal dagstidning.
Var och en skriver de olika rubrikerna: Djur, Växt, Land, Stad, Pojknamn, Flicknamn överst på sitt papper. Sen väljer man en bokstav ex. genom att prica i tidningen. Därefter skall alla skriva antingen så många som de kommer på i varje kategori eller en på varje. Den som är först klar (om man har en-på-varje annars kan man ta en viss tid), säger stopp. Därefter går man igenom listorna - har någon skrivit samma ex. Lisa på flicknamn, så får man inga poäng annars 1 poäng. Så räknar man ihop efter varje bokstavsomgång, och prickar in en ny bokstav tills man tröttnar (eller att alfebetet är genomgånget). Enkelt och kul.
Viss genomgång om svamp räknas & hundraser och om Gnosjö skall räknas som stad och hur är det får vi skriva Holland osv. brukar komma upp.
Ellte!
Vi har ett gammalt rappakalja där man ska förklarar svåra ord rätt upp och ner. Det nya jag spelade innehöll flera kategorier, tex lagar som man skulle skriva fortsättning på Ex. i Alaska är det förbjudet att fiska när man...
eller filmen "Tio män i en bil" handlar om...och så skriver man en kort handling. Mycket mycket roligt. Speciellt lagarna och filmkategorierna. Det var även den gamla kategorin kvar.
mulan
mulan: Tack...det låter illa skoj. Kanske att man ska investera i ett sådant :D
Nu kom jag på ett riktigt skojigt spel som jag aldrig har träffat på förutom i min släkt (säkert bara ett sammanträffande, men...). Det heter Ordbox eller Boggle, och består av 16 tärningar med bokstäver på som skakas i en kupa där det i botten är 16 hål för tärningarna. Man ska bilda ord under tre minuter av bokstäverna som kommer upp. Man får mer poäng ju längre ord man kommer på osv... Brukar alltid (som i Alfapet) skapa vilda diskussioner om vilka ord som är "riktiga" ord =)
Jag har letat jättelänge efter det här spelet i affärerna, men utan resultat. Är det någon som vet om det fortfarande finns att köpa, och i så fall var?
/S
Det spelet som LillS pratar om har jag inte sett men däremot har jag ett skojjigt spel i samma stil som heter "Superbokstavsrebus". Man slår tärningar och ska på tid bygga ord i alfapetstil (alltså alla ska sitta ihop som ett korsord) och man får olika poäng för olika bokstäver. När ens tid är slut räknar man ihop de bokstäver man lagt ut och drar ifrån poängen på de bokstäver man inte lyckats använda... Lite stressigt men himla skoj :) Och illa bra att packa ner i handbagaget!!
LillS: Jag har ju det spelet!! (Visserligen hos mina föräldrar..) Kanske skulle ta upp det så vi kan spela det häruppe också
(Har inte kollat efter det i affärerna eftersom vi redan har det...)
Ellte, det spelet har jag också spelat, men då hette det Letramix tror jag. Också roligt, men jag tycker bättre om Ordbox =)
Zetiina, Skoj!!! Har faktiskt fått ta över mormor och morfars gamla Ordbox (när jag aldrig hittade nåt i affärerna), men vet att det är fler i släkten som skulle vilja ha det =)
För er som gillar boggle: det finns ett kul dataspel, Wordchess, som säkert kan falla er på läppen också! Läs mer om det på www.wordchess.com - man kan ladda ner en liten demo och prova också.
Ellte
Vet du vart man kan få tag i spelet doktor sound?