Sällskapsspel
Hej!
Vi funderar på att köpa några sällskapsspel då vi inte har något sedan tidigare.
Är det någon som har ett tips på något trevligt, roligt och underhållande spel?
Tack på förhand!
Jema
Hej!
Vi funderar på att köpa några sällskapsspel då vi inte har något sedan tidigare.
Är det någon som har ett tips på något trevligt, roligt och underhållande spel?
Tack på förhand!
Jema
Aha! Kampen mellan Kvinna och Man. Riktigt kul spel. Det som det handlar om är att killar ska svara på frågor som rör tjejer, typ smink och skvaller och tjejer ska svara på killfrågor. Jätte kul spel. Funkar alltid på middagar. Till och med på Nyårs festen!
TP är otroligt kul tycker i alla fall jag! Men jag är en tävlingsmänniska som älskar att spela och hatar att förlora. =)
Frågespel är alltid trevligt. Tycker att NE-spelet slår TP. När och Fjärran är också väldigt kul.
Sedan är jag hängiven fan av Rappakalja och Pictionary. Och Tabu!
Jag gillar skarpt ett spel som heter Alias där det gäller att beskriva ord för sin medtävlare. Man kan vara i princip hur många som helst som spelar.
Gillar även Backgammon men det är ju bara för två.
Settlers är också jättekul. Det är ett strategispel som ändå inte tar så förbaskat lång tid som många andra. Man kanske kan kalla det för en kombination mellan Nya Bondespelet och Risk? Det är ett spel för fyra pers men man kan köpa till brickor och delar till 2 pers till. Det går även att bygga ut spelet med olika tillsatser.
Alfapet är ju också skoj, men man ska nog vara överens om reglerna först annars kan det bli en hel del diskussioner...
Hoppas du hittar något kul!
Gillar också kampen mellan kvinna och man MEN det är så fasansfullt få frågor...och hittills har jag inte hittat några att fylla på med i butiken. Vi har spelat vårt spel MAX tre gånger och ooops...frågorna är slut. Så var det spelet slut liksom :(
Andra rekommenderade spel är:
NE-spelet (om man gillar TP-typen)
Tribond (Du får tre saker och ska komma fram till en gemensam nämnare)
Pratmakarna (Beskriv ord på tid. Blir ännu skojjigare efter en halva vin ;))
Doktor Sound (Beskriv ord ENBART med hjälp av ljud!)
Risk (Gammalt men ständigt lika härligt strategispel. Erövra världen!!!)
Rappakalja (Skriv din egen förklaring till ett underligt ord. Alla gissar på allas vilken förklaring som är rätt)
Alfapet (Annan gammal klassiker som aldrig går ur tiden. Skriv med de bokstäver du har på hand så långa ord som möjligt i "korsordsform")
Åh jag ÄLSKAR sällskapsspel :) Har många fler hemma men kan inte komma på just nu... Hänger kvar i tråden och hoppas få tips om nya spel! :)
Ojdå, så många svar på så kort tid
Nu har vi en hel del att fundera mellan.
Tack!
Jema
Jag skulle rekommendera:
Så det kan låta-hemma hos oss (lite samma upplägg som TV-pogrammet med samma namn)roligt eftersom jag älskar allt som har med sång och musik att göra.
Och
Vem vill bli miljonär?ochså samma upplägg som TV-programmet, som jag gillar för att jag tycker det är så roligt med spel med allmänbildande frågor.
Jag älskar att spela spel.
Mina tips är:
*Settlers
*Race (finns som ALGA klassiker och kostar inte så mycket, ser lite konstigt ut).
*Sagan om ringen (Reiner Knizia) Det bör man spela med någon som kan fösta gången, sedan är det underbart, man spelar mot spelet och inte varandra (och jag är inget Tolkienfan)
*Bohnanza
*Carcasonne, ett av de bästa någonsin!
*Lost cities (om man är 2)
*Robo rally (kan vara svårt att få tag på)
Finns många många fler!
Mina tre favoriter finns med bland Signaturs förslag, men de tål att upprepas:
* Carcassonne (funkar även för två)
* Settlers
* Robo Rally
Vi brukar spela:
Lika som bär
på våra släktträffar!
Kul och enkelt och inte så tidskrävande!