Sällskapsspel
Hej!
Vi funderar på att köpa några sällskapsspel då vi inte har något sedan tidigare.
Är det någon som har ett tips på något trevligt, roligt och underhållande spel?
Tack på förhand!
Jema
Hej!
Vi funderar på att köpa några sällskapsspel då vi inte har något sedan tidigare.
Är det någon som har ett tips på något trevligt, roligt och underhållande spel?
Tack på förhand!
Jema
Signatur:
Hur tolkar du Ludofil? Som spelberoende eller som Ludofantast (dvs Fia-spelsfantast)? Själv är jag spelberoende! Usch vad dumt det lät... Sällskapsspelberoende förstås. Fast Fia är inte så kul.
Kortspelet Settlers är jättekul! Missa inte att det finns endel expansioner också som gör det ännu roligare och mer varierande.
Själv har jag inte spelat Slaget om Midgård, fast jag har hört att det inte är så kul av andra spelfantaster.
Signatur: Du verkar ha samma spelsmak som mig ungefär. Nästan alla dina favoritspel hör till mina favoritspel också, men Bohnanza har jag aldrig provat. Kan du inte berätta lite mer om det? Har du fler roliga tips?
Alyssa:
Ludofil=sällskapsspelsfantast.
Bohnanza är ganska svårt att förklara, men jag gör ett försök.
Man har kort med olika sorters "bönor". Alla får ett antal kort på handen som har en fix ordning. När det är ens tur måste man lägga ner minst en sort på bordet framför sig, dessa är då "odlade". Sedan lägger man upp två kort på bordet som man får handla med. Man får även handla med korten på handen. Då alla bönor är värda olika mycket kan det bli väldigt kul om man tillåter fri handel. Orginalreglerna med att man bara får handla med den vars tur det är gör spelet betydligt tristare. Man får bara ha 2 sorters bönor odlade samtidigt, så har man en böna man måste lägga ut (pga av den fixa ordningen av kort på handen)kan man få kasta sin fina odling. Man måste odla ett antal bönor för att kunna skörda och får då olika mycket pengare beroende på hur många bönor man har på fältet och hur mycket de är värda. Den som har mest pengar när man spelat igenom "högen" 3 gånger vinner.
Spelet har fått pris som bästa spel i tyskland. (Kommer inte alla bra spel därifrån?!) Brukar finnas på tradition och kostar 79kr.
En sak till Alyssa:
Då ska vi gräva fram citadelspelet och ge det en chans till. Vi fick carcassonne samtidigt och det tog över pga de enklare reglerna.
Om man spelar Settlers på 2, så har jag ett tips:
Ställ upp spelplanen enligt deras grundförslag, inklusive husens placering för alla spelare, och dra lott om vilken färg. Låt sedan de överblivna husen stå kvar. Dessa blockerar nu de bästa platserna och krånglar till livet för en, vilket kan vara bra i och med att man annars håller sig undan för varandra.
Åh, jag älskar att spela spel. Har alltid gillat Monopol, vinner ofta men när jag inte gör det blir jag helsur och supergrinig så jag brukar undvika att spela det. Mina favoriter om man är två är:
Uno
Othello
Backgammon
Kalaha (hm stavningen)
I grupp så tycker jag om att spela TP (helst genusversionen tror jag, de andra har så konstiga frågor)
Budget, ett gammalt spel som fanns på 80-talet där man levde som vanligt med räkningar och inkomster. Otroligt kul då vi ofta lagt till att sjunga då man hamnar på folks födelsedagar och liknande.
Andra kul spel tycker många är Twister (jag är själv inte så förtjust) och Fia med Hutt (men man blir ganska på lyret då om det går dåligt, vi har spelat killarna mot tjejerna, superkul.)
Rappakalja är min favorit!
Kampen mellan kvinna och man som så många verkar gilla, tyckte jag var helt vidrigt, jag vet inte varför bara AVSKYDDE det, vilket alla vi fyra som spelade gjorde!
Konstigt att man kan tycka så olika!
Annars gillar jag:
TP
Geni
Taboo Bodylanguage
Tabu
Rappakalja
Alias
Tjuv och polis
Risk
Bilbo och
Twister
Sagan om ringen fick min bror av oss i julklapp, men vi fattade inte någon av oss hur det gick till så nu har han skänkt tillbaka det till oss och det står och samlar damm. Så nu undrar jag kan jag få en regelfröklaring!!!?
lovbritt, har spelat Sagan om ringen (och tyckte det var skoj) men reglerna är inte så lätta att förklara... om du vill kan du kanske fråga Zetiina här på BT, hon är jätteduktig på det där med att förklara och förstå regler i spel =)
Lovbritt:
Som jag skrev tidigare måste man nästan spela med någon som kan första gången. Men får man bara kläm på det är det suveränt. Det är väl värt ett försök till. Det är nog omöjligt att förklara reglerna skriftligt.