• Jema

Sällskapsspel

Hej!
    Vi funderar på att köpa några sällskapsspel då vi inte har något sedan tidigare.
    Är det någon som har ett tips på något trevligt, roligt och underhållande spel?

Tack på förhand!
    Jema

• Svar på tråden Sällskapsspel
  • Ellte

Kan ni inte tala om vad det är för typ av spel och enkelt vad de går ut på?

• Signatur

*Race är ett "bilspel" man köper var sin bil och så ska dessa tävla mot varandra. De går framåt på banan genom kort alla fått på handen. När man spelar ut korten så kan man flytta både sina egna och andras bilar. Dessutom finns det lite möjligheter till att vara "elak" genom att köra in först i svängarna och blockera för de andra. Hmm, låter inte så kul när man beskriver det.

*Carcasonne går ut på att man ska bygga landskap innehållande städer, fält och vägar med hjälp av brickor. Lite åt dominohållet. När man lägger ut en bricka kan man dessutom välja att placera ut en gubbe på brickan. Denne gubbe representerar bönder, köpmän och stråtrövare. När man byggt klart får man poäng efter vad man har kunnat avsluta. Även detta spel har möjlighet att vara lite "elak" och bygga ihop sig med folk och på så sätt dela poängen med dem. Hmm, det låter ju inte heller så kul när man beskriver det.

*Sagan om ringen går ut på att förstöra ringen och det klarar man bara genom samarbete. Svårt att beskriva mer. Poängen med detta spel är som sagt att man spelar med varandra och inte mot varandra, så det är bra för dåliga förlorare

*Settlers går också ut på att bygga, liknar datorspelet "civilazation" något.

*Bohnanza är ett kortspel som går ut på att odla och handla med bönor. Låter kanske torrt, men är vansinnigt roligt om man tillåter fri handel.

*Robo rally går ut på att köra sin robot i en fabrik med diverse fällor. Man får ett antal kort och ska med dessa "programmera" sin robot, tex ett steg fram, vrid vänster, backa etc. Man kan knuffa och bli knuffad, bli skjuten på, ramla ner i svarta hål, åka transportband etc. Oftast går ens program åt pipan och man hamnar någon helt annan stans än planerat. Blir man skadad får man mindre kort att programmera med. Väldigt kul.

*Lost cities är ett tvåpersoners spel och är ett spel som man kan spela om och om igen och man fattar aldrig varför man förlorade. Går ut på att "starta expeditioner" men det är i själva verket att samla kort i sifferordning. Kul om man är två.

Långt blev det. Rätta mig gärna om någon tycker att jag beskrivit dåligt.

• sannis

Hejsan!
    Det spel som spelas hemma hos oss är Monopol. Det Är jätte kul!

Annars så är ju typ TP och Jakten på diamanten rätt roliga!

• bozzini

Brainstorm är ett kul spel som hör till mina favoriter. Du får 1 minut på dig att associera till ett visst ämne och det finns endast 10 "rätta" svar. Kanske inte förklarade så bra men det är roligt i alla fall.

• Jennie med ie

Om man inte har nåt emot spel som spelar på (ha vad vitsig jag är) förlegade könsroller så rekommenderar jag också Kampen mellan Kvinna och Man. Om man kan ta det för vad det är: på skoj. Kvinnor får svara på "manliga" frågor om t ex sport och teknik och männen får svara på "kvinnliga" frågor om kungahusen och hushållsarbete t ex. Man kan också som man råka ut för att t ex få gå bakåt tre steg för att man glömt bröllopsdagen eller som kvinna få backa för att hon sårat hans stolthet genom att vara bättre på nåt "manligt" osv...

Håller dock med: för få frågor!

• Jema

Det där spelet, Kampen mellan Kvinna och Man, verkar jätte kul.
    Kanske kunde man själv skriva lite frågor och använda sig av eftersom det verkar vara för få i själva spelet?!

Jema

• Alyssa

Sällskapsspel är verkligen det bästa som finns! Själv har jag hur många som helst. Jag har också jobbat i en leksaksaffär med att hjälpa folk att hitta spel som passar dem. Det är väldigt personligt vilken typ av spel som passar varje person.

Det första man ska fråga sig är om man ska spela spelet i grupp eller om man bara ska vara 2 som spelar, eller kanske kunna spela både i grupp OCH på 2. Sedan ska man fundera på vilken sorts spel (tur, kunskap, strategi, snabbtänkthet osv), hur lång tid det ska ta och hur avancerade regler det får ha.

Många av mina favoriter har redan nämnts, men här kommer några till:

*Settlers-kortspelet (strategi/tur, 2 spelare, ca 2 timmar)
    - det gäller att först få ett visst antal poäng genom att samla resurser och sedan använda dem för att köpa land, städer, byggnader, riddare, flottor m.m.

* Citadels (strategi, 2 eller fler spelare, inte så komlicerade regler, 1-2 timmar)
    - Gäller att bygga en stad genom att strategiskt välja olika karaktärer varje omgång, som är bra på olika saker, tex tjäna pengar, förstöra för andra, bygga byggnader. Sedan gäller det också att försöka lista ut hur motståndarna har tänkt för att göra de bästa valen.

*El Grande (strategi, 2 och flera spelare, inte så komlicerade regler, 1-2 timmar)
    - Gäller att välja hur man ska placera ut sina figurer eller andras på bästa sätt varje gång. Du får köpslå om vem som börjar varje gång. Detta spelet bygger inte på någon tur alls utan bara strategitänkande.

*Lika som bär (känn dina kompisar, 4-10 spelare,enkla regler, ca 30 min)
    - ett kort med en egenskap vänds upp. Det gäller för alla att välja det av sina kort (platser, personer, händelser) som man tror att personen vars tur det är, associerar till egenskapen. Sedan får personen välja ett av korten.

*Dinosauriernas hemliga dal (Strategi/tur, 2 spelare, mkt enkla regler, 30 min)
    - Är egentligen ett barnspel (från 6 år), men kräver faktiskt ganska mycket strategitänkande, lite som schack. Det gäller att flytta in sina dinosurier in i sin dal och försöka fånga den andras dinosaurier samtidigt.
    *Svea Rike (strategi, 2-5 spelare, lite krångliga regler, 1-2 timmar)
    - Spelet utspelar sig under Sveriges historia och händelser, personer m.m. baseras på verkliga händelser. Alltså lär man sig något samtidigt.Det gäller att samla så många poäng som möjligt innan 16 spelvarv (=regenter) har gått. Dessa kan samlas på olika sätt, såsom att ha mycket guld, många förläningar, trupper, historiekort eller handelsmän.

Personligen gillar jag inte alls Ombytta roller och kampen mellan kvinna och man. Det är inte bara det att frågorna tar slut snabbt. Jag tycker att svaren är alldeles för uppenbara hela tiden. Det blir nästan så att den som råkar få en av de få svåra frågorna förlorar. Men smaken är som bake när det gäller spel...

För att få fler tips, kolla in dessa superbra länkar. De innehåller både spelbeskrivningar och betyg:

hem.passagen.se/felle/gameslist.htm
    globetrotter.crosswinds.net/
    www.boardgamegeek.com/

• Vädur

Glöm inte bort klassikern UNO! Det är jätteskoj oavsett hur få eller hur många man är.

Kasta gris är ett ganska iq-befriat spel som är superskoj (man kastar två små plastgrisar som tärningar och får poäng beroende på vilka ställningar grisarna hamnar i).

• Jennie med ie

Ja!! Kasta gris är verkligen kul *fniss* Och IQ-befriat.... det är väl däri det roliga ligger ;) Själv är jag expert på att få grishals *s* Trots att jag är vegetarian....

• Signatur

Hehe, gamla klassiker, vi tog fram det gamla Fiaspelen en helg när vi hade trist. Det är ett underskattat spel!

Alyssa: Settlers för 2 är alltså bra? Det trodde inte jag, här ska handlas ;o)

Svar på tråden Sällskapsspel