• Jema

Sällskapsspel

Hej!
    Vi funderar på att köpa några sällskapsspel då vi inte har något sedan tidigare.
    Är det någon som har ett tips på något trevligt, roligt och underhållande spel?

Tack på förhand!
    Jema

• Svar på tråden Sällskapsspel
  • Vädur

Jennie med ie - jag är också vegetarian! *asg* :)

• Jennie med ie

Vädur! Kan det vara så att vegetarianer tycker det är extra kul att kasta grisar då vi inte "får" äta upp dem? *asg*

Jag tror jag ska plocka fram spelet nästa helg då min likadeles vegetariska (hmm, en människa är ju inte vegetarisk men du fattar *s*) väninna kommer på besök ;)

• Fru Åsagåsa

Vi har TP och Monopol hemma, gamla klassiker som funkar än idag! Dessutom är jag barnsligt förtjust i Cluedo.

UNO brukade vi lira med scouterna (eller hur, Helenak?! ), då kunde ett parti ta flera timmar att spela klart. Givetvis var reglerna något modifierade... - tvekade du fick du genast straffkort! Elakt och kul!

• Vädur

Jennie med ie! Ja det är ett jättebra sätt att ta ut sina agressioner på djuren, då vi inte plågar dom på annat sätt! *s*

• Gun

Kan bara tillägga att min man alltid vinner i "kampen mellan man och kvinna"-spelet. Hmm.. Snackar jag mycket eller..?

Monopol spelar jag inte av princip, det blir alltid så himla bråkigt (ja, vi är kapitalister).

En lek som inte är ett spel är vår variant av "20 frågor". Alla som är med (man kan vara hur många som helst, sannolikt även på lag, men det har vi inte provat) är en person, känd för de övriga. För att de andra ska komma ihåg vem man är (och som bevis för en själv, så de inte ändrar person mitt i leken) får man en lapp fasttejpad i pannan med namnet skrivet på. Säg t ex Madonna. Man vet själv inte vem man är. Sedan ska man försöka ta reda på vem man är, genom att ställa ja- och nejfrågor. ("Är jag en kvinna? Är jag idrottare? Lever jag?")

Ett hett tips är Linus på Linjen.. Ganska svårt att få fram på vilket sätt han är känd, he he

• Jennie med ie

Gun, din man vinner för att frågorna männen får är så lätta såklart!! *s*
    Monopol tycker jag är skittrist, dels för att det tar så lång tid men antagligen främst för att jag alltid blir bankrutt *s* Dålig på affärer både i spel och i verkligheten...

Uno var länge sedan, vet nog inte ens var vi har det. Men har ni spelat Skip-Bo??? Också en typ av kortspel.... Jag tycker det är kul att spela både med vuxna och med barn (de får nog vara i skolåldern)

• anncaBq

Vi är "periodare" vad gäller spel!

Just nu har vi snöat in på Uno!

Annars brukar det bli
    *Alfapet (Scrabble)
    *TP & TP80-tal
    *vanlig hederlig kortlek och spela Chicago eller Mulle
    *Yatzy
    *Othello (Reversi)

och om vi är flera
    *Alias (som bara funkar om man är fler än två
    *RoboRally
    *TriBond
    *Civilazation
    *eller kortleken igen och Tribello eller nåt annat Whistlikanande spel

• Ellte

*fnissar* Och jag som tycker att alla killfrågorna är oförskämt lätta.. Jag blir sur för att speltillverkarna tror att jag är dum :D:D

Kom på ett spel till som är ruskigt skoj, iallafall tyckte jag det för många år sedan, för mig som tröttnat på Monopol. Det finns/fanns ett spel som heter Hotell. Lite samma som monopol..men roligare...och roligare spelplan

• mulan

Under semestern hade vi med oss ett litet Fyra i rad. Enkelt och kul, men bara för två tyvärr. Skissa gissa, rita gissa osv är kul. Spelade även musikalias i helgen, rätt roligt. Gillar annars frågespel. Boggel är ett kul bokstavspel dock utan så mycket social samvaro eftersom alla deltagare sitter mesta tiden och stirrar ner i bordet och så rappakalja förstås, den nya versionen är jättekul...

• Jennie med ie

Ellte, och jag blir "sur" för att de tror att JAG skulle kunnat allt det där om Europas kungahus *s* Som sagt, man får inte vara rädd för könsstereotypiska fördomar...

Svar på tråden Sällskapsspel