• Liv

    Få 100 000 kr att räcka i Stockholm?

    Är relativt nyförlovad och plaerar bröllop ganska snart, redan i september. Ser verkligen fram emot det, men... det känns inte riktigt som jag hoppats...

    Har alltid föreställt mig hur spännande, inspirerande och kul det ska vara att planera bröllop. Men allt med att försöka få en uppfattning om kostnader hit och dit har tagit musten ur mig och jag orkar snart inte med allas frågor om när och var bröllopet ska bli, då vi inte lyckats boka lokal ens en gång...

    Största problemet är att få ihop det ekonomiskt. Inte så att vi inte har pengar, båda jag och min blivande jobbar heltid och är väldigt ekonomiska av oss. Men det är otroligt svårt att få en bild av vad bröllopet kommer kosta vilket gör mig frustrerad.

    Vi planerar för ca 60-70 pers och har satt en budget på 100 000, tänkt att täcka själva vigseln och festen, plus alla blommor.  Klänning och brudgums kläder, ringar, smink, hår, fotografering samt resa ligger alltså utanför. Vi är helt inställda på att inte gå över budgeten med en enda krona.

    Efter mycket om och men, fram och tillbaka och fått offerter hit och dit har vi ännu inte hittat något som kan matcha mot budgeten på ett sätt som känns skäligt... Är inte det lite märkligt? Jag tycker jag läser här och där om bröllop som går på betydligt mindre tusenlappar, med fler gäster och inkluderande alla de delar vi inte räknat med. Hur gör ni för att få det att gå ihop?

    Jag känner inte själv att vi har så stora krav gällande vårt bröllop. Vi vill ha en lokal tillräcklgit stor för att inhysa allt, vigsel middag och dans. Tänker oss antingen två eller tre rätters med bröllosptårta och dricka till maten samt en brudskål efter vigseln. Sedan en dj under kvällen. Sedan vill vi inte behöva lägga ett finger på någonting denna dag själva, eller överlåta det till vänner heller.

    Bor i Stockholm och det är i dessa krokar som vi tänker oss det hela, eftersom vi båda kommer från två mindre orter som är lite knepiga att ta sig till samt att vi har gäster som kommer från utlandet. Jag vet att det är dyrare i en storstad, men ändå... Ganska många gifter sig i Stockholm med omnejd, och alla kan väl inte ha en budget på flera hundra tusen? Eller? Någon som hållt ett liknande bröllop som vi tänker oss och har några råd?

  • Svar på tråden Få 100 000 kr att räcka i Stockholm?
  • MiaAnd

    Vi har ca 60 gäster och landar troligen på knappt 50 000, inklusive bröllopsresa. 
    Vi går in för att spara in så mycket vi kan. Visst skulle man kunna lägga mer pengar på vissa saker, men tror ändå vi skulle ha svårt att komma upp i 100 000. Med den budgeten ni har borde det vara busenkelt att hitta något. Att hitta en lokal i lågbudgetklassen är betydligt svårare i Stockholm. Var i Stockholm vill ni vara? Vad har ni tänkt er för typ av lokal? Vill ni att mat ska vara inkluderat eller kan ni tänka er att ta catering?

    Vi kommer att göra maten själva, men hade vi valt catering så räknar vi med att den hade gått på mellan 8000 och 12 000 kronor (ganska enkel buffé då).  Maten är väl det som kostar överlägset mest, speciellt om man vill ha lite finare mat.

    Alkoholen köpte vi i Tyskland. Fotografering 5500, Ringar 6500, min klänning 1800, hans kläder räknar vi med ca 4000 (ny kostym). Smink hjälper en kompis till med. Frisör har jag hittat hyfsat billigt. Musik kostar ju förstås, om man vill ha ett band till festen tex. Vi känner tyvärr inte att vi har råd med det, men jag skulle såå gärna vilja ha ett band. Just nu jagar vi musik till vigseln, för då vill vi inte ha bandspelare. 

    Sitter och funderar på vad jag har glömt... Dekorationer till dukning och lokal tar vi så mycket som möjligt från naturen (gratis). Servetter och dukar (knoppa-lakan) köps på ikea. Odlingsväv och plastglas, mm, inhandlat på Gekås. 

    Jag har planerat ett tag, så jag tror att jag börjar få ganska bra koll på det mesta. Bara att fråga så ska jag försöka svara! :) Kommer gärna med tips!  

  • Kemist

    Vi kommer vara på Eriksbergs festvåning, det är mycket möjligt att de är upptagna, men kolla med dem ändå. Det ligger i Lärkstan (Östermalm), i ett gammalt ordenhus. Det är inte så mycket trädgård eller så direkt, men de har en trevlig liten innergård och de fixar vackert med blommor och så.
    Vår trerätters, tårta, fördrink och ombjud, tre glas till middag, kaffe, avec, tårta kostar 820 kr/person. Sedan tillkommer bar (vi kommer dela ut två drinkbiljetter/gäst som vi köper av dem utöver kuvert). Då har vi hyrt till klockan tre, det är lite billigare om man hyr till klockan ett (hyran ingår i kuvertpriset).
    Lokalerna är vackra och maten som vi provsmakade var fantastisk. De tar hand om all servering och fixar med allt (de frågade till och med om vi ville att de gör ordning bordsplaceringen åt oss!). Vi känner några par som gift sig och haft fest där och de är alla väldigt nöjda, för de är så proffsiga.
    Vi ska gifta oss borgerligt och har bestämt oss för att ha vigseln där, i ett av de vackra rummen.
    Allt som allt (smink, hår, kläder till båda, fest, violinist, fotograf, men utan ringar) kostar vårt bröllop ca 76 000 för 55 personer. Så det är klart det går!
    Lycka till! 

  • Liv

    Vi har faktiskt varit inne på Eriksbergs festvåning, men som du säger, de var redan uppbokade, tråkigt nog.. Har hört mycket gott om dem!

    Vi kommer också gifta oss borgerligt och det är därför vi vill ha allt på samma ställe.

    Vi ser framför oss att inleda med vigsel som åtföljs av brudskål. Vi har inga krav på att vara utomhus, utan ser nog mer framför oss att vara inomhus..  Vigslen åtföljs, någongstans, av en brudskål innan samtliga gäster välkomnas till bords.Här känns det viktigt för oss att alla gäster ryms i samma rum. Är förvånad över att flera ställen tycks ha så små utrymmen och "tränga" in så många.. Vi vill ha lite rymd i alla fall...

    Det vi tänkt oss är en två eller tre-rättersmiddag plus bröllopstårta och att vi står för drickat till maten. Flera lokaler jag kollat upp tycks tillämpa catering för detta och det är här det blir svårt att få en tydlig prisbild. Det är t.ex. offerter som inte inkluderar moms och det uppges inte hur stor personalstyrka som krävs för arrangemanget och därmed hur mågna tusenlappar som flaxar iväg där.. Så är det kostnader för tallrikar, eller servetter, eller taxiresor eller... som att det fortsätter i det oändliga.

    I flera fall verkar det billigt, men slutar betyligt dyrare än vad det första intrycket ger. Detta frustrerar mig... Som erfaren festarrangör borde man kunna uppge tydligare priser i ett tidigt skede kan jag känna. I alla fall göra en uppskattning... (Jag jobbar som projektledare och är kanske lite arbetsskadad!)

    För att återgå till vad vi tänker oss.. Efter middag tänker vi oss antingen att ha dansgolv i samma rum som matsalen så alla kan se när vi dansar första dansen. Men vi kan lika gärna ta tårta och kaffe i en angränsande lokal ämnad för dans och uppta dansandet där... Dj och ljud till dansen då. Funderat på band, men verkar inte som att det kommer bli möjligt.

    Jag skulle gärna kunna tänka mig att dekorera för festen, men då vill jag gärna göra det dagen före för att slippa stressen på självaste bröllopsdagen.. vi vill gärna få till en stämningsfull vigselplats. Det verkar svårt och framför allt dyrt att få tillgång till lokaler innan själva arrangemanget är tänkt att börja, så i så fall är jag beredd att betala för att det ställe vi väljer gör det åt oss.

    Fotografering tänker vi göra innan vigseln någonstans.

    Idealt vill vi att det är relativt centralt, och då menar jag att man ska kunna resa kollektivt. Men överväger också att abbonnera en buss för dit och hemfärd, så ligger det lite längre bort så funakr det, så länge det inte är allt för lång restid.

     

  • Mariaochhenrik03

    Jag skulle nog kolla utanför stan söder om eller norr, eller varför inte skärgården, och satsa på att ordna transport, det behöver inte bli dyrt att tex hyra buss till gästerna. Finns säkert någon trevlig restaurang som är ledig och i September är det ju inte direkt högsäsong längre.Glad

  • GeneralElectric

    TS, förstår att det är frustrerande, särskilt som alla (festvåningar, fotografer, sminköser, frisörer etc) anger sina priser på olika sätt (exkluvise/inklusive en massa saker, exkl/inkl moms etc). Men efter ett tag får du kläm på det, att du jobbar som projektledare måste vara en enorm hjälp!

    Om de lokaler ni tänkt er är bokade, kolla fredagarna – där kan det finnas fler öppningar, eftersom ”alla” gifter sig på en lördag (utom vi, hihi).

    Spontant känner jag att Mäster Mikaels festvåning på Södermalm kanske skulle kunna vara en lokal för er? Jag har själv inte varit där, och den passade inte oss perfekt av olika anledningar (verkade knepigt att få till en klassisk E-bordsdukning som vi vill ha). Men efter det du skriver känns det som att ni kanske borde kolla upp den, om ni inte redan gjort det:
    www.albertinacatering.se
    Det ligger ju väldgt fint, och centralt, med fantastisk utsikt som är kul att visa era utländska gäster -- och kanske kan ni ha vigseln i trädgården?
    På sajten finns en mall/ett budgetverktyg där ni kan ta fram en preliminär totalkostnad.

    Ni kommer att klara det, bara ni kommer in i det! Vi har en budget på f n 170 000:- för rubbet (alltså inte bara vigsel + fest utan allt) men då har vi mer än 150 gäster... Och vi håller också till i Stockholms innerstad.

    Lycka till!

  • Blivande fru Swärdh

    Med er budget är det absolut inte omöjligt om det inte är så att ringarna kostar 50000:- och din klänning 40000:-. Sthlm är dyrt men inte omöjligt dyrt. Om ni inte vill lyfta ett finger inför den dagen eller be nån om hjälp är det klart att det inte blir ekonomiskt/dyrare. Har fått intrycket att dem flesta (inkl jag) gör en hel del själva och det finns massor att spara in pengar på om man är villig att göra lite själv/få hjälp. Om ni inte hittar rätt lokal nu (om allt är bokat till sept redan) så kanske ni ska skjuta upp bröllopet lite så ni får det perfekta stället? Om du dessutom är festarrangör borde det inte vara några problem. Stort lycka till! Ge inte upp :)

  • Liv

    Ja, vi har redan varit å kollat på Mäster Mikales faktiskt. Fick ett lite märkligt bemötande när vi frågade om möjligheterna till att dekorera, vilka visade sig vara begränsade i den lokalen. Vi blev i princip avfärdade efter att ha ställt frågan. Lite tråkigt eftersom den egentligen hade allt vi önskade..

    Jag är inte festarrangör, utan jobbar som projektledare i en annan bransch. Men det handlar mycket om att ha många bollar i luften och att vara tydlig till kunder när det kommer till priser för annars tappar man ju deras intresse.

    Jag måste då fråga er som gör mycket själv. Hur gör ni och hur får ni tiden att räcka till? Särskilt när det kommer till alla detaljer som måste funka på självaste D-dagen. Jag tänker på iordningsställande och dekorationer, bordplacering, blommor, musik. När gör ni dem?

    Jag vill ju kunna sova ut och vara pigg på stora dagen. Lär börja göra mig i ordning mitt på dagen för att sedan fotograferas ca kl.15.00 och tänker att vi börjar med vigseln kl 17.00. Det lämnar ingen tid för iordningsställande...

    Jag är egentligen en person som gillar att göra mycket själv, just för att jag vet att man kan komma undan lite billigare. Därför planerar jag att göra hår och smink helt själv t.ex. Det enda som jag verkligen inte vill fingra i är maten, eftersom vi båda verkligen vill ha serverad mat och inte buffé.

  • Blivande fru Swärdh

    På dagen D har jag sagt att jag inte kommer att göra nåt förutom binda min egen bukett och sminka mig själv. Dekorationerna i lokalen fixar våra familjer den dagen. Vi ska ha buffé o bådas familjer fixar lite av allt så ingen behöver göra all mat själv. Vi har hyrt personal som ska ta hand om maten, köket, baren och städning. Så själva dagen D kommer våra familjer max behöva dekorera och thats it. Man får se till att släppa kontrollen och ansvaret på den stora dagen. Jag har väldigt pålitliga syskon och svägerska som tar kontrollen åt mig.

  • MaalinJohansson
    Liv skrev 2011-05-08 12:27:55 följande:
    Ja, vi har redan varit å kollat på Mäster Mikales faktiskt. Fick ett lite märkligt bemötande när vi frågade om möjligheterna till att dekorera, vilka visade sig vara begränsade i den lokalen. Vi blev i princip avfärdade efter att ha ställt frågan. Lite tråkigt eftersom den egentligen hade allt vi önskade..

    Jag är inte festarrangör, utan jobbar som projektledare i en annan bransch. Men det handlar mycket om att ha många bollar i luften och att vara tydlig till kunder när det kommer till priser för annars tappar man ju deras intresse.

    Jag måste då fråga er som gör mycket själv. Hur gör ni och hur får ni tiden att räcka till? Särskilt när det kommer till alla detaljer som måste funka på självaste D-dagen. Jag tänker på iordningsställande och dekorationer, bordplacering, blommor, musik. När gör ni dem?

    Jag vill ju kunna sova ut och vara pigg på stora dagen. Lär börja göra mig i ordning mitt på dagen för att sedan fotograferas ca kl.15.00 och tänker att vi börjar med vigseln kl 17.00. Det lämnar ingen tid för iordningsställande...

    Jag är egentligen en person som gillar att göra mycket själv, just för att jag vet att man kan komma undan lite billigare. Därför planerar jag att göra hår och smink helt själv t.ex. Det enda som jag verkligen inte vill fingra i är maten, eftersom vi båda verkligen vill ha serverad mat och inte buffé.
    Jag är en sån som har gjort och gör mycket själv =) Satt igår kväll och gjorde 60 servettringar med jätte fint band klistrat på en bit toalettrulle. Som blev skit bra Skrattande

    Vi kommer att dekurera Lokalen dagen innan och dekurera tårtona dagen innan. På Sjäva dagen kommer jag vara hos frissan och fixa håret och sminka mig. Och hämta buketten som är i butiken mittemot. Mina föräldrar kommer att hjälpa oss mycket med att bla hämta maten och sodär. Fotografera oss ska vi göra ca 2 timmar innan vigslen har vi tänkt.

    Min pappa har hyrt in en tjej och en kille med helt magiska röster som ska göra en liten "mini konser" som dom kallar det, spela några roliga låtar efter vigslen, och även dra igår några snabbslåtar. När dom sen gått hem runt 20 - 21 tiden så kommer vi spela musik från datorn som min kusin kommer att sköta.

    Vi har sparat in jätte mycket genom att ta hjälp av andra. och haft tur med kontakter. Betalar endast 500 kr för smink och håruppsättning för att jag känner frisören. 500 kr för fotografering, för att vi känner henne.

    Men vi har ett budget bröllop. Och det här kommer ju att spegla oss jätte fint :) Men det är mycket fritid man får ta till det här hemma pysslet att göra allt själv. Men jag tycker att det är roligt Glad
  • jkbr

    var det en en budget på 100000 bara för festen? Dom flesta ställen jag har sett på ligger runt 1500 per kuvert med det mesta inkluderat  om ni inte ska ha fri bar så ska det väl inte vara några problem? 
    skillnaden mellan att ta catering eller vara på lokal med sprittillstånd är ju att man oftas kan ha fri bar om man hyr en lokal men att det blir för dyrt på resturang. (vår fest kommer på ca 40  vi har cateringa och bjuder på allt ,hade vi haft resturang så hade det blivit samma pris men då hade gästerna fått köpa drinkar i baren.)

Svar på tråden Få 100 000 kr att räcka i Stockholm?