• Liv

    Få 100 000 kr att räcka i Stockholm?

    Är relativt nyförlovad och plaerar bröllop ganska snart, redan i september. Ser verkligen fram emot det, men... det känns inte riktigt som jag hoppats...

    Har alltid föreställt mig hur spännande, inspirerande och kul det ska vara att planera bröllop. Men allt med att försöka få en uppfattning om kostnader hit och dit har tagit musten ur mig och jag orkar snart inte med allas frågor om när och var bröllopet ska bli, då vi inte lyckats boka lokal ens en gång...

    Största problemet är att få ihop det ekonomiskt. Inte så att vi inte har pengar, båda jag och min blivande jobbar heltid och är väldigt ekonomiska av oss. Men det är otroligt svårt att få en bild av vad bröllopet kommer kosta vilket gör mig frustrerad.

    Vi planerar för ca 60-70 pers och har satt en budget på 100 000, tänkt att täcka själva vigseln och festen, plus alla blommor.  Klänning och brudgums kläder, ringar, smink, hår, fotografering samt resa ligger alltså utanför. Vi är helt inställda på att inte gå över budgeten med en enda krona.

    Efter mycket om och men, fram och tillbaka och fått offerter hit och dit har vi ännu inte hittat något som kan matcha mot budgeten på ett sätt som känns skäligt... Är inte det lite märkligt? Jag tycker jag läser här och där om bröllop som går på betydligt mindre tusenlappar, med fler gäster och inkluderande alla de delar vi inte räknat med. Hur gör ni för att få det att gå ihop?

    Jag känner inte själv att vi har så stora krav gällande vårt bröllop. Vi vill ha en lokal tillräcklgit stor för att inhysa allt, vigsel middag och dans. Tänker oss antingen två eller tre rätters med bröllosptårta och dricka till maten samt en brudskål efter vigseln. Sedan en dj under kvällen. Sedan vill vi inte behöva lägga ett finger på någonting denna dag själva, eller överlåta det till vänner heller.

    Bor i Stockholm och det är i dessa krokar som vi tänker oss det hela, eftersom vi båda kommer från två mindre orter som är lite knepiga att ta sig till samt att vi har gäster som kommer från utlandet. Jag vet att det är dyrare i en storstad, men ändå... Ganska många gifter sig i Stockholm med omnejd, och alla kan väl inte ha en budget på flera hundra tusen? Eller? Någon som hållt ett liknande bröllop som vi tänker oss och har några råd?

  • Svar på tråden Få 100 000 kr att räcka i Stockholm?
  • Amejuli

    Hej på dig.
    Jag har inte lusläst varje svar men jag gifter mig själv i sthlm-trakten och har 70 gäster med budget på ca 65 000. Så det är absolut inte omöjligt.

    Jag skulle nog säga att mycket avgör på hur centralt ni vill vara och vilke krav ni har på lokalen. Ju mer centralt desto svårare att få tillgång dagen innan, desto dyrare och desto svårare att fixa egen billig catering.

    Hade jag varit ni hade jag valt en lokal lite längre uta och kanske bokat en buss om ni är oroliga för att gäster inte ska kunna ta sig. Det kan bli billigare ibland.

    Själv gillar vi lantligt och har valt en gammal bygdegård sydväst om sthlm. Vi får ha den från fredag förmiddag till söndag kl. 11. Men då dekorerar vi själva och har släktingar som hjälper oss att städa (Städning kunde man också betala för) Lokalen har allt porslin och bestick men kanske inte så mycket dekorering. Men jag tycker verkligen om att dekorera och har ju hela dagen innan på mig.

    Vi caterar buffé-mat för ca 20 000. Bjuder på dricka till mat men efteråt blir det dricka till självkostnadspris.

    Vill ni ha lite mer flärd men fortfarande inte har alltför höga krav så vill jag tipsa er om Hågelbyparken. Vår vigsel ska ske på ett ställe utomhus där. Men de har många lokaler och flera alternativ vad gäller mat. Det ligger en bit ifrån staden men med stora möjligheter till ganska låga priser. Klockhussalen tar in 200 personer kostar ca 6000 att hyra en kväll (vad jag kommer ihåg iaf) och för en inte alltför stor summa kan man säkert få tillgång kvällen innan. I den får man ta med sig vad man vill själv men kan också catera från restaurangen som ligger i hågelby gård i samma park. Ni kan också välja att ha både dans och mat i själva hågelby gård. De har både restaurang och festvåning. Tror kuvertavgiften ligger på runt 500 men är väldigt osäker här.

    Vill ni prompt ha centralt så kan jag tipsa om segelsömmarsalen på skeppsholmen. Är osäker på priser men har fått uppfattningen om att det är lite rimligt iaf, att man kanske får catera eget o.s.v.

    Tyvärr har väldigt många festlokaler stopp för hög musik och sånt vid ett på natten medan andra har tilläggsavgifter efter ett visst klockaslag.

    Men vill ni komma riktigt billigt undan så kan ni ju göra som oss. Hyra en billig lokal längre ut som ni får ha länge och där man kan viga sig i trädgården alternativt välja annan vigselplats.

    Men vi har inte så värst höga krav på lyxighet utan är mer inne på charmigt och lantligt.

    Hoppas ni finner vad ni söker!

  • GeneralElectric
    Amejuli skrev 2011-05-08 13:17:34 följande:
    Vill ni prompt ha centralt så kan jag tipsa om segelsömmarsalen på skeppsholmen. Är osäker på priser men har fått uppfattningen om att det är lite rimligt iaf, att man kanske får catera eget o.s.v.
    Vi kollade på Segelsömmarsalen men fastnade av olika skäl inte för det. Har inte varit inne och kollat i lokalen, men läget är ju helt fantastiskt - särskilt som ni ska ha utländska gäster. (Dem kan ni ju tipsa om de vandrarhem och hotell som finns på ön och på gångavstånd i närheten.) Lokalen kostar 13 000:- att hyra, om jag inte minns fel. Man måste dock ta catering från en viss cateringfirma (eller låta dem sköta grunderna och ta maten från annan, mot extra kostnad).
    Vet flera som haft eller varit på kalas där. De tycks ha varit nöjda, men inte supernöjda. Någon skrev på en blogg jag såg att det var lagom med cirka 80 personer, d v s det hade blivit väldigt trångt med cirka 140 som jag tror att de säger att man kan ha. Men det är ju inget problem för er som ska vara 60-70.
    Kolla in för lägets skull!
  • GeneralElectric
    Liv skrev 2011-05-08 12:27:55 följande:
    Ja, vi har redan varit å kollat på Mäster Mikales faktiskt. Fick ett lite märkligt bemötande när vi frågade om möjligheterna till att dekorera, vilka visade sig vara begränsade i den lokalen. Vi blev i princip avfärdade efter att ha ställt frågan. Lite tråkigt eftersom den egentligen hade allt vi önskade..
    (---)
    Särskilt när det kommer till alla detaljer som måste funka på självaste D-dagen. Jag tänker på iordningsställande och dekorationer, bordplacering, blommor, musik. När gör ni dem?
    (---)
    Jag vill ju kunna sova ut och vara pigg på stora dagen. Lär börja göra mig i ordning mitt på dagen för att sedan fotograferas ca kl.15.00 och tänker att vi börjar med vigseln kl 17.00. Det lämnar ingen tid för iordningsställande... 
    Jag förstår att du är frustrerad, har själv känt samma frustration... Särskilt när man läser om folk här på BT som får låna en stor bygdegård i flera dagar för en tusenlapp och har all tid i världen (nåja) att ordna med dekoration och dukning.

    Det känns som att det är en enorm skillnad på att ordna en vanlig fest och att ordna ett bröllop, eftersom vi (som båda är relativt vana festfixare) måste räknas bort, flera dygn före kalaset (M2B är livrädd att jag ska somna av utmattning under bröllopsmiddagen!!!).
    Vi har dessutom en hel del kringarrangemang, som ett cocktailparty som tar folks energi och tid samt många utländska gäster som man vill ägna uppmärksamhet.

    Nu har vi betalat extra för att få tillgång till vår lokal redan kvällen innan. Det kostade bara några tusenlappar extra; var kanske lite lättare eftersom vi har festen på fredagen. (De som har hyrt vår lokal på lördagskvällen kommer inte in förrän tidigast vid 12-tiden den dagen, och normaltiden är från kl 16. Det är nog tyvär ofta så det är i Stockholm.)
    Men det blir ändå knepigt, eftersom de flesta vänner/anhöriga/familjemedlemmar kommer att vara upptagna med att göra iordning sig till kyrkan på fredagsförmiddagen och inte heller kan fixa iordning då!

    Vi ska lösa det hela med god planering i kombination med insatser från cateringfirman.
    En kompis har redan (två månader i förväg) varit i festlokalen och klurat ut massor av grejer han vill göra med den -- t ex hur entrén ska se ut, hur man kan ställa befintliga blomsterkrukor utanför, var man kan sätta blomsterbågen etc.
    Eftersom han bor utomlands kan han tyvärr inte fixa med det praktiska, men ska skriva ett körschema så får vi ordna arbetskraft som kan förverkliga detta på torsdagskvällen (dagen innan festen).
    Sedan ska vi se till att det finns många andra som hjälper oss med att köra vinlådor och andra grejer som ska dit.

    På själva Dagen får cateringfirman komma dit med porslin, blomstervaser, ljusstakar m m och göra uppdukningen enligt färdiga instruktioner i körschemat.
    Detta får vi såklart betala extra för (både personaltimmar och hyreskostnaderna) men det blir nog ändå billigare totalt än att vara på en festvåning. Som någon skrev ovan så är det alkoholen man sparar mycket pengar på – så blir det verkligen i vårt fall eftersom vi ska ha många rätter och sedan även fri bar.

    Vad gäller musik så har jag just värvat en släkting, som skött ljud och musik på flera bröllop och som lovat att hjälpa till. Det är inga konstigheter -- men jag vill inte behöva bry mig ett smack om detta, så han ska se till att det helt enkelt flyter, på både cocktailparty och bröllopsfest. Han tar med sin egen dator (!) och kopplar in den, och vi ska i god tid i förväg gå igenom musikval och Spotifylistor tillsammans.

    Var inte rädd för att be anhöriga om hjälp! Många tycker det är en ära att få hjälpa till.

    Men vad trist att det inte funkade med Mäster Mikaels. Jag har ju inte alls varit där, och det hade kanske inte fungerat för oss heller -- men kanske behövs inte så mycket dekor när man har den utsikten?!
  • Amejuli

    Gör ett litet tillägg. De flesta bygdegårdarna är väldigt billiga att ha flera dagar i streck och hyrs ut till allmänheten.
    Skrev inte det men våran kostar 4500 för fredag till söndag.

    På din beskrivning får jag bara känslan av att det inte är riktigt det ni är ute efter men blir ni desperata så kan ni kolla på bygedgårdarnas riksförbunds hemsida. Där kan man klicka på en flik som heter bygdegårdarna och sen klicka sig fram till vilket område man vill söka inom. Många av bygdegårdarna som kommer upp har också hemsidor så att du kan se hur lokalerna ser ut.

  • GeneralElectric

    Finns ju inte så många sådana i Stockholmsområdet, men här är ett förslag som verkar bra och billigt och som ni kan ha i flera dagar:
    hem.passagen.se/tabyfolkdans/Uthyrning.htm

    I Stockholms innerstad finns Kristinehofs malmgård, Hartwickska gården, Anna Whitlocks...

    Mamma hade ätit lunch på Värdhuset Kräftan häromdagen och tyckte att det hade varit något för oss att kolla in (dock för sent i vårt fall):
    www.kraftan.nu/

  • Mariaochhenrik03

    Vi hyr en bygdegård torsdag till söndag och betalar 2600, sen har jag kollegor som kommer servera och stå i baren, en kock kollega som sköter maten, som jag har förberett 1-2 dagar innan, han ska så att säga värma, fylla på mm. Utöver det så har vi en grillmästare som ska helgrilla gris, han är pensionär och ställer upp till bra pris. Vildsvinskött tar vi via gården där mina föräldrar bor. Vi har ett lilve band som spelar, också dom är kompisar till mina föräldrar och ställer upp till bra pris. Jag har två fd elever till mig som kommer att fotografera, de går båda fotolinje på gymnasiet.
    Bröllopstårtan gör min m2b arbetskollega, hon är fd konditor.
    Vi köper all alkohol i Tyskland, och har bjudbar.
    Jag har köpt en klänning från Kina och en på Bridal outlet.
    Jag satsar på att få ner kostnaderna för sådant vi kan göra själva, för att sen ösa på med det andra.

    Man kan alltid kolla med tex, hotell och restaurang gymnasium, de kan ibland ta middagar, servera mm. Samma sak för att göra brudbukett, hår, makeup mm.
    Är man bara ute i god tid med förberedlserna så är det inga problem.
    Vårt kalas går på 30 000 vi ligger redan under budget då mina klänningar samt arbetskraft blev billigare än väntat. Nu gifter vi oss i Nyköping, vilket så klart är billigare än centrala STHLM, till vår släkt är det bokat ett vandrarhem, de tar 9000 kr för hela helgen, 40 rumKyss
    Lycka till med ditt planerande!

  • Sebastiána

    Eftersom våra gästr kommer både från norr och söder funderade vi ett tag på att gifta oss i Stockholm för att göra det enklare för alla, precis som TS. Ett av de ställen vi funderade på då var fjärlilshuset men där kan man inte ha dans vad jag vet.

  • Ninana

    100 000 kr räcker väl i stockholm. Vi fick spegelsalen på grand hotell för 60 000 kr och då ingår buffe för 70 pers. 3000 kr blommor, 6000 kr tårta, 15 000 kr för drink. Så 100 000 kr räcker väl! :D

  • Liv

    Ja, Grand hotell är ju Grand hotell!! :) Kul att det går! För min/vår del undrar jag vad det är som gör det så svårt att det ska räcka för oss?

    Möjligen att vi vill ha vigseln på samma ställe som gör att vi behöver tilläggstimmar utöver det som det brukar vara... dessa omfattar då både lokal och personalkostnad.. Och så vill vi att festen pågår till kl 2... Och att vi inte vill ha buffé.

    Men sedan är det så mycket mer än bara lokalkostnad och mat. Det kan ibland vara en kostnad för lokal för dans, ljudanläggning, ljuanläggning, dj, extra för tårta, dekorationer etc. Det är för mig som att det aldrig tar slut, alla kostnader!

    Jag är faktiskt lite chockad över hur dyrt det tycks bli på alla ställen vi kollar. Särskilt för att jag har färskt i minnet en disputationsfest som gick på ca 20 000 kr här i Stockholm. Visserligen något mindre antal gäster och "bara" till kl. 1. Men så stor skillnad i arrangemang är det inte att 100000 kr ska visa sig vara en smal och liten budget... Så tänkte jag.

    Nåja, jag ger inte upp. Utan fortsätter mitt letande.

    Måste bara säga att det är så skönt att bolla sin frustration och sina tankar här och få svar tillbaka. Har ännu inte meddelat så många om att det stundar bröllop så det är tungt att gå med allt inom sig...

    Tack alla!

  • Stephanie

    Vi ska ha vår bröllopsfest på Bergendal i Sollentuna. Tycker dom har bra paketpris och en kanon kontaktperson. Kanske kan vara något för er? Jag känner igen mig helt i ditt inlägg, jag satt vaken till sent på nätterna och maialde olika cateringföretag och lokaler, restauranger etc. Mådde så dåligt och tyckte att allt var dyrt och inte oss. Men sen bokade vi lokal och efter det har planeringen bara varit rolig =) Lycka till.

  • Josse770

    Om ni kan tänkta er ett bröllop lite utanför stan så är flottsbro i huddinge väldigt fint och dom kan fixa med allt nästan. De kan fixa DJ, bussar, blommor och tårta.

    Vi var där och tittade men det vart lite för dyrt för oss.
    Men det är väldigt vackert med vattnet och gräsmattor och sånt.

    www.swedecatering.se tror jag deras hemsida heter, eller så kan du gå in på www.flottsbro.se

    Hoppas jag var till nån hjälp även fast det ligger en bit utanför :)

  • Helena brud 20 aug

    Vart vill ni att festlokalen ska lugga...jag var ute i lite sista stund med att boka lokal, och har inte allt för mycket pengar, så jag hann gå igenom en heeeel del lokaler... Vet jag bara på ett ungefär vart ni vill va, kan jag tipsa om massor av ställen... Så, var och när? Och rymma hur många? Bäst är ju att hitta en lokal där man får ha egen mat och dryck, många catering företag kan ju även fixa med personal.. Annars har ni ingen vän med lute äldre barn som kan servera? Vi hyr in tjejer som tar ca tusen el femtonhundra för en kväll... Sen kör vi catering... Ska köpa dricka från Tyskland på tegalob el åka ner själva... Tårta gör min syster men vet föera som köper printers el moussetårta på tex city gross. De är faktisk helt ok.. Dj kan man hitta på blocket... Jag tror att vi landar på kanske trettio tusen för festen för ca sjuttio-sjuttiofem gäster...

Svar på tråden Få 100 000 kr att räcka i Stockholm?