• fikonöra

Fel med barnfritt bröllop?!

Jag och min blivande gifter oss den 18/6, och inbjudningarna gick utt i slutet av februari.
    Vi skrev ingenting i infobladet om att vi ville ha barnfritt, då vi inte har så många vänner med små barn.
    De enda barnen som är bjudna är mina halvsyskon som är mellan 10-15 år. Alltså lite större barn.
    Men skrev vi endast de vuxnas namn på inbjudan, och trodde att det skulle räcka.

Men icke.. Nu är det en vän som hört av sig och ifrågasätter varför hennes 1-åring inte får följa med.
    Och att "bröllop brukar krylla av barn, så hon kan väl få följa med ändå?"

Anledningen till att vi inte vill ha så små barn med, är för att det är en fest, där det serveras alkohol, och det en lång middag med tal osv.
    Övriga släktingar har bara tyckt att det varit självklart att det ska vara barnfritt, och faktiskt tyckt att det ska bli skönt med en barnfri kväll.

Jag är en person som har lite svårt att säga ifrån, och behöver råd om hur jag ska säga ifrån vänligt men bestämt?
    Säger vi ja till en, så måste vi säga ja till alla, och det är inte alls så vi vill ha det.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Fel med barnfritt bröllop?!
  • queenelin

Har precis startat en annan tråd i samma ämne, såg inte denna då. Vi kommer att skriva på vår inbjudan "om möjligt önskar vi en barnfri fest".
    Lite mjukare ordalag som passar oss bättre. Vi har inte så många barn i vår bekantskapskrets (ännu) och de som finns är så pass små att de inte kan sysselsätta sig själva och jag vill ju att deras föräldrar, som ju faktiskt är de primära gästerna, ska kunna vara just bara gäster och inte föräldrar, denna dag. Dessutom tycker jag, som många andra här, verkar det, att en fest med alkohol inte är en plats för barn. Vissa av våra gäster brukar ta sig några glas för mycket och jag vet att jag inte skulle kunna slappna av om barn var med, jag skulle försöka passa dem hela tiden, och det vill jag inte.

Jag hoppas att våra gäster kan hitta barnvakt denna dag till sina små, som jag gärna träffar och umgås med en annan dag, och att de som verkligen inte kan/vill lämna bort sina små inte känner sig skuldbelagda för att ta med dem.
    Men som sagt, helst utan.

• Blivande fru Swärdh
    queenelin skrev 2011-05-20 13:22:52 följande:
    Har precis startat en annan tråd i samma ämne, såg inte denna då. Vi kommer att skriva på vår inbjudan "om möjligt önskar vi en barnfri fest".
    Lite mjukare ordalag som passar oss bättre. Vi har inte så många barn i vår bekantskapskrets (ännu) och de som finns är så pass små att de inte kan sysselsätta sig själva och jag vill ju att deras föräldrar, som ju faktiskt är de primära gästerna, ska kunna vara just bara gäster och inte föräldrar, denna dag. Dessutom tycker jag, som många andra här, verkar det, att en fest med alkohol inte är en plats för barn. Vissa av våra gäster brukar ta sig några glas för mycket och jag vet att jag inte skulle kunna slappna av om barn var med, jag skulle försöka passa dem hela tiden, och det vill jag inte.

Jag hoppas att våra gäster kan hitta barnvakt denna dag till sina små, som jag gärna träffar och umgås med en annan dag, och att de som verkligen inte kan/vill lämna bort sina små inte känner sig skuldbelagda för att ta med dem.
    "Om möjligt" är inte tydligt nog... Det där kommer folk kunna tolka (om dem inte orkar/vill skaffa barnvakt) som att man får ha barnen med sig om man vill. Bland alla barnfritt-bröllopsfest-trådarna här på BT verkar det bli missförstånd när det är ett långt rim eller oklart skrivet att det är just barnfritt.
    Vi skrev kort och gott: Lämna kidsen hemma.
    Ingen har sagt emot eller tyckt nåt dåligt om det.
    Är det bara jag som tycker att formuleringen "om möjligt önskar vi en barnfri fest" är lite otydlig?
  • Marie80

Vi vill också ha barnfritt, och har på adressen på inbjudningskorten skrivit namnen. tex. "Sara och Mikael Svensson". Om man hade viljat att barnen skulle med hade man väll skrivit "familjen Svensson" eller?
     Hoppas alla förstår att barnen får stanna hemma, det var en som frågade nämligen när jag frågade om hon och hennes man kom. Då svarade jag att endast ammande barn fick komma ;)

• S2011
    queenelin skrev 2011-05-20 13:22:52 följande:

om ni vill uttrycka önskan om barnfritt mjukare kan kanske "vi ser helst att barnen får stanna hemma" eller liknande kan vara ett alternativ.

Som blivande fru swärdh säger så är "om möjligt" en väldigt otydlig beskrivning som sannolikt kommer att tolkas som "om ni inte vill/orkar skaffa barnvakt så ta med er barnen".

vi vill absolut ha en barnfri middag & fest och har skrivit att vi ber våra gäster respektera vår önskan om en barnfri middag och fest. jag är riktigt orolig över en av våra gäster och skulle mycket väl kunna tänka mig att hon släpar dit sina ungar, men det kommer isåfall min sambo att ta tag i (eftersom det är ett av hans syskon).
    sen ska jag faktiskt checka av med en av mina egna systrar också, så att hon har läst OCH förstått, för det är inte alltid det går hand i hand.. 
  • ClaraH

Vi skrev namnet på de inbjudna både på kuvertet och på själva inbjudan. Nu har alla våra gäster rätt så stora barn och en del av dem har vi också bjudit för att vi helt enkelt umgås mycket familjevis, men jag förutsätter att det ska lösa sig genom att vi skrev namnen på inbjudan.

När jag gifte mig första gången fanns det inte så många barn i bekantskapskretsen (men fler små barn än nu), en hade med sig sin lilla nyfödda (som jag inte visste om, men det gick jättebra och hon ammade också, så det var ju självklart att hon måste med). Men då fick jag inte en enda fråga om barn fick följa med och vi hade bara skrivit namnet på kuvertet inte inbjudan. Det var för 20 år sedan och då var det självklart att det var barnfritt, jag tänkte inte ens tanken. Så det här är något som verkligen har förändrats sedan dess.

• Erika

Vi har också valt att fira utan barn (såklart är alla välkomna i kyrkan). Eftersom vi också kan ha lite svårt att säga ifrån/vara FÖR snälla, tänkte vi länge på hur vi skulle få fram denna önskan. Det slutade kort och gott med att vi valde att skriva det på inbjudningarna, utan krusiduller. Detta är vår dag, och då vi själva inte har några barn än så känns detta rätt för oss.

På inbjudningarna skrev vi att middagen är barnfri. Jag tror det är bra att vara tydlig redan från början,för att undvika eventuella missförstånd,  och eftersom inbjudningarna brukar skickas ut i god tid, borde alla hinna ordna med barnvakter och liknande. När gästerna sedan har ringt till oss för att OSA, har vi återigen förtydligat att middagen är barnfri (med undantag för ammande barn).

Får vår del har detta inte varit några problem, tvärtom,  många av föräldrarna har uttryckt att de tycker det ska bli roligt/skönt att vara barnfria denna kväll.

• Ylviz

Vi skrev i infobrevet som följde med inbjudan:
    Barn är välkomna till vigseln, men festen är för vuxna. Sen kommer några med spädbarn eftersom det är svårt att ha barnvakt om de är några månader.

• 123ost

Jag förstår varför folk väljer att ha barnfritt bröllop, trots att jag själv har barn.

Vi var på min sambos kusins bröllop för två veckor sedan och där var barn välkomna...det blev nästan kaos!
    I kyrkan sprang brudparets 1½åring omkring i mittgången. Sedan satt det en kvinna med ett spädbarn (som grät), en liten tjej på ca 3år och två äldre (8-10 år) lite längre bak i kyrkan. Pappan stod framme vid altaret (marsalk).. Yngsta tjejen började med att gå runt i kyrkan.. helt okej.. men sen började hon springa omkring och skratta.. sen blev det bara värre.. hon sprang bakom prästen och runt där framme. Mamman var tvungen att gå ut från kyrkan med den minsta som grät som en stucken gris. Pappan tog fast minsta tjejen när hon sprang förbi honom och gav honom till den äldsta systern, de lyfte ut henne men tjejen sprang in igen.. Kaos! Som tur var skrek inte tjejen så mycket utan gav bara ifrån sig lite små skratt ibland.. Men ändå väldigt störande! Pappan kunde ingenting göra och inte mamman heller..

På festen var det rätt många barn och nästan alla föräldrar fick gå ut från festlokalen och liknande.. många missade bröllopsvalsen och så, väldigt trist!

Själv kommer barn vara bjudna på vårat bröllop, men det är nästan så att jag hoppas att folk väljer att lämna dom hemma istället Flört

• BlackWIngedAngel
    Marie80 skrev 2011-05-20 17:00:32 följande:

Vi vill också ha barnfritt, och har på adressen på inbjudningskorten skrivit namnen. tex. "Sara och Mikael Svensson". Om man hade viljat att barnen skulle med hade man väll skrivit "familjen Svensson" eller?
     Hoppas alla förstår att barnen får stanna hemma, det var en som frågade nämligen när jag frågade om hon och hennes man kom. Då svarade jag att endast ammande barn fick komma ;)

Jag har fått lära mig en etikettregel som jag inte visste om innan jag började läsa på om sådant och det är att även om man enbart skriver parets namn, så räknas omyndiga barn i detta. Vill man inte att de ska bjudas in så ska man uttryckligen skriva det.

Så nej, det är inte uppenbart att barnen inte är bjudna bara för att man inte skriver ut deras namn. 
  • ClaraH
    BlackWIngedAngel skrev 2011-05-22 20:20:54 följande:
    Jag har fått lära mig en etikettregel som jag inte visste om innan jag började läsa på om sådant och det är att även om man enbart skriver parets namn, så räknas omyndiga barn i detta. Vill man inte att de ska bjudas in så ska man uttryckligen skriva det.

Så nej, det är inte uppenbart att barnen inte är bjudna bara för att man inte skriver ut deras namn. 
    Det låter som en konstig regel. Känns som att det är en ny regel i så fall. För mig känns det överhuvudtaget väldigt nytt att barn ska följa med på formella middagar överhuvudtaget. När jag själv var barn (60-70-talet) så var det självklart att man hade barnvakt.
  • Loche

Vi skrev i vår inbjudan att "vi önskar oss ett barnfritt bröllop" och har enbart fått positiva kommentarer på detta. En 5-barnsfamilj där föräldrarna är inbjudna var överlyckliga, för äntligen kommer de att kunna vara med och festa rejält, som de uttryckte det. Skrattande

• Happy72

Vi har skrivit "barfritt" kort och gott på inbjudan...mycket pga av att många av våra vänner har en del barn så det hade blivit ca 20 kuvert till....Sen fasar man ju för att kidsen busar till för mycket och detta gör man ju bara en gång! Våra egna får vara med på middagen men sen får även de respass!!

• Julibrud2011

Små barn hör inte hemma på bröllop! Om man nu inte har nån "friare" variant i trädgården och önskar ha barnen med. Om jag själv ordnat barnvakt för att gå på fest vill jag gärna slippa andras barn också! Pga att sedan man blev mamma automatiskt reagerar vid barnskrik, oljud (man tror ju jämt att sina egna barn ställt till det ; ) så NEJ!

Hoppas du orkar stå på dig så du får din dag precis som du vill!

• mikaela86

Vi kommer att ha en barnfri fest och det för att jag vill slippa allt stimm och stoj som det gärna blir med 15 barn i samma åldrar!! Ska själv på bröllop helgen innan vårt bröllop och även om det inte står något på inbjudan lämnar vi våran son hemma, jag vill kunna slappna av utan att behöva se till honom hela tiden (han är 1 år och 3 månader då) och sen vet jag att han har det mycket bättre hemma!!

• BlackWIngedAngel
    ClaraH skrev 2011-05-22 23:00:08 följande:
    Det låter som en konstig regel. Känns som att det är en ny regel i så fall. För mig känns det överhuvudtaget väldigt nytt att barn ska följa med på formella middagar överhuvudtaget. När jag själv var barn (60-70-talet) så var det självklart att man hade barnvakt.
    Nej, jag tror inte att det är en särskilt ny regel, men den var ny för mig. De flesta andra som jag pratat med om det, när jag fick höra det första gånge, verkade redan veta om att var så reglerna var.

Och det är inte heller en nymodighet att ta med barn på middagar och fester. Däremot har jag förstått att det varierar mellan olika umgängeskretsar vilket som är vanligast. I min släkt har barn varit välkomna på bröllop de senaste 100 åren i alla fall. (Jag har ingen koll längre bak i tiden än så.)

Det man ska minnas när man bjuder till bröllop är ju att gästerna är uppvuxna med olika traditioner och då är det alltid enklast att vara så tydlig som möjligt. 
  • BlackWIngedAngel
    Julibrud2011 skrev 2011-05-23 07:28:10 följande:
    Små barn hör inte hemma på bröllop! Om man nu inte har nån "friare" variant i trädgården och önskar ha barnen med. Om jag själv ordnat barnvakt för att gå på fest vill jag gärna slippa andras barn också! Pga att sedan man blev mamma automatiskt reagerar vid barnskrik, oljud (man tror ju jämt att sina egna barn ställt till det ; ) så NEJ!

Hoppas du orkar stå på dig så du får din dag precis som du vill!
    Måste vi verkligen ha med den här diskussionen i alla trådar inom ämnet? Du behöver inte tycka att barn hör hemma på bröllop, men du behöver inte heller lägga in ett inlägg som om det vore en absolut sanning. För det är det inte. För vissa är det helt självklart att ha med sina barn. För andra är det självklart att de ska vara hemma. 

Det man är van vid och uppväxt med fungerar vanligtvis alldeles utmärkt, oavsett vilket av alternativen det råkar vara. 
  • Marie80
    BlackWIngedAngel skrev 2011-05-22 20:20:54 följande:

Hmm.. jag läste en annan etikettregel som sa helt tvärtom :S
  • Marie80

Alla dessa etiketter, man blir bra snurrig..

• Eileme

Vi kommer också att ha ett barnfritt bröllop...vi kommer att ha ca 35 gäster och om alla skulle fått sa med sig sina barn så skulle vi bli nästan dubbelt så många.
    Vi vill ha ett bröllop och inte ett barnkalas resonerar vi!

På inbjudningarna som gick ut stod det klart och tydligt bara de vuxnas namn, både på kuvertet och på inbjudan.
    Och sen har jag skrivit på våran bröllopshemsida att barnen är välkomna på fredagens grillning (vi har 3 dagars) men att vi vill spendera bröllopsdagen med våra vuxna vänner.

Har inte varit några som helst problem för oss då alla våra kompisar verkar tycka att det ska bli skönt med en "ursäkt" för att få en kväll på tu man hand

Vår två pojkar ser vi dock som en självklarhet att de ska få vara med!

• BlackWIngedAngel
    Marie80 skrev 2011-05-27 08:54:42 följande:
    Alla dessa etiketter, man blir bra snurrig..
    Håller med dig. Men eftersom båda varianterna verkar väldigt välspridda, så tänker jag mig att man kanske får vara beredd på att förklara att det är barnfritt om man inte skrivit ut detta i klartext.
Svar på tråden Fel med barnfritt bröllop?!