• fikonöra

Fel med barnfritt bröllop?!

Jag och min blivande gifter oss den 18/6, och inbjudningarna gick utt i slutet av februari.
    Vi skrev ingenting i infobladet om att vi ville ha barnfritt, då vi inte har så många vänner med små barn.
    De enda barnen som är bjudna är mina halvsyskon som är mellan 10-15 år. Alltså lite större barn.
    Men skrev vi endast de vuxnas namn på inbjudan, och trodde att det skulle räcka.

Men icke.. Nu är det en vän som hört av sig och ifrågasätter varför hennes 1-åring inte får följa med.
    Och att "bröllop brukar krylla av barn, så hon kan väl få följa med ändå?"

Anledningen till att vi inte vill ha så små barn med, är för att det är en fest, där det serveras alkohol, och det en lång middag med tal osv.
    Övriga släktingar har bara tyckt att det varit självklart att det ska vara barnfritt, och faktiskt tyckt att det ska bli skönt med en barnfri kväll.

Jag är en person som har lite svårt att säga ifrån, och behöver råd om hur jag ska säga ifrån vänligt men bestämt?
    Säger vi ja till en, så måste vi säga ja till alla, och det är inte alls så vi vill ha det.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Fel med barnfritt bröllop?!
  • Kattpoet

Skriver  ni de  vuxnas namn endast så räknas omyndiga barn med i inbjudan OM man följer ettiketts reglerna, ialla fall de jag har i mina böcker.

Så ni skulle ha skrivit vuxna endast eller  barnfritt,  det är ju nämligen inte självklart att barnen inte får följa med.

Så du får väl säga som det är att du glömde skriva barnfritt, 

• fikonöra

Ja, vi skrev endast de vuxnas namn i inbjudan, och trodde väl att det undeförstått betyder att barnen inte är inkluderade.
    Kan tillägga att vi sagt i efterhand att vi vill att de allra minsta stannar hemma eftersom att det trots allt är en fest.
    Vi hade inte riktigt räknat med att bli ifrågasatta...

• Vi2alltid

Jag pratade med alla som hade barn innan vårt bröllop och sa att vi gärna såg att det skulle vara barnfritt med argumenten att det inte skulle bli någon som helst underhållning för barnen, vilket gör att det kan bli ganska tråkigt för dem. Dessutom skulle det serveras alkohol och vi har många kompisar som inte direkt spottar i glaset. Vi hade dessutom ganska sen vigsel och den ägde rum långt ute på landet så det hade ju blivit lite tråkigt om barnen började bli griniga vid 21, då inte programmet alls var klart.

Alla tyckte att det vore skönast att lämna barnen hemma, utan min mans systerbarn som var 3, 10, och 13 år. 3- åringen ordnade de så att hon fick lägga sig och sova i bilen med babywatch strax utanför och det fungerade bra.
    Vi skrev alltså inget på inbjudan utan vi kontaktade de som hade barn för att resonera om dem om vad som var bäst. Föräldrarna till de barn som deltog hade koll på förutsättningarna. Det kan ibland vara lättare att få folk att förstå om man förklarar och att de själva på något sätt kan vara med och ta ett beslut. Om det sedan visar sig att någon enstaka måste ta med sina barn så kanske det inte är hela världen utan kan fungera ändå...

• RiNa

Det är så svårt med vad vissa tycker är självklart och inte. För min del är det självklart att ett bröllop är barnfritt men kommer ändå skriva det i inbjudan. Du får helt enkelt säga rakt ut hur det ligger till, att du inte skrivit det men att du vill ha ditt bröllop barnfritt. Vet att det kan vara svårt, man vill ju inte stöta sig med någon. Du kan även säga som du skrev, säger ni ja till en måste ni säga ja till alla. Får hoppas att de har förståelse.
    Lycka till!

• Sackhina

Är ju svårt det där! jag vill ha barnfritt av själviska skäl! jag vill helt enkelt inte ha skrik i kyrkan eller under mioddagen, eller folk som måste springa runt och leka med barn istället! jag tycker jättemycket om barn, men vill ha en vuxenfest! SÅDETSÅ!! Sen får man ju fråga sig hur mycket den önskan är värd, vill man tex att en vän måste vara hemma då för att de ej har barnvakt??

• Kattpoet

Jag ska barn på festen, detta är vår andra bröllopsfest, första hade vi förra året i Skottland med massa  av byn barn som kom till festen fast de inte var bjudna   och denna ska vi ha  här i Sverige  och jag kan inte säga nej till alla underbara  barn  och jag älskar att höra deras glädje och röster.  
    Jag verkligen älskar barn, det är det bästa som finns.

Men till TS, ta och prata med henne att nej du vill inte ha barn med på festen eftersom  det är en vuxenfest och ni har inte ens planerat för barnen. 

• Sebastiána

Jag har varit på ett flertal bröllop. Det har inte "kryllat av barn" på något. Alla har varit barnfria faktiskt.

• Sebastiána
    Kattpoet skrev 2011-04-17 21:57:21 följande:
    Skriver  ni de  vuxnas namn endast så räknas omyndiga barn med i inbjudan OM man följer ettiketts reglerna, ialla fall de jag har i mina böcker.

Så ni skulle ha skrivit vuxna endast eller  barnfritt,  det är ju nämligen inte självklart att barnen inte får följa med.

Så du får väl säga som det är att du glömde skriva barnfritt, 
    Annars brukar fru Ribbing säga att det är de personer vars namn som står på inbjudan som är bjudna. Annars ska det stå " Anna och Peter Svensson med familj".
  • Pinkgrape

Jag har enbart varit på bröllop med barn och vi kommer även ha barn med på vårat. För MIG är det en självklarhet att barn är med. Hade jag fått en inbjudan med mitt och min sambos namn på, så hade jag nog räknat med att vår dotter var inbjuden också, ifall det inte står tex barnfritt.

Men jag tycker absolut att du helt enkelt borde säga ifrån, säga som det är, att ni vill ha ett barnfritt bröllop. Jag tror faktiskt att de flesta kommer förstå det. Att vara rak och ärlig är nog det bästa. Ni vill inte att små barn ska närvara eftersom det är en fest med alkohol och att ni tror att barnen får det roligare hos en barnvakt. De borde era vänner ställa upp på tycker jag :)

• 2011bröllop

Vi kommer att skriva med det i inbjudan !!!!!   Jag tycker att ni ska säga att ni missat att skriva det i inbjudan men att det Är ett barnfritt bröllop !!!!!   Det är ert bröllop o ni som bestämmer !!! 

Svar på tråden Fel med barnfritt bröllop?!