• fikonöra

Fel med barnfritt bröllop?!

Jag och min blivande gifter oss den 18/6, och inbjudningarna gick utt i slutet av februari.
    Vi skrev ingenting i infobladet om att vi ville ha barnfritt, då vi inte har så många vänner med små barn.
    De enda barnen som är bjudna är mina halvsyskon som är mellan 10-15 år. Alltså lite större barn.
    Men skrev vi endast de vuxnas namn på inbjudan, och trodde att det skulle räcka.

Men icke.. Nu är det en vän som hört av sig och ifrågasätter varför hennes 1-åring inte får följa med.
    Och att "bröllop brukar krylla av barn, så hon kan väl få följa med ändå?"

Anledningen till att vi inte vill ha så små barn med, är för att det är en fest, där det serveras alkohol, och det en lång middag med tal osv.
    Övriga släktingar har bara tyckt att det varit självklart att det ska vara barnfritt, och faktiskt tyckt att det ska bli skönt med en barnfri kväll.

Jag är en person som har lite svårt att säga ifrån, och behöver råd om hur jag ska säga ifrån vänligt men bestämt?
    Säger vi ja till en, så måste vi säga ja till alla, och det är inte alls så vi vill ha det.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Fel med barnfritt bröllop?!
  • lepaus

Vi funderade på att ha barnfritt, men insåg sen att vi kommer ha långväga gäster (bland annat från Nordirland och Holland) med barn, och det är kanske inte så lätt att begära att de ska lämna barnen hemma/hos barnvakt i flera dagar, så vi kommer bjuda in barnen också och så får föräldrarna bestämma själva hur de vill göra. 

Däremot funderar jag på hur mycket man "måste" ordna underhållning för barnen? Det är väl bra om man har lite ritblock och pennor och kanske några leksaker, men kommer de själva/föräldrarna ta med sig något som barnet gillar att underhålla sig med när man vet att det kommer bli en ganska lång kväll? Hur har ni andra gjort som har haft barn inbjudna till bröllopet? 

• fikonöra

Tack så hemskt mycket för era svar!
    Jag har varit rak och ärlig och förklarat att vi helt enkelt önskar att få fira dagen i vuxet sällskap.
    Det har inte varit några problem för övriga, utan väldigt uppskattat!
    Eftersom det är en vuxenfest så är den ju också anpassad efter vuxna. Vilket betyder att barn inte kommer ha så roligt då i alla fall. Dessutom vill vi inte att våra vänner ska behöva springa in och ut med barn som blir uttråkade.

Dessvärre har jag fått en del ilska riktad mot mig, med diverse påhopp.
    Jag vet inte hur länge det är lönt att "bråka" om saken, jag bara önskar att man kunde respektera vår önskan.
    Sen är dom fria att göra hur dom vill när dom gifter sig.

Vi får se hur det blir till slut!

Tack i alla fall för alla tips och råd, det stärker mig faktiskt!

• kandersson174
    lepaus skrev 2011-04-18 09:15:43 följande:
    Vi funderade på att ha barnfritt, men insåg sen att vi kommer ha långväga gäster (bland annat från Nordirland och Holland) med barn, och det är kanske inte så lätt att begära att de ska lämna barnen hemma/hos barnvakt i flera dagar, så vi kommer bjuda in barnen också och så får föräldrarna bestämma själva hur de vill göra. 

Däremot funderar jag på hur mycket man "måste" ordna underhållning för barnen? Det är väl bra om man har lite ritblock och pennor och kanske några leksaker, men kommer de själva/föräldrarna ta med sig något som barnet gillar att underhålla sig med när man vet att det kommer bli en ganska lång kväll? Hur har ni andra gjort som har haft barn inbjudna till bröllopet? 
    Jag tror att för ens egen skull, om man nu gett vika och det kommer en drös barn på bröllopet, så är det bäst om man tänker till och fixar underhållning till barnen. Kanske tom barnvakt som tar hand om dem. Det är ju inte barnens fel att de är där och det blir lugnare och trevligare för alla om barnen har något att göra. Lite surt när man från början sagt att man vill ha barnfritt, jag vet!
    Funderar lite på om man ska vara så fräck som att fråga de som tar med sig fyra barn i åldern 2-10 år om inte de kan ta med en barnvakt också, som bröllopspresent till oss :)
  • fikonöra
    kandersson174 skrev 2011-04-18 09:53:41 följande:
    Jag tror att för ens egen skull, om man nu gett vika och det kommer en drös barn på bröllopet, så är det bäst om man tänker till och fixar underhållning till barnen. Kanske tom barnvakt som tar hand om dem. Det är ju inte barnens fel att de är där och det blir lugnare och trevligare för alla om barnen har något att göra. Lite surt när man från början sagt att man vill ha barnfritt, jag vet!
    Funderar lite på om man ska vara så fräck som att fråga de som tar med sig fyra barn i åldern 2-10 år om inte de kan ta med en barnvakt också, som bröllopspresent till oss :)
    Jag tycker inte att det är så konstigt egentligen! De flesta förstår nog, om de tänker efter lite, att ett så gott som barnfritt bröllop inte blir roligt för varken barn eller föräldrar.
    Man vill ju att ens vuxna vänner ska kunna ägna sin uppmärksamhet åt att fira dagen med oss, hellre än att jaga runt efter uttråkade och rastlösa barn. Eller har jag fel? :)

Ditt förslag är inte fel tycker jag. Om det är så ni känner, så ska ni absolut ta upp det. Man vill inte se tillbaka på bröllopsdagen och ångra att man inte vågade säga till. :) Fråga kan man alltid göra!
  • Chicita

Det är absolut inget fel att vilja ha ett barnfritt bröllop.

Försök prata med dom som vill ta med barnen och förklara att det inte är någon underhållning för barnen och att ni serverar alkohol och att du inte tycker att det är en lämplig miljö för barn då.
    Sätt det i föräldrarnas perspektiv istället för i erat.
    Många kan bli obstinata och tycka att "du ska inte bestämma om mina barn ska stanna hemma eller inte" om man säger att "jag vill ha en vuxenfest så därför vill jag inte ha barn som skriker och föräldrar som fokuserar på barnen".
    Men om man säger att det inte är en lämplig miljö för barn och förklarar att "jag tycker jättemycket om dina barn, och vi kan gärna träffas en annan gång allihopa. men just den här dagen så kommer dom nog inte att ha så roligt eller kanske ens må så bra, då vissa vänner inte direkt spottar i glaset".

Det är nog snarare faktumet att föräldrarna kan känna att man inte gillar just deras barn och därför inte vill ha dom där - än att dom tycker att det är väldigt lämpligt ATT ha barnen med...

Nu snurrar jag in mig i mina egna argument känner jag. Men jag hoppas att du förstår innebörden Solig 

Vi kommer att ha både alkohol och barn på festen.
    Men nästan alla barn är ändå med på dom två släktträffar som är varje år. Där det också dricks en del. Så både vi och föräldrarna är medvetna om problem som kan uppstå och hur man löser sånt. Och barnen är vana vid att leka med varandra. Vi ordnar lekrum + barnvakt och även möjlighet att lägga sig på en madrass om man är trött...
    Det är ett upplägg som funkar för oss, men jag rekommenderar inte det till alla.
    Det kan vara svårt om det är många barn som inte känner varandra (vilket inte är fallet hos oss, typ 90% av barnen är kusiner eller sysslingar och träffas ofta) 

• fikonöra

Vad bra att ni lyckats lösa det så bra! :) Vi kommer att ha 3 barn på bröllopet, men de är mellan 10-15 år, och det är mina småsyskon.
    De kommer att vara med i kyrkan, och sedan äta med oss, men sedan åker dom hem.
    De är så pass stora att de förstår att man sitter stilla och är tyst när andra pratar osv.

Jag känner att jag kommer att bli tvungen att vika mig, men jag kommer att understryka att det inte är så lämpligt med små barn, då det kommer serveras alkohol, och som du skrev att vissa inte direkt spottar i glaset.

MEN, det känns ändå surt att behöva bråka om en sådan sak.

• Humlan66

Vi har skrivit i inbjudan att det är barnfritt och endast dom vuxnas namn, men sedan har vi gjort en hemsida med och där har vi skrivit att vi valt 18 års gräns på festen

Men vi har ett par som vi bjudit som ALLTID tar med sina vuxna ungar fast dom inte står med i inbjudan och ofta kommer dom bara med och äter och sen drar dom, Men denna gången hoppas jag att dom FATTAR att dom INTE ska ta med sina ungar då deras namn inte står med i inbjudan.. vi lever på hoppet

• fikonöra
    Humlan66 skrev 2011-04-18 11:03:21 följande:
     Vi har skrivit i inbjudan att det är barnfritt och endast dom vuxnas namn, men sedan har vi gjort en hemsida med och där har vi skrivit att vi valt 18 års gräns på festen

Men vi har ett par som vi bjudit som ALLTID tar med sina vuxna ungar fast dom inte står med i inbjudan och ofta kommer dom bara med och äter och sen drar dom, Men denna gången hoppas jag att dom FATTAR att dom INTE ska ta med sina ungar då deras namn inte står med i inbjudan.. vi lever på hoppet
    Haha! Underbart! Förlåt att jag skrattar, men man upphör ju liksom aldrig att förvånas.
    Folk tolkar som dom vill... :-P
  • Humlan66
    fikonöra skrev 2011-04-18 11:12:57 följande:
    Haha! Underbart! Förlåt att jag skrattar, men man upphör ju liksom aldrig att förvånas.
    Folk tolkar som dom vill... :-P
    Ja det här paret är hopplösa,, fast vi en del gånger skrivit att vi har begränsade sittplatser och att bara dom 2 får komma så trooor ni inte att dom släpat på ungarna iaf .. suck
  • Sebastiána
    Humlan66 skrev 2011-04-18 11:03:21 följande:

Lycka till med det! Nu har ni väl gjort bordsplacering och kommer endast att duka till de gäster som är bjudna antar jag, så då får väl ungdomarna stå vid sidan om föräldrarna och titta på när de äter. Om man ska ha trerätters med serverad mat finns ju bara de portioner man bställt. Klart, om man har buffé funkar det ju med extra gäster - men då får alla mindre mat istället.
Svar på tråden Fel med barnfritt bröllop?!