• fikonöra

Fel med barnfritt bröllop?!

Jag och min blivande gifter oss den 18/6, och inbjudningarna gick utt i slutet av februari.
    Vi skrev ingenting i infobladet om att vi ville ha barnfritt, då vi inte har så många vänner med små barn.
    De enda barnen som är bjudna är mina halvsyskon som är mellan 10-15 år. Alltså lite större barn.
    Men skrev vi endast de vuxnas namn på inbjudan, och trodde att det skulle räcka.

Men icke.. Nu är det en vän som hört av sig och ifrågasätter varför hennes 1-åring inte får följa med.
    Och att "bröllop brukar krylla av barn, så hon kan väl få följa med ändå?"

Anledningen till att vi inte vill ha så små barn med, är för att det är en fest, där det serveras alkohol, och det en lång middag med tal osv.
    Övriga släktingar har bara tyckt att det varit självklart att det ska vara barnfritt, och faktiskt tyckt att det ska bli skönt med en barnfri kväll.

Jag är en person som har lite svårt att säga ifrån, och behöver råd om hur jag ska säga ifrån vänligt men bestämt?
    Säger vi ja till en, så måste vi säga ja till alla, och det är inte alls så vi vill ha det.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Fel med barnfritt bröllop?!
  • fikonöra

Hihi, ibland undrar man hur folk tänker..

Vi har i alla fall bestämt oss för att stå fast vid vårt beslut, och kommer inte att vika oss för någon.
    Den dagen kommer inte igen, och det är viktigt att vi får fira den som vi vill.

Jag har så svårt att sätta mig in i hur man tänker när man går på brudparet så hårt, och nästan skäller för att barnen inte får följa med.
    Man behöver inte tycka om andras val, men man får väl ändå respektera dom! Passar inte det kan man stanna hemma. Punkt!

Tack hörni, för att ni delade med er. Det fick mig att inse att vi inte är varken knäppa eller elaka som väljer att ha barnfritt.

• Spåna

Det är ju er stora dag och då ska ni planera den som ni vill och inte efter någon annans pipa. Förklara varför ni vill ha det barnfritt och förstår inte släkt och vänner det så får det vara så.

• Loche

Hur man än vänder sig har man rumpan bak,,, liksom! ;) Just med bröllop verkar folk ha en förfärlig massa åsikter och väldigt lite respekt för brudparets val i många fall. Man kan inte göra alla nöjda och glada så det är lika bra att se till att man själv får det som man vill ha det och passar inte galoscherna den som tycker annat så får dom väl tycka det då,,, :)

• Aniara4

Det är absolut inget fel att inte vilja ha barn med på sitt bröllop! Vi har så, och hittills har ingen tyckt att det har varit det minsta konstigt. Vi har förvarnat de närmaste för att de ska ha gott om tid att hitta barnvakt. Nyligen pratade vi med en släkting och sa samtidigt att barn är välkomna i kyrkan om föräldrarna tror att de klarar av det, och hon svarade omedelbart "nej nej, inte mina barn, inte en chans att de sitter still". Jag tror de flesta föräldrar vi känner är förnuftiga och själva inser att alla fester inte är lämliga för deras barn och att det inte betyder att vi på något sätt har något emot dem. Tvärtom brukar vi vid andra tillfällen välkomna barn och ordna särskilt för dem när deras föräldrar hälsar på.

fikonöra skrev 2011-04-17 21:51:15 följande:
    Men icke.. Nu är det en vän som hört av sig och ifrågasätter varför hennes 1-åring inte får följa med.
    Och att "bröllop brukar krylla av barn, så hon kan väl få följa med ändå?"
    Svaret på det är "jag vet inte vilka bröllop du har varit på förut, men på VÅRT bröllop kommer det inte att krylla av några barn.".
  • Ciccci

Vi kommer oxå ha ett "barnfritt" bröllop, vår dotter kommer ju självklart att vara där samt hennes kusin som är 1 år äldre, men det enbart för att vår dotter ska ha nån att leka med under kvällen..

Vi kommer skriva i inbjudan:
    Barn är en gudagåva, men ikväll får det vara hemma och sova..

Eller nåt i den stilen...

Ammande barn får ju självklart vara där, men har inga kompisar som har sånna små barn..

Vi kommer servara alkohol under kvällen och känner att vi vill att alla som är bjudan ska kunna vara "vuxna" o ha roligt utan sina barn.. :P
    Man är ju faktiskt inte bara mamma o pappa, man är ju faktiskt en vuxen människa oxå.. :)

• fikonöra

Det är ju ingen annan, förutom den här vännen, som har något problem med att det är barnfritt.
    Alla andra har liksom greppat det!
    Nu blir det i alla fall så att dom inte kommer överhuvudtaget. Hon var tvungen att kasta ur sig massa elaka kommentarer också. Det känns som att vi klarar oss utan sådant, inte bara på vår bröllopsdag.
    Jag/vi gjorde rätt val som stod på oss!

• Bettina

Vi skrev så här i inbjudningarna

Fam Anita och Sven Eriksson
    ...................
    .....................

På inbjudningskortet står det

Bröllopsmiddagen/festen har en åldersgräns på 15 år.
    Det visar att alla barn är välkomna till kyrkan, men att vi vill ha barnfritt på festen

• fikonöra

Hade vi vetat att det skulle bli sånt tjafs, hade vi skrivit barnfritt i infobladet.
    Vi trodde väl helt enkelt att det var tydligt nog att skriva endast de vuxnas namn i inbjudan.
    Och alla andra har ju faktiskt greppat det, förutom en.

Men nu i efterhand gör det oss ingenting. Det är inte vi som har valt bort dom för att dom har barn, det är dom som väljer att inte komma pga att vi vill ha barnfritt. Det är en viss skillnad.
    Vi överlever ändå!

• GeneralElectric

Fikonöra, den där bekantingen verkar ju ärligt talat inte riktigt klok. Jag blev lättad att läsa att hon låter bli att komma, tycker synd om dig som blev utskälld! Jag har också varit på en del bröllop och har inget minne av att något av dem ”kryllat av barn”.

Så här blir det för oss:

Vi har en traditonell, borgerlig sittning som troligen blir låååång och med många tal. Massor av mat och alkohol. Helt enkelt inte en barnlämplig fest alls. Inte en chans att någon får ta med sina barn (jo, till kyrkan, om gästerna tror att de skulle uppskatta det)! Bara på min halva av gästkvoten skulle det isåfall bli cirka 40 stycken, säkert lika många på M2B:s och det skulle inte längre vara en bröllopsfest utan ett barnkalas.
    Någon enstaka tio- eller tolvåring skulle förstås inte vara hela världen, men vederbörande skulle ju ändå ta upp en bordsplats från någon av de vänner vi fått avstå från att bjuda. Då prioriterar vi en vuxen gäst... Folk får helt enkelt ordna barnvakt.

De yngsta gästerna – förutom några bebisar som ammas – blir troligen M2B:s systerdöttrar som är 10, 19 och 21. (Två femtonåringar är bjudna med sina föräldrar, men kan nog inte komma.) Vi har också bjudit mina syskonbarn, som är 5, 6 och 7. De tre samt 10-åringen är med i brudnäbben, och det finns en bra plats där de skulle kunna sitta – utanför men i direkt anslutning till matsalen, där de heller inte tar av antalet gästplatser vid sittningen... – och en gräsplan utanför där de kan springa av sig vid behov.

Vi kommer nog ändå inte att ha med de tre minsta barnen på middagen, i samråd med deras föräldrar. Det blir en så lång och intensiv dag för dem ändå. Så efter kyrkceremonin och en båttur till festlokalen åker två av barnens mormor (min brors svärmor) hem med barnen, och ordnar en trevlig middag för dem (och övernattning med kusinen – spännande).

Men enkelt är det inte. En av mina tärnor har t ex inte kunnat lösa vad hon ska göra med sin 1,5-åring...

Svar på tråden Fel med barnfritt bröllop?!