• fikonöra

Fel med barnfritt bröllop?!

Jag och min blivande gifter oss den 18/6, och inbjudningarna gick utt i slutet av februari.
    Vi skrev ingenting i infobladet om att vi ville ha barnfritt, då vi inte har så många vänner med små barn.
    De enda barnen som är bjudna är mina halvsyskon som är mellan 10-15 år. Alltså lite större barn.
    Men skrev vi endast de vuxnas namn på inbjudan, och trodde att det skulle räcka.

Men icke.. Nu är det en vän som hört av sig och ifrågasätter varför hennes 1-åring inte får följa med.
    Och att "bröllop brukar krylla av barn, så hon kan väl få följa med ändå?"

Anledningen till att vi inte vill ha så små barn med, är för att det är en fest, där det serveras alkohol, och det en lång middag med tal osv.
    Övriga släktingar har bara tyckt att det varit självklart att det ska vara barnfritt, och faktiskt tyckt att det ska bli skönt med en barnfri kväll.

Jag är en person som har lite svårt att säga ifrån, och behöver råd om hur jag ska säga ifrån vänligt men bestämt?
    Säger vi ja till en, så måste vi säga ja till alla, och det är inte alls så vi vill ha det.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Fel med barnfritt bröllop?!
  • Smyg

Men hur kan du vara säker på att alla andra har förstått att det är barnfritt? Tänk om de andra tar med sina barn!

• GeneralElectric

Vi vill förstås gärna fira bröllopet med de småbarn som står oss nära (främst syskonbarn och gudbarn).
    Så förutom att våra syskonbarn ska bilda brudnäbben (och vi ska be gudbarnens föräldrar ta med sig dem till kyrkan) har vi tänkt ordna ett särskilt ”bröllops”-barnkalas med marängsviss och saft eller något sådant i min lekvänliga trädgård, kanske några veckor före vigseln. Om vi orkar...
    Eller så ska vi ta småttingarna till en viss restaurang som har en fin barnmeny och bjuda dem på söndagsmiddag efteråt för att tacka dem för att de var med i brudnäbben. Om vi har råd...

• fikonöra
    Smyg skrev 2011-04-21 11:33:48 följande:
    Men hur kan du vara säker på att alla andra har förstått att det är barnfritt? Tänk om de andra tar med sina barn!
    Därför att alla har O.S.A't redan och talat om att det endast är "vuxna" som kommer, för att det är så dom tolkat det.
    DET är jag inte orolig för!
  • fikonöra
    GeneralElectric skrev 2011-04-21 11:16:46 följande:
    Fikonöra, den där bekantingen verkar ju ärligt talat inte riktigt klok. Jag blev lättad att läsa att hon låter bli att komma, tycker synd om dig som blev utskälld! Jag har också varit på en del bröllop och har inget minne av att något av dem ”kryllat av barn”.

Så här blir det för oss:

Vi har en traditonell, borgerlig sittning som troligen blir låååång och med många tal. Massor av mat och alkohol. Helt enkelt inte en barnlämplig fest alls. Inte en chans att någon får ta med sina barn (jo, till kyrkan, om gästerna tror att de skulle uppskatta det)! Bara på min halva av gästkvoten skulle det isåfall bli cirka 40 stycken, säkert lika många på M2B:s och det skulle inte längre vara en bröllopsfest utan ett barnkalas.
    Någon enstaka tio- eller tolvåring skulle förstås inte vara hela världen, men vederbörande skulle ju ändå ta upp en bordsplats från någon av de vänner vi fått avstå från att bjuda. Då prioriterar vi en vuxen gäst... Folk får helt enkelt ordna barnvakt.

De yngsta gästerna – förutom några bebisar som ammas – blir troligen M2B:s systerdöttrar som är 10, 19 och 21. (Två femtonåringar är bjudna med sina föräldrar, men kan nog inte komma.) Vi har också bjudit mina syskonbarn, som är 5, 6 och 7. De tre samt 10-åringen är med i brudnäbben, och det finns en bra plats där de skulle kunna sitta – utanför men i direkt anslutning till matsalen, där de heller inte tar av antalet gästplatser vid sittningen... – och en gräsplan utanför där de kan springa av sig vid behov.

Vi kommer nog ändå inte att ha med de tre minsta barnen på middagen, i samråd med deras föräldrar. Det blir en så lång och intensiv dag för dem ändå. Så efter kyrkceremonin och en båttur till festlokalen åker två av barnens mormor (min brors svärmor) hem med barnen, och ordnar en trevlig middag för dem (och övernattning med kusinen – spännande).

Men enkelt är det inte. En av mina tärnor har t ex inte kunnat lösa vad hon ska göra med sin 1,5-åring...
    Ja, även vi känner oss faktiskt lättade över att dom inte kommer. Hon har reagerat oerhört starkt på våran önskan om barnfritt. Jag tror att jag skulle ha en klump i magen hela dagen om hon hade beslutat att komma trots allt.

Det där är ju verkligen individuellt! För vissa går det bra att ordna något för barn i anslutning till festen, men det kan ju ibland kräva extra kostnader och framför allt, tid och engagemang!

Svårt när tärnan inte kan lösa det... :/
  • marimekko86

Vi ska ha barnfritt bröllop...dels för att de flesta av våra vänner inga barn har, i släkten finns inga småbarn heller, alla är vuxna eller tonåringar. Dock så har ju vissa av mina vänner ettåringar. Min brorsdotter är 4. 

MEN det var min vän som har en ettåring och som kommer ha en till i magen på vårt bröllop som sa till mig att verkligen ha barnfritt. Barnvakt kan man fixa och ska det bjudas på alkohol och vara livat är det ändå inte bra att ha med sig småbarn, så sa hon så jag kör stenhårt på det och kommer bli mycket förvånad och faktiskt arg om nån kommer och börjar skälla på mig och bli sur för att de inte får ha med sig sin ettåring...Stanna hemma då känner jag.

Stå på er alla brudar,det är er och er blivandes dag ♥

• llotta29

Hej, vi gifter oss nästa helg, vårt bröllop e barnfritt, självklart kan barnen vara med i kyrkan men inte under festen, det är ingen om har komenterat detta negativt, utan istället respekterat våran önskan, och tro det eller ej, men inte en enda av de inbjudna har tackat nej, så jag tycker att man alltid ska respektera andras önskemål oavsett om det e fest eller bröllop. kram

• Evenoire

Jag och min fästman gifter oss i oktober och vi har valt att ha barnfritt på bröllopsmiddagen.
    Min dotter som då är 9 år (och som är brudnäbb) är det enda barnet som får närvara.
    Hon lämnar dock platsen efter middagen innan själva festen drar igång. 

• andreitania
    fikonöra skrev 2011-04-17 21:51:15 följande:
    Jag och min blivande gifter oss den 18/6, och inbjudningarna gick utt i slutet av februari.
    Vi skrev ingenting i infobladet om att vi ville ha barnfritt, då vi inte har så många vänner med små barn.
    De enda barnen som är bjudna är mina halvsyskon som är mellan 10-15 år. Alltså lite större barn.
    Men skrev vi endast de vuxnas namn på inbjudan, och trodde att det skulle räcka.

Men icke.. Nu är det en vän som hört av sig och ifrågasätter varför hennes 1-åring inte får följa med.
    Och att "bröllop brukar krylla av barn, så hon kan väl få följa med ändå?"

Anledningen till att vi inte vill ha så små barn med, är för att det är en fest, där det serveras alkohol, och det en lång middag med tal osv.
    Övriga släktingar har bara tyckt att det varit självklart att det ska vara barnfritt, och faktiskt tyckt att det ska bli skönt med en barnfri kväll.

Jag är en person som har lite svårt att säga ifrån, och behöver råd om hur jag ska säga ifrån vänligt men bestämt?
    Säger vi ja till en, så måste vi säga ja till alla, och det är inte alls så vi vill ha det.

Tacksam för tips!
    Hej o tack för tipset.

Jag ska gifta mig utomland där jag har massor av släktingar med barn. När jag räknat alla barn kom jag på att min mamma har en släkting med två katastrof barn, värsta vildungar i 6 års respektiv 4 års ålder och nu står jag o min sambo och funderar hur jag ska säga det till de att jag vill inte se de två katastrofer med på min bröllop eftersom vi kommer att ha en stor bröllop och det är våra föräldrar som betalar allt för att de ville ha en väldigt lyxig bröllop vilket passar mig och ditt kommer inte bara kärra o nära utan även folk som våra föräldrar har bra kontakter med o det är väldigt respekterade personer i våra familjer, med tanke på vad de 2 kan komma på att göra blir jag bara orolig.

Men efter att ha läst hur ni var bestämda och har sagt klart och tydligt att bröllop är för vuxna så ska det vara barnfri och eftersom vi har många kompisar som kommer så kommer bröllopet att vara indelad i 2 delar, 1 middag med tal o traditioner efter några timar del 2 där kompisar och vi två kan dansa och festa på riktigt.
  • NormaJean

Tack! Nu vet jag vad jag skall skriva i inbjudan "BARNFÖRBJUDET"

:)

• fikonöra
    NormaJean skrev 2011-05-20 11:50:25 följande:
    Tack! Nu vet jag vad jag skall skriva i inbjudan "BARNFÖRBJUDET"

:)
Svar på tråden Fel med barnfritt bröllop?!