GeneralElectric skrev 2011-04-21 11:16:46 följande:
Fikonöra, den där bekantingen verkar ju ärligt talat inte riktigt klok. Jag blev lättad att läsa att hon låter bli att komma, tycker synd om dig som blev utskälld! Jag har också varit på en del bröllop och har inget minne av att något av dem ”kryllat av barn”.
Så här blir det för oss:
Vi har en traditonell, borgerlig sittning som troligen blir låååång och med många tal. Massor av mat och alkohol. Helt enkelt inte en barnlämplig fest alls. Inte en chans att någon får ta med sina barn (jo, till kyrkan, om gästerna tror att de skulle uppskatta det)! Bara på min halva av gästkvoten skulle det isåfall bli cirka 40 stycken, säkert lika många på M2B:s och det skulle inte längre vara en bröllopsfest utan ett barnkalas.
Någon enstaka tio- eller tolvåring skulle förstås inte vara hela världen, men vederbörande skulle ju ändå ta upp en bordsplats från någon av de vänner vi fått avstå från att bjuda. Då prioriterar vi en vuxen gäst... Folk får helt enkelt ordna barnvakt.
De yngsta gästerna – förutom några bebisar som ammas – blir troligen M2B:s systerdöttrar som är 10, 19 och 21. (Två femtonåringar är bjudna med sina föräldrar, men kan nog inte komma.) Vi har också bjudit mina syskonbarn, som är 5, 6 och 7. De tre samt 10-åringen är med i brudnäbben, och det finns en bra plats där de skulle kunna sitta – utanför men i direkt anslutning till matsalen, där de heller inte tar av antalet gästplatser vid sittningen... – och en gräsplan utanför där de kan springa av sig vid behov.
Vi kommer nog ändå inte att ha med de tre minsta barnen på middagen, i samråd med deras föräldrar. Det blir en så lång och intensiv dag för dem ändå. Så efter kyrkceremonin och en båttur till festlokalen åker två av barnens mormor (min brors svärmor) hem med barnen, och ordnar en trevlig middag för dem (och övernattning med kusinen – spännande).
Men enkelt är det inte. En av mina tärnor har t ex inte kunnat lösa vad hon ska göra med sin 1,5-åring...
Ja, även vi känner oss faktiskt lättade över att dom inte kommer. Hon har reagerat oerhört starkt på våran önskan om barnfritt. Jag tror att jag skulle ha en klump i magen hela dagen om hon hade beslutat att komma trots allt.
Det där är ju verkligen individuellt! För vissa går det bra att ordna något för barn i anslutning till festen, men det kan ju ibland kräva extra kostnader och framför allt, tid och engagemang!
Svårt när tärnan inte kan lösa det... :/