• förlovadflicka

Dekorationer- skriv allt ni har och kan komma på!

Känner mig lite missmodig. Alla inspirationsbilder på dekorationer är så fantastiska, vet inte riktigt hur vi ska lyckas göra något så fint! Och så har jag kollat på tv3play på Vårt bröllop i era händer, och alltså, de klär ju bokstavligt talat in lokalerna i tyg osv, gör helt sjuka saker fastän brudparen, precis som vi rör sig runt omkring 40 000. Hur lyckas man? Kan ni inte skriva alla dekorationer ni ska ha över huvud taget?
    Det här är då till vårt öppet hus som vi ska ha i en "vanlig", lite tråkigare lokal. Själva middagen kommer vi ha på en fin restaurang som inte behöver pyntas mer... Men ändå.
    Och ni som ska ha godisbuffé- hur kommer ni pynta kring den och göra den till en fröjd för ögat? 

• Svar på tråden Dekorationer- skriv allt ni har och kan komma på!
  • Pinkgrape

Vi kommer förmodligen ha en jättetråkig lokal jämfört med många andra. Som det är just nu, så sitter det typ plafonden i kristall i taken och lampetter i kristall på väggarna. De ska ju självklart få vara kvar.

Så långt jag har kommit nu är att vi ska köra på knoppa-lakan som dukar och funderar även på att göra överdrag till stolarna av såna och knyta fast med sidenband. Utöver det så kommer vi ha ljuslyktor (loppisfynd/lånat) i olika storlekar och färger (dock inom färgtemat) på borden och inte speciellt mycket mer. Vi kommer inte ha några blommor. Servettringar ska jag göra av pärlor och ståltråd.

Jag känner inget större behov av att tok-dekorera faktiskt, utan håller gärna nere på plotter på borden.

Utomhus kommer vi ha ett eller två partytält där jag kommer lägga trasmattor (loppis/lånat) på gräsmattan och köpa såna filtar för 10kr på Ikea till. Kommer kanske köra dit en soffa eller liknande också, beror på.

Fram till lokalen är det som en liten allé, där vi kommer ställa marschaller helt enkelt.

• Aniara4

Vi kommer nog inte att dekorera så jättemycket. Festlokalen håller med dukar och servetter i fin och tjock papperskvalitet som duger bra. De har också vita vaser och kan ev. ordna blommor, ev. köper vi lbommor själva för att matcha färgtemat och brudbuketten. Ljusstakar tror jag också de håller med. Ska försöka ordna fina placeringskort, men sen vet jag inte om det blir så mycket mer. Kanske köper jag konstgjorda murgröneslingor som jag såg på något ställe, om det känns som att det passar in. Fast häromdagen blev jag liiiite sugen på nån av banderollerna på Vistaprint.

Iofs var det lite fint med ballonger i taket så här tyckte jag, men det känns också lite för meckigt. Ballonger håller ju inte luften så länge och det är tveksamt om vi eller någon annan kommer att ha tid att hålla på med dekorationer samma dag.

• J och J

va smart att ha ett partytält emd filtar o lite lounge-stuk!

vi vill ha det nära baren och tänkte ha det i lokalen. men kanske det varit bättre att ha i ett partytält...hmmm... 

jagochminfina.blogg.se anvnamn: jagochminfina lösen: 9juli2011
  • awarwen

Vi ska hänga odlingsväv i taket. Sen har vi köpt KNOPPA-lakan fr IKEA som vi ska ha som dukar.
    På dukarna ska vi sen ev ha "knölig" odlingsväv, som en löpare. Har köpt halvrosita kronor dekorerade med ståltråd och pärlor. Det blir skålar/vaser med vatten, blomma och flytljus, div olika lyktor/ljusstakar. Sen ska vi ev ha drivved och vita stenar också. Lokalen i övrigt kommer att dekoreras med murgröna, som syrran är så snäll och ordnar.
    På gården utanför ska vi ha ett mindre partytält och ett enormt partytält. Vill gardera oss för ev regn eller för all del gassande sol utan ngn som helst fläktande vind. Flört I det lilla tältet ska vi ha en gammal vit stålsoffa med madrass, kuddar och plädar. Vi ska också ställa in en cafégrupp, även den med plädar. Det blir lyktor och annat mys också.
    Det stora tältet kommer vi att använda till välkomstdrinken med tilltugg. Där har vi inte riktigt bestämt möbleringen än, men det löser sig säkert det med.

Lycka till!

• Gwennie
    Vår lokal har ett superfint högt välvt tak, men riktigt tråkiga väggar. Vi har köpt fiberväv som vi ska hänga upp längs väggarna och i hörnen kommer vi att hänga upp ljusslingor bakom väven. Ska eventuellt hänga upp det även i taket, om det går.

Över stolarna, som är väldigt sköna, men väldigt blå, hänger jag enkla stolsöverdrag som jag syr av billiga lakan och knyter ihop med grova snören. Borden får lånade vita dukar, med gröna löpare som jag syr själv av 5-metersklipp. Bordsdekorationerna blir enkla vaser med brudslöja och små ljuslyktor som sambon kommer att blästra in våra initialer på. Eventuellt några silverfärgade högre ljusstakar.

Bakom honnörsbordet hänger vi upp ett stort hjärta av björkris

Det här med dekorationen av salen kanske är rätt oviktigt i det stora hela egentligen, men jag ÄLSKAR att pyssla med sånt här så jag kan inte låta bli!
  • Loche

Här blir det björkar och en fin skylt med våra namn på vid ingången till lokalen.

Inne dukar vi med Knoppa lakan, mörkblå servetter, blå och ofärgad diamantkonfetti och små virkade blommor. De två sista dekorationerna kommer att ligga som en löpare i mitten av borden.

IKEA´s billiga vaser (kommer inte ihåg namnet) för 5 kr/st kommer att stå på borden med prästkragar och blåklint i och blå band i olika nyanser knutna om själva "halsen" på vaserna.
    Eftersom vi gifter oss mitt i sommaren och det är ljust ganska länge så tänkte vi senare under kvällen placera ut värmeljushållare i olika blå nyanser.

Vi kommer att pimpa lokalen en hel del i övrigt åxå men där är planeringen inte klar ännu, utan där råder för tillfället kaos, haha!

• förlovadflicka

Känns lite bättre, hittade en massa fint på etsy nu som jag mejlade till fästmannen för godkännande, etsy är verkligen bäst :D 

• Theka

Vi tänkte köra lite lantligt och rustikt. Vi hyr vita dukar till borden och kommer låta stolarna vara som de är, trots att de är ganska fula i ärlighetens namn. I övrigt håller vi som bäst på att samla glasburkar som vi ska fylla med lite kaffebönor och stoppa värmeljus i. Eventuellt knyter vi ett spetsband om burkarna och placerar sedan burkarna i klungor om 3 eller så på presentbord och på baren. Jag tänkte också fylla några zinkkrukor med äpplen och kanske ett par tre lime och ställa på samma ställen.

På borden kommer vi nog bara köra med de enkla klara värmeljushållare som finns. Till bordplacering tänkte vi använda oss av äpplen, namnlappen fästs med en snyggare knappnål bara. Eventuellt kan vi få tag i lite murgröna att dekorera honnörsbordet med men annars kommer vi hålla det rent och snyggt. 

Inspiration:

• Mace

Jag älskar också att dekorera så har redan massor av idéer.

Etsy (och även ebay) har massor av fina saker, men det finns väldigt mycket man kan göra själv också.

Glasburkar är ett hett tips - jag kommer att ha sådana och limma spets och band runt dem och använda som ljuslyktor och/eller dekoration. Funderar även på konservburkar som man limmar ett band runt och sedan kan hänga på sidan av stolen (eller någon annanstans). Fiberduk är som någon skrivit ett bra alternativ för att få billigt tyg.

Små rosetter runt varje glas är också ett snabbt sätt att få vanliga IKEA-glas att bli mycket finare (tar lite tid, men det går ju kasnke att göra långt innan). Små kort och detaljer gör ofta stor skillnad.

Dessertbordet skulle jag bara täcka med en duk i något passande mönster/färg (det är inte så dyrt att bara köpa två meter av något snyggt bomullstyg) och sedan använda olika fat (kolla loppis/secondhand) och skålar/burkar i olika höjder för att visa upp maten.  

Kolla på t.ex. http://penandpaperflowers.blogspot.com/ för massor av idéer på desserbord. 

Jag tror inte alls man behöver klä in hela lokalen, man kan lika gärna satsa på små, fina detaljer. 

• Mace
    Aniara4 skrev 2011-04-14 13:38:52 följande:
    Vi kommer nog inte att dekorera så jättemycket. Festlokalen håller med dukar och servetter i fin och tjock papperskvalitet som duger bra. De har också vita vaser och kan ev. ordna blommor, ev. köper vi lbommor själva för att matcha färgtemat och brudbuketten. Ljusstakar tror jag också de håller med. Ska försöka ordna fina placeringskort, men sen vet jag inte om det blir så mycket mer. Kanske köper jag konstgjorda murgröneslingor som jag såg på något ställe, om det känns som att det passar in. Fast häromdagen blev jag liiiite sugen på nån av banderollerna på Vistaprint.

Iofs var det lite fint med ballonger i taket så här tyckte jag, men det känns också lite för meckigt. Ballonger håller ju inte luften så länge och det är tveksamt om vi eller någon annan kommer att ha tid att hålla på med dekorationer samma dag.

Heliumballonger håller länge. Vi har några vanliga ballonger som vi fyllde med helium i december hemma och de håller fortfarande (fast de har förstås blivit mindre, men så har det ju gått fyra månader också...)
Svar på tråden Dekorationer- skriv allt ni har och kan komma på!