• plin
    Äldre 15 Mar 15:19
    14166 visningar
    51 svar
    51
    14166

    Vad hade ni gjort annorlunda?

    Vi är mitt uppe i planeringen av vårt bröllop och börjar bli lite nervösa.

    Vi planerar att ha buffé och laga maten själva med hjäpl av nära och kära. sen ska vi anställa någon att sköta buffén på bröllopsdagen och hålla snyggt och fylla på mat.

    men som rubriken antyder. kan inte ni som nu är visa av erfarenheten komma med era tips? 

  • Svar på tråden Vad hade ni gjort annorlunda?
  • Moster Stina
    Äldre 15 Mar 16:08
    #1

    Jag är inte det minsta bröllopsvis än...men jag vet en som skrev i en liknande tråd för länge sen...

    Hon önskade att de bett någon att stå vi presentbordet och tejpa fast rätt kort vid rätt paket, för annars blir det väldigt lätt så att de hamnar huller om buller.

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 15 Mar 16:24
    #2
    Moster Stina skrev 2011-03-15 16:08:14 följande:
    Jag är inte det minsta bröllopsvis än...men jag vet en som skrev i en liknande tråd för länge sen...

    Hon önskade att de bett någon att stå vi presentbordet och tejpa fast rätt kort vid rätt paket, för annars blir det väldigt lätt så att de hamnar huller om buller.
    Man kanske kan ställa en liten skylt där det står att de ska göra det själva och ställa fram tejp? :) 
  • plin
    Äldre 16 Mar 00:30
    #3
    förlovadflicka skrev 2011-03-15 16:24:14 följande:
    Man kanske kan ställa en liten skylt där det står att de ska göra det själva och ställa fram tejp? :) 
    Vi vill inte ha några presenter, men kanske kan någon annan ha glädje av detta tips!

    Fler tips? 
  • prinse­ssanog­rodan
    Äldre 16 Mar 08:39
    #4

    Jag är inte heller bröllopsvis än men jag har själv fått tipset att tänka igenom hela dagen, steg för steg och tänka igenom vad som ska göras och se till att det finns en eller två personer som har ansvaret för att det som ska göras blir gjort när det ska göras, om du fattar? Gör upp ett schema över hela dagen, med hålltider och vad som ska hända så får ni överblick. Gör ett schema för hela dagen i stort och separata scheman för dig och din blicvande.
    Här ett exempel:
    08:00 XX ska till frisören: Vem skjutsar? Vad ska tas med? Vem har ansvar för att allt kommer med? Vem ser till att det är bensin i bilen? Vem hämtar hos frissan? Ska klänningen med dit? När och var ska bruden klä sig? Behöver bruden hjälp med påklädning?
    10:00 Hämta blommor: Vem hämtar blommor? Hittar den personen till floristen?
    11:00 Hämta tårta och mat. Vem hämtar tårtanoch maten? Behövs det fler än en person för att bära tårtan och maten? Har den/de personerna en bra bil att förvara tårtan och maten i? Vem dekorerar tårtan? Vem lägge rupp maten på fina fat? Vem ordnar bestick och glas?
    12:00 Lättare lunch. Vad ska ätas? Drickas? Vem ordnar mat? Var ska ni äta lunchen?
    13:00 Fotografering. Var? Hur kommer brudparet dit? Vad ska tas med?Vad händer om det regnar?
    15:00 Vigsel. Vem kör dit? Vad ska tas med?

    Ett annat tips är att inte ha presentöppning under själva bröllopet utan att ha presentbord eller öppna presenterna dagen efter i lugn och ro. Alternativt att någon sitter och öppnar presenterna och tejpar rätt kort på rätt sak.  Jag har aldrig fattat grejen med att gå till presentbordet och titta vad brudparet fått i present, fattar inte varför jag skulle vara intresserad av det? Är man nyfiken så får man väl ringa och fråga brudparet vad de fick?
    Presentöppning under middagen eller efter middagen kan göra hela festen seg och tråkig....hur kul är det att sitta en timme och höra: " En glasskål från farmor. Tack snälla farmor!" "Presentkort på IKEA, 1000 kr från Karin o Kalle. Tack snälla ni!"  Nope, det är en festdödare att ha presentöppning. Vi var på ett bröllop med presentöppning efter maten för ett par år sedan....brudparet hade tänkt att det skulle vara middag, presentöppning, tårta och sen dans.....behöver jag säga att det inte blev någon dans, trots att de hade spenderat många timmar på att välja rätt musik? Alla var trötta och sega och uttråkade (!!!) efter en timmes presentöppning, man ville bara ta sin tårta och dricka sitt kaffe och sen få åka hem.....Och det här var ett par som vi är väldigt nära vänner med! Vi var jätteglada för deras skull och jag grät floder i kyrkan för det var så fint alltsammans och maten var jättegod och tårtan var jättegod meeeen festhumöret byttes mot trötthet under den där timmen.....då kände jag hur trött jag var och att det var läge att åka hem så snart som möjligt....

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 16 Mar 08:48
    #5

    Mm, jag skulle inte vilja ha presentöppning, tycker nästan det är oförskämt för det blir så tydligt vilka som lagt pengar på presenten och vilka som inte gjort det. Kan säkert kännas genant för vissa gäster och man vill ju att de ska ha det toppen också... :) 

  • prinse­ssanog­rodan
    Äldre 16 Mar 09:20
    #6
    förlovadflicka skrev 2011-03-16 08:48:17 följande:
    Mm, jag skulle inte vilja ha presentöppning, tycker nästan det är oförskämt för det blir så tydligt vilka som lagt pengar på presenten och vilka som inte gjort det. Kan säkert kännas genant för vissa gäster och man vill ju att de ska ha det toppen också... :) 
    WORD!
  • fru201­1kansk­e
    Äldre 16 Mar 10:21
    #7
    förlovadflicka skrev 2011-03-16 08:48:17 följande:
    Mm, jag skulle inte vilja ha presentöppning, tycker nästan det är oförskämt för det blir så tydligt vilka som lagt pengar på presenten och vilka som inte gjort det. Kan säkert kännas genant för vissa gäster och man vill ju att de ska ha det toppen också... :) 
    Jo, fast en aspekt är de gäster som lagt ner mycket tid på presenten, tex fotocollage eller liknande, för dem kan det kännas lite snopet att inte få se brudparet öppna presenten.

    Vi satsar på att öppna presenterna till brunchen dagen efter, så kan gästerna välja om de vill vara med eller inte utan att det påverkar festen
  • söt nos
    Äldre 16 Mar 11:47
    #8

    Vi sände 10 svävande lyktor. det är romantiskt.Skål

  • Humlan
    Äldre 2 Jul 10:35
    #9
    söt nos skrev 2011-03-16 11:47:31 följande:
    Vi sände 10 svävande lyktor. det är romantiskt.Skål
    Det ska vi oxå göra hade vi tänkt =)
    berätta mera ni som gift er =)
  • wiii
    Äldre 2 Jul 10:47
    #10

    Vi gjorde precis som ni tänkt och gjorde egen buffe och hade sedan en ansvarig i köket under kvällen. 
    Det jag vill tipsa om är dels att skriva en lista till personen i köket om vad som ska göras och i vilken ordning (tex om något ska värmas etc), det gjorde jag och det var uppskattat.  Även skriva ut små lappar att ha på buffebordet med dels vad det är, och om det innehåller laktos, ägg, gluten eller vad dina gäster nu är allergiska mot.

    Om ni är många gäster är det bra om någon kan hjälpa till att duka av efter maten, det blir många tallrikar och även maten som blivit över ska tas om hand, sedan ska det kanske förberedas kaffe och tas fram nya tallrikar och kaffekoppar osv, kan bli lite mycket för bara en person, med följen att det tar väldigt lång tid innan ni kan sätta er till bords igen för ev efterrätt/tårta.

Svar på tråden Vad hade ni gjort annorlunda?