• plin

    Vad hade ni gjort annorlunda?

    Vi är mitt uppe i planeringen av vårt bröllop och börjar bli lite nervösa.

    Vi planerar att ha buffé och laga maten själva med hjäpl av nära och kära. sen ska vi anställa någon att sköta buffén på bröllopsdagen och hålla snyggt och fylla på mat.

    men som rubriken antyder. kan inte ni som nu är visa av erfarenheten komma med era tips? 

  • Svar på tråden Vad hade ni gjort annorlunda?
  • MaddeåMats

    Jag önskar vi haft mer tid, vi var tvugna att lämna festlokalen kl2, och vi hade lätt kunnat festa 2 timmar till, men samtidigt lämnade vi när allt var på topp!

  • EmmaStina

    Vi gifte oss i lördags och dagen blev helt perfekt. Såhär i efterhand kan vi inte komma på något som vi skulle gjort annorlunda. Vi hade inte planerat hela dagen till punkt och pricka utan det var bara i stora drag.

    Det råd jag kan ge är att KOM IHÅG ATT NJUTA, för hjälp va fort dagen gick. Hade någon sagt att det tog 5 minuter i kyrkan o 2 timmar på festen hade jag inte blivit chockad... Men naturligtvis gick det inte riktigt så fort...

  • Loche

    Planera noga och tänk igenom hur ni verkligen vill ha det och vad som är viktigast att lägga energi på.

    Vi gifte oss åxå i lördags och det var helt magiskt, en underbar dag! Glad

    Håller med EmmaStina om att tiden bara rusade iväg så att njuta och vara i nuet är oerhört viktigt!

  • Vi2alltid

    Vi var väldigt nöjda med vår dag, men om jag skulle ändra på något så är det nog att skjuta på det en timme tidigare, 15 istället för 16. Typ alla gäster kom ändå dagen innan och jag hade lätt hunnit med frissa och grejer till 15 istället...

  • Oll Moddy

    Se till att det finns något lätt att äta mellan vigseln och festlokalen (i bilden, cykeln, limon eller hur ni nu åker) - det är då hungern kommer och det kan ibland dröja innan maten serveras... Jag var döhungrig och gick in till köket och tjyvåt lite på buffén innan serverigen

    Fotografera, fotografera och fotografera - förberedelserna, släktingar, vänner er. Be någon ha en kamera med hela tiden även om ni bokat in en fotograf. Vi har nu gjort första gallringen och valt ut ca 160 bilder av 620 som bara amatörfotografer tagit för vår "bakom kulisserna-bok". sedan får vi fotografens bilder senare, men det här blir mer "våra egna bilder" som är jättekul att ha med allt förarbete och efterarbete.

    Vi la ner ganska mycket tid på att göra ett fint festprogram (obs - inga sånger) med lite information om oss och sedan en väldigt noggran beskrivning av gästerna - ALLA (som hade missat att ta med sig sitt eget) kom och frågade dagen efter om de fanns kvar någonstans  - det blev istället för en sk favour som vissa ger.

    Involvera så många ni vill i planeringen - men gör klart att det är ni som bestämmer till syvene och sist. Superbra att få tips och råd från olika håll och sedan ta till sig det som passar en själv bäst!

    Se till att ni inte har några uppgifter själva bröllopsdagen - ALLS! Det ni ska fokusera på är att gifta er. Jag är världens kontrollfreak i vanliga fall men släppte verkligen allt så till den grad att jag glömde mina underkläder hemma som jag kom på när jag skulle ta på mig klänningen, haha!!

    Lycka till! 

  • Sassabrassa
    Oll Moddy skrev 2011-07-11 23:05:33 följande:
    Se till att det finns något lätt att äta mellan vigseln och festlokalen (i bilden, cykeln, limon eller hur ni nu åker) - det är då hungern kommer och det kan ibland dröja innan maten serveras... Jag var döhungrig och gick in till köket och tjyvåt lite på buffén innan serverigen

    Fotografera, fotografera och fotografera - förberedelserna, släktingar, vänner er. Be någon ha en kamera med hela tiden även om ni bokat in en fotograf. Vi har nu gjort första gallringen och valt ut ca 160 bilder av 620 som bara amatörfotografer tagit för vår "bakom kulisserna-bok". sedan får vi fotografens bilder senare, men det här blir mer "våra egna bilder" som är jättekul att ha med allt förarbete och efterarbete.

    Vi la ner ganska mycket tid på att göra ett fint festprogram (obs - inga sånger) med lite information om oss och sedan en väldigt noggran beskrivning av gästerna - ALLA (som hade missat att ta med sig sitt eget) kom och frågade dagen efter om de fanns kvar någonstans  - det blev istället för en sk favour som vissa ger.

    Involvera så många ni vill i planeringen - men gör klart att det är ni som bestämmer till syvene och sist. Superbra att få tips och råd från olika håll och sedan ta till sig det som passar en själv bäst!

    Se till att ni inte har några uppgifter själva bröllopsdagen - ALLS! Det ni ska fokusera på är att gifta er. Jag är världens kontrollfreak i vanliga fall men släppte verkligen allt så till den grad att jag glömde mina underkläder hemma som jag kom på när jag skulle ta på mig klänningen, haha!!

    Lycka till! 
    Du har inte lust att dela med dig av ert festhäfte? Sitter just nu och arbetar med vårt och det är svårt.
    Maila gärna om du har lust på ssundb_ck@hotmail.com
  • Kakform

    Mina tips:

    - Gör så mycket ni kan i god tid. Fast det känns konstigt att pyssla ihop en skylt till bilen eller börja skriva programblad flera månader i förväg kommer ni att vara glada att ha det gjort.
    - Gör en tidtabell för bröllopsdagen. Den ska vara noggrann men ha stora marginaler, så det inte blir stressigt!
    - Gör en tidtabell för bröllopsfesten. Gå igenom den noga med toastmastern.
    - Planera omsorgsfullt hur ni och era närmaste ska stå och ta emot gästerna, om ni t.ex. ska hälsa och skåla när folk kommer till bröllopsfesten. Tänk på hur folk ska rymmas in, att bakgrunden är snygg om folk tar kort på er då och på att allt ska löpa så smidigt som möjligt. Gör gärna en plan för sol och en för regn om ni tänkt vara ute.
    - Ha en gästbok (och gärna nån som är ansvarig för att skicka runt boken/tipsa folk om att gå och skriva i den)
    - Kolla en extra gång med alla som hjälper er så att de vet exakt vad de ska göra och när.

    Om du är gäst på ett bröllop, och ställer till något program under bröllopsfesten: tänk på att hålla talet/leken/bildspelet/spexet KORT! Det är fantastiskt roligt när släktingar och vänner överraskar brudparet med programpunkter, men själv har jag varit på flera bröllopsfester som har dragit ut på tiden pga tal eller lekar som aldrig tagit slut. Så var det inte på vår bröllopsfest och det tror jag alla uppskattade :)

  • GeneralElectric
    Kakform skrev 2011-07-12 12:48:31 följande:
    Om du är gäst på ett bröllop, och ställer till något program under bröllopsfesten: tänk på att hålla talet/leken/bildspelet/spexet KORT! Det är fantastiskt roligt när släktingar och vänner överraskar brudparet med programpunkter, men själv har jag varit på flera bröllopsfester som har dragit ut på tiden pga tal eller lekar som aldrig tagit slut. Så var det inte på vår bröllopsfest och det tror jag alla uppskattade :)
    Ett annat tips för er som är gäster på bröllop (eller andra större kalas): tejpa fast era gratulationskort _innanför presentpapperet_ eller skriv åtminstone en extra lapp som ni sätter på presenten om att den kom från er (även om ni fäster korten utanpå).
    Vi fick enormt många, fina och påkostade presenter. På lysningsmottagningen hade vi en person som försökte ha lite koll på vem som hade gett vad och som skrev en lista. Men redan där var det knepigt att upprätthålla ordningen (eftersom mottagningen pågick i flera timmar; gästerna strömmade in på öppethus och vi kunde inte be denna person syssla enbart med presentlistan när det fanns mycket annat att göra).
    Sedan kom det massor av fler presenter på våra andra arrangemang, från festgäster och från andra, flera dagar i rad. Allt togs om hand efterhand av M2B:s föräldrar, vi hade inte en chans att vare sig öppna eller ta hand om presenter dessa dagar. Allt hamnade i olika påsar, och när det nådde oss hade flera kort dessvärrelossnat eller försvunnit.
    De flesta kort satt förstås kvar, och vi lyckades pussla ihop och gissa de flesta givarna – men för flera presenter har vi ingen som helst aning om vem som gett dem. Önskar så att de hade skrivit en liten enkel lapp och fäst med tejp på själva presenten..!
    När vi själva var på bröllopsmottagning i helgen klistrade vi fast vårt kort INNANFÖR det fina presentpapperet, som var det andra gäster kunde begapa på presentbordet (fast vi borde nog ha kompletterat med en ”från”-lapp ifall någon hade varit avsatt för att skriva en lista, vilket ingen dock var på det bröllopet).

    Ni som ger bort vinflaskor i present, skriv gärna en liten etikett eller ett minikort och fäst kring flaskhalsen (även om ni har rejäla kort på annan plats). Det är så tråkigt att dricka ett fint vin ett halvår senare och inte riktigt minnas vem man fick just det av (även om man visste det när man fick det så glöms det tyvärr lätt bort)...
  • lundabrud

    Ja det är riktigt viktigt att hålla koll på vem som givit bort vad - vi ska nog ha en person som "ansvarar" för att sätta lappar eller nummer på varje kort och present så att de hör ihop, o göra en lista. Det är ju oartigt att inte skicka tackkort inom 6 månader efter bröllopet...

Svar på tråden Vad hade ni gjort annorlunda?