• brolencarlsson

Vad ska ni ha för låt som in och utgångsmarscher???

Jag och min blivande är lite oense om vilken låt vi vill ha som utgångsmarsch....och ingång vet vi inte heller men det antar jag att man får kolla lite med prästen sen oxå vilka som man brukar välja mellan....blir väl den klassiska kan jag tro!

Men utgångsmarschen skulle jag tycka var jättekul med Tomas Ledins-" Galen i dig"
    Det är "våran" låt och jag tycker den vore lite kul att ta =0)
    Men min sambo är inte en sån som vill sticka ut så där....

Vad ska ni ha för låter och vilken sång ska ni ha i kyrkan om ni har nån som sjunger solo!

Min blivande´s syster ska sjunga Sara Down Finder´s låt- "kärleksvisan" =)

När ska ni gifta er och vart bor ni, vore oxå kul att veta =0)

Vi bor i västmanland och vi gifter oss den 2:a juli 2011

• Svar på tråden Vad ska ni ha för låt som in och utgångsmarscher???
  • Aniara4

Jag har lyssnat igenom den här sidan: www.kyrkomusik.se/vigsel.php och valt ut ett antal favoriter, sen får ju brudgummen säga sitt. Jag kan tänka mig en traditionell brudmarsch till intåget (Mendelsohn eller Wagner), men för mig känns de så uttjatade att de nästan börjar kännas som en parodi på sig själva, så jag skulle nästan föredra något annat. Men något klassiskt på den stora orgeln vill jag nog att det ska vara.

Sen är det viktigt att uttågsmusiken känns optimistisk och sprudlande, det finns väldigt mycket vacker musik som inte känns rätt för att den är för långsam och mollig. Så det blir till att grunna och diskutera ett tag till.

• MrsT2011
    Aniara4 skrev 2011-03-05 11:57:04 följande:
    Jag har lyssnat igenom den här sidan: www.kyrkomusik.se/vigsel.php och valt ut ett antal favoriter, sen får ju brudgummen säga sitt. Jag kan tänka mig en traditionell brudmarsch till intåget (Mendelsohn eller Wagner), men för mig känns de så uttjatade att de nästan börjar kännas som en parodi på sig själva, så jag skulle nästan föredra något annat. Men något klassiskt på den stora orgeln vill jag nog att det ska vara.

Sen är det viktigt att uttågsmusiken känns optimistisk och sprudlande, det finns väldigt mycket vacker musik som inte känns rätt för att den är för långsam och mollig. Så det blir till att grunna och diskutera ett tag till.
    Så har jag också gjort! Håller helt med att mendelsohn och wagner känns uttjatade. Blivande mannen har noll koll och bara gapade: "Finns det fler än den där som låter dam dam da dam??" Han syftade på wagner, ha ha!

Jag tror att det blir Bachs "air" för vår del, men ska dubbelkolla med organisten hur den kommer att uppfattas. I prästtråden blev den förknippad med begravningar... Funderar på att strunta i vad den förknippas med då den enligt mig är det vackraste klassiska stycke som någonsin skrivits. 
  • Aniara4

Min mamma brukar dessutom ofta sjunga "Here comes the bride, baby inside" - inte så att hon skulle börja sjunga det på ett faktiskt bröllop såklart, men i mitt huvud ekar det varenda gång jag hör den. Och till Mendelson hör jag bara "Håll dig på mattan kärring, här är det jag som bestämmer" och det sätter ju inte heller rätt stämning inne i mitt huvud direkt. Dessutom inbillar jag mig att alla andra hör samma texter i huvudet fast de försöker låtsas som ingenting. Oskyldig

Bachs Air är underbar, men för mig känns den lite långsam att gå till. Funderar på Pachelbels Canon i D till utgången, bara kantorn klarar av att inte spela den för släpigt...

• Sarastiko

Har inte pratat med kantorn än men vi hoppas på att det blir ronja som ingångsmusik och sen walk of life som utgång =)

• MrsT2011
    Aniara4 skrev 2011-03-05 12:30:13 följande:
    Bachs Air är underbar, men för mig känns den lite långsam att gå till. Funderar på Pachelbels Canon i D till utgången, bara kantorn klarar av att inte spela den för släpigt...
    Tänk vad vi människor är olika, det är just detta att den är långsam (så att man hinner njuta av stunden) som gör att jag tycker så mycket om den. Skrattande
  • TheD
    Å och D skrev 2011-03-05 10:49:52 följande:
    ABBA är inget dansband
    Håller med dig där.
  • TheD
    Aniara4 skrev 2011-03-05 12:30:13 följande:
    Min mamma brukar dessutom ofta sjunga "Here comes the bride, baby inside" - inte så att hon skulle börja sjunga det på ett faktiskt bröllop såklart, men i mitt huvud ekar det varenda gång jag hör den. Och till Mendelson hör jag bara "Håll dig på mattan kärring, här är det jag som bestämmer" och det sätter ju inte heller rätt stämning inne i mitt huvud direkt. Dessutom inbillar jag mig att alla andra hör samma texter i huvudet fast de försöker låtsas som ingenting. Oskyldig

Texter? Varför skulle man höra texter? Du är den för som säger det :)
  • Aniara4
    TheD skrev 2011-03-05 15:29:47 följande:
    Texter? Varför skulle man höra texter? Du är den för som säger det :)
    Eh, JAG hör de texterna i huvudet varje gång jag hör de marscherna (för att jag har hört dem så många gånger), och det skulle verkligen störa upplevelsen för MIG!
  • Miss Bunny

In blir Pachelbel  Canon in D major
    Ut blir Himne del F.C. Barcelona

Min blivande älskar  fotboll och sitt Barcelona så han blev väldigt glad när jag sa att vi kunde ha den. Eller låten blir mer ett avslut då vi inte kommer ha någon utmarch.

• Tittski
    Hejsan, kan svara allmänt om låter High way to hell, ja de sticker ju ut en del och vi är hårdrock folk så oss passar de sen att vi tar inte de hela på så stort allvar *Ler* Vi har inte pratat med prästen än om detta och vet alltså inget med säkerhet om vad han säger. Men vi håller tummarna då vi ska gifta oss på High Caparall på en av sverige största MC träfffar så hoppas vi han kan släppa lite på reglerna =)
Svar på tråden Vad ska ni ha för låt som in och utgångsmarscher???