Zelmah skrev 2011-01-19 22:57:33 följande:
Precis som jag menade att man inte får mannens efternamn automatiskt utan att man fyller i blanketter om man ska ändra sitt efternamn i samband med att man ingår äktenskap.
Angående barnens namn så sa min bror (ogift) att deras son automatisk skulle få mammans namn Johansson om de inte skickade in särskilda papper. Det med att barnen får pappans namn automatiskt om man är gifta m olika efternamn utgick jag bara från egen erfarenhet då vi syskon fick vår pappas efternamn först (står bla på vår krigsbricka lr dogtag lr vad de nu kallas...) sen fick de lämna in papper så att vi fick mammas efternamn. Mamma o pappa var gifta m olika efternamn, därför antog jag att det funkade så nu med. Tack för uppdateringen av reglerna!
Trodde inte att barnet kunde få mitt efternamn om jag inte behöll det men enligt de reglerna du citerar verkar det ju gå bra. Men jag ska ju behålla det ändå

Jodå, det går bra att ge ditt namn till barnet förutsatt att du antingen 1) behåller ditt efternamn ensamt, 2)behåller ditt efternamn och tar din mans namn som mellannamn, eller 3) tar din mans namn och
inte behåller ditt som mellannamn - när det väl blivit ett mellannamn får du inte ge det vidare för då räknas det inte som efternamn. Om du däremot bara tar din mans namn står ditt namn kvar i rullorna som ditt flicknamn, alltså fortfarande ett efternamn.