• Åkerfeldt

kommer du ändra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-19 12:02
    KOmmer du ändra ditt efternamn när ni gift er??
    Vad har du för efternamn nu, och vad kommer du heta när du e gift?

Jag heter nu Nilsson i efternamn, men efter den 5/2 så heter jag Åkerfeldt.
  • Svar på tråden kommer du ändra?
  • water lily
    Zelmah skrev 2011-01-19 22:57:33 följande:
    Precis som jag menade att man inte får mannens efternamn automatiskt utan att man fyller i blanketter om man ska ändra sitt efternamn i samband med att man ingår äktenskap.
    Angående barnens namn så sa min bror (ogift) att deras son automatisk skulle få mammans namn Johansson om de inte skickade in särskilda papper. Det med att barnen får pappans namn automatiskt om man är gifta m olika efternamn utgick jag bara från egen erfarenhet då vi syskon fick vår pappas efternamn först (står bla på vår krigsbricka lr dogtag lr vad de nu kallas...) sen fick de lämna in papper så att vi fick mammas efternamn. Mamma o pappa var gifta m olika efternamn, därför antog jag att det funkade så nu med. Tack för uppdateringen av reglerna!

Trodde inte att barnet kunde få mitt efternamn om jag inte behöll det men enligt de reglerna du citerar verkar det ju gå bra. Men jag ska ju behålla det ändå Skrattande
    Jodå, det går bra att ge ditt namn till barnet förutsatt att du antingen 1) behåller ditt efternamn ensamt, 2)behåller ditt efternamn och tar din mans namn som mellannamn, eller 3) tar din mans namn och inte behåller ditt som mellannamn - när det väl blivit ett mellannamn får du inte ge det vidare för då räknas det inte som efternamn. Om du däremot bara tar din mans namn står ditt namn kvar i rullorna som ditt flicknamn, alltså fortfarande ett efternamn.
  • water lily
    water lily skrev 2011-01-19 23:20:35 följande:
    Jodå, det går bra att ge ditt namn till barnet förutsatt att du antingen 1) behåller ditt efternamn ensamt, 2)behåller ditt efternamn och tar din mans namn som mellannamn, eller 3) tar din mans namn och inte behåller ditt som mellannamn - när det väl blivit ett mellannamn får du inte ge det vidare för då räknas det inte som efternamn. Om du däremot bara tar din mans namn står ditt namn kvar i rullorna som ditt flicknamn, alltså fortfarande ett efternamn.
    Om ditt barn däremot ska få både ditt och makens namn så måste ni ju däremot bestämma vilket av dessa som ska kunna gå i arv, för det gäller ju samma där att det namn som blir mellannamn av föräldrarnas efternamn kan inte gå vidare till era barnbarn.
  • Zelmah
    water lily skrev 2011-01-19 23:22:54 följande:
    Om ditt barn däremot ska få både ditt och makens namn så måste ni ju däremot bestämma vilket av dessa som ska kunna gå i arv, för det gäller ju samma där att det namn som blir mellannamn av föräldrarnas efternamn kan inte gå vidare till era barnbarn.
    Det är mycket att tänka på hahaha! får se hur det blir.. inga barn än på ett tag men då får man ju fundera lite extra på det med namnet... Vet du om eventuella barnbarn sedan kan ansöka om att byta till det som är deras föräldrars mellannamn och få det om de vill byta. hmm nu går jag låååångt fram i tiden hehe...

vill ju att namnet ska gå vidare i famtiden. vill absolut inte ta hans och släppa mitt, där är jag säker sen länge men vilket som blir mellannamn på barnen får vi diskutera... men det är ju inte aktuellt nu.
  • Fårävvör

Pratade efternamn med sambon igår igen...
    Jag har haft ett släktnamn från min sida som favvo-alternativ hela tiden, men han tycker inte att det passar till hans förnamn (enstavigt förnamn + enstavigt efternamn) men nu tyckte han att det faktiskt kunde vara ett alternativ att han heter Förnamn Andersson Släktnamn. Och eftersom släktnamnet bara är på 4 bokstäver som blir det inte så långt totalt sett. Men ingenting är bestämt än!

• water lily
    Zelmah skrev 2011-01-19 23:44:43 följande:
    Det är mycket att tänka på hahaha! får se hur det blir.. inga barn än på ett tag men då får man ju fundera lite extra på det med namnet... Vet du om eventuella barnbarn sedan kan ansöka om att byta till det som är deras föräldrars mellannamn och få det om de vill byta. hmm nu går jag låååångt fram i tiden hehe...

vill ju att namnet ska gå vidare i famtiden. vill absolut inte ta hans och släppa mitt, där är jag säker sen länge men vilket som blir mellannamn på barnen får vi diskutera... men det är ju inte aktuellt nu.
    Nej det vet jag inte helt säkert men såvitt jag förstått så är det liksom "förbrukat" när man en gång satt det som mellannamn. Däremot om vi tänker oss att du är mormor nu och behöll ditt eget flicknamn endast men gav bara pappans namn till barnen så kan barnbarnen ta mormors namn, men jag vet inte om man måste betala om man tar ett namn som inte är ens föräldrars utan en släktings. Det måste i alla fall ha varit i släkten i minst två generationer.
  • Zelmah
    Fårävvör skrev 2011-01-20 10:30:04 följande:
    Pratade efternamn med sambon igår igen...
    Jag har haft ett släktnamn från min sida som favvo-alternativ hela tiden, men han tycker inte att det passar till hans förnamn (enstavigt förnamn + enstavigt efternamn) men nu tyckte han att det faktiskt kunde vara ett alternativ att han heter Förnamn Andersson Släktnamn. Och eftersom släktnamnet bara är på 4 bokstäver som blir det inte så långt totalt sett. Men ingenting är bestämt än!
    Är det ett släktnamn som du för nuvarande inte har som efternamn?

I så fall måste du byta till det först innan vigseln, för att han ska kunna ta det. En kompis till mig skulle väcka liv i hennes farmors gamla namn och då var hon tvungen att byta till det först innan de gifte sig, för att hennes flickvän också skulle få det efternamnet sen. Kan va nåt att tänka på.
  • kaffeälskaren

Har idag ett sonnamn som jag gladeligen kommer att byta bort till min m2b namn. Tydligen så är det ett gammalt knäcktnamn.
    För mig var det ett givet val att ta min blivandes namn då han har ett ovanligare namn. Sen är jag väl kanske lite gammeldags och tycker att det känns bra och fint att vi som familj har samma namn.  

• Pendragon

Jag heter Mörlund, han heter Tesch. Jag ska ha hans namn sen..
    Acela Tesch (Uttalas Akeela) låter mycket vackrare än Acela Mörlund.

• ClaraH

Jag föddes med ett mycket ovanligt namn och gifte mig senare till ett son-namn, som jag behöll vid skillsmässan eftersom jag ville fortsätta heta detsamma som mina barn. Nu när jag ska gifta om mig är barnen rätt så stora och man har t.ex. ingen kontakt med skolan längre. Så jag känner inte längre behovet av att heta detsamma som barnen.

Min blivandes efternamn är ocksåett son-namn, och jag hade ingen lust att ta det. Så jag började fundera på att ta tillbaka mitt flicknamn istället. Alternativet är hans mammas nam som jag tycker är vackert. Och även om det inte är samma släkt så är det ett historiskt namn, känt för en väldigt speciell sak, som sätter lite knorr på det, om man känner till det.  Så nu kommer vi att göra så att han behåller sitt namn som mellannamn och tar sin mammas efternamn, och jag gifter mig till samma efternamn. Han vill på något sätt behålla sitt son-namn eftersom han är egen företagre och är känd i branschen.

• cattitzi

Jag heter idag Ohlsson och ska antingen ta sambons efternamn Persson, eller så tar vi hans mormors flicknamn Sjölin.

Jag är så valet i kvalet då jag alltid varit en "-sson are" och känner att det är så många som byter bort sina son-namn (vilket är upp till var och en så ta inte illa upp!).
    Min sambo vill gärna ta Sjölin.

Då blir det Catharina Sjölin för min del, istället för Catharina Persson.

Vad tycker ni är snyggast? :O)

Svar på tråden kommer du ändra?