• Åkerfeldt

    kommer du ändra?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-19 12:02
    KOmmer du ändra ditt efternamn när ni gift er??
    Vad har du för efternamn nu, och vad kommer du heta när du e gift?

    Jag heter nu Nilsson i efternamn, men efter den 5/2 så heter jag Åkerfeldt.
  • Svar på tråden kommer du ändra?
  • turbovampyria

    Jag heter också Nilsson : ) och kommer att byta till min mb's efternamn som är Niemelä. Jag lär nog få förklara många gånger i framtiden  att jag inte e finsk Skrattande

  • lunah
    J och J skrev 2011-01-19 12:35:34 följande:
    Antingen tar han mitt Renling

    eller så tar vi Kristiansdotter (far är Kristian :))

    eller så tar vi Arola (min mormors flicknamn, mamma är finsk)

    vi har svårt att bestämma
    jag vill helst byta bort mitt Renling. men inte till hans då jag då skulle heta prick som blivande svärmor
    jagochminfina.blogg.se fråga mig om anvnamn och lösen
    Arola var väldigt fint! Det har jag aldrig hört innan tror jag.
    Vad heter ni i förnamn? Vad passar bäst till era namn?
  • lunah

    Vi ska byta båda två till min mormors syskons släktnamn; Myrelid. Jag vill inte heta Lundström längre och jag vill verkligen inte byta till Eriksson som min m2b heter.
    Det är spännande med efternamn tycker jag! Är så kul att läsa vad alla tänker kring det! 

  • egglina

    Min karl heter Johansson i efternamn och han har inget emot att byta.
    Tanken är att vi tar mitt efternamn som är ett knektnamn som min farfars farfar (eller nåt liknande) fick på mitten av 1800-talet. Har ju även funderat på mormors flicknamn men vi har ett tag att fundera på det ;)

  • Aniara4
    J och J skrev 2011-01-19 12:35:34 följande:
    eller så tar vi Kristiansdotter (far är Kristian :))
    Ska maken också heta Kristiansdotter?!

    (I genusrättvisans namn borde det inte vara konstigare än att en kvinna tar ett son-namn, men son-namnen har ju ändå gått i arv oförändrade ett bra tag nu så det känns ju lite vanligare.)
  • lunah
    Aniara4 skrev 2011-01-19 12:49:55 följande:
    Ska maken också heta Kristiansdotter?!

    (I genusrättvisans namn borde det inte vara konstigare än att en kvinna tar ett son-namn, men son-namnen har ju ändå gått i arv oförändrade ett bra tag nu så det känns ju lite vanligare.)
    Jag tänkte också på det, men skakade bort tanken när jag kom på mig själv med att vara fast i det typiska "könsrolls-tänket". 
    Bröllop 28/5 2011
  • prinsessanogrodan

    Jag byter till m2b's efternamn. Jag har ett väldigt ovanligt efternamn och är less på att alla säger : "Va? Vad sa du? Vad är det för namn? Är du från X-land? Nähä, men varför har du då ett efternamn som låter som från X-land? Jaha, hur stavar du det? Jaha, sånt konstigt namn."  Jag har ett yrke där jag ofta ofta ofta måste presentera mig med förnamn och efternamn och visst jobb kan man ju byta men....jag är less på att alltid behöva "förklara" mitt efternamn vare sig det är i privata sammanhang eller i jobbsammanhang. Det ska bli så skönt att heta m2b's efternamn! Hans efternamn är vanligare än mitt men inte jättevanligt så det kommer inte bli alla dessa frågor och jag kommer slippa "förklara" efternamnet stup i kvarten.

  • skruttisOmuffis

    Jag heter Gartéus nu vilket jag är väldigt nöjd med... Men jag kommer ändå att byta till min blivandes efternamn, Nyberg. Låter kanske lite tråkigt, men jag kommer behålla mitt fina efternamn som mellannamn. Då känns det som att få ha kvar kakan och samtidigt äta upp den!

  • SnartFruSir

    Jag hade tänkt byta till hans efternamn Sir, som är tjeckiskt. Men jag har inte bestämt mig om jag ska behålla mina efternamn, har ett från mamma och ett från pappa.

    Nu kanske jag är lite löjlig men det är bara jag som har den kombinationen av efternamn i Sverige så jag brukar undvika att skriva ut det på forum där alla kan läsa. Jag tror ingen av er är bedragare men googlar man får man ofta träff på BT´s inlägg. Men om vi säger så här: Men släkt grundade ett företag som idag ägs av några andra men gör fortfarande blåbärs- och nyponsoppa (i det namnet) för glatta livet ;)

    Efternamn 2 skippar jag dock.

  • mysan33

    hejsan jag byter ochså namn efter lite bråk. jag har inget vanligt namn men det har han. fast vi byter alltså till hans namn och jag kommer inte ha kvar mitt namn som mellannamn

Svar på tråden kommer du ändra?