• Åkerfeldt

kommer du ändra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-19 12:02
    KOmmer du ändra ditt efternamn när ni gift er??
    Vad har du för efternamn nu, och vad kommer du heta när du e gift?

Jag heter nu Nilsson i efternamn, men efter den 5/2 så heter jag Åkerfeldt.
  • Svar på tråden kommer du ändra?
  • sofi 88

Undrar varför det är så att många förutsätter att killarna ska få föra vidare sina namn? Det är väl ändå många år sen man började ta även kvinnans namn? Vet att min m2bs halvsystrar (men med samma efternamn) sa att de skulle byta när de gifter sig eftersom min m2b och hans bror "ju kommer föra vidare namnet". Jag kan ju verkligen inte tänka mig det efternamnet så det finns inte på kartan och vad jag vet är brodern inte så intresserad av det heller...

• Niini
    Sebastiána skrev 2011-01-19 19:03:42 följande:
    ...om de gifter sig med tjejer som vill ha deras namn ja.
    Det var ju det förståss :)
  • Sebastiána
    Niini skrev 2011-01-19 19:20:38 följande:
    Det var ju det förståss :)
    När min syster gifte sig tog hon och hennes man ett helt nytt namn.
  • Zelmah

Jag kommer att behålla mitt namn då det är unikt för min familj, vi är endast 8 personer som har namnet. Vill inte skriva ut det då många googlar på vårt namn pga av att mina kusiner är (en var, han gick bort..) två kända musiker inom en viss genre o de bär namnet. Jag vill inte kunna identifieras av vem som helst utifrån, räcker med facebook...

Min m2b kommer säkerligen oxå att behålla sitt... får se hur det blir om nån tar någons mellannamn..lite jobbigt med två.. Sen undrar jag om barnen kan få mitt efternamn oxå om jag tar hans som mellannamn? Nån som vet.. har för mig att de inte kan få mitt då? Men jag kan ha blandat ihop namnreglerna...

• water lily

Ja, jag kommer byta, inte ha mitt som mellannamn heller. Jag har ett namn som inte är ett sonnamn men ett vanligt annat namn (typ Bergström, Lindkvist osv) och gillar inte det eftersom att jag tycker att sista bokstaven i mitt förnamn inte riktigt hörs tillsammans med efternamnet om man inte uttalar långsamt och tydligt, ensamt är namnet rätt fint. Min sambo har redan bytt till sin mammas namn från sin pappas sonnamn av yrkesskäl så dessutom, om vi vill heta samma får jag byta eftersom han redan bytt en gång för inte så länge sedan. Jag vill gärna att vi har samma namn och jag tycker att hans är fint (ganska ovanligt men lättstavat ickesonnamn).

• Jeliqa

Jag heter Karlsson nu och kommer att byta till BMs efternamn. Det är dock väldigt ovanligt och finns bara tolv personer som heter så just nu så jag väljer att inte skriva ut det.

• förlovadflicka
    sofi 88 skrev 2011-01-19 19:15:22 följande:
    Undrar varför det är så att många förutsätter att killarna ska få föra vidare sina namn? Det är väl ändå många år sen man började ta även kvinnans namn? Vet att min m2bs halvsystrar (men med samma efternamn) sa att de skulle byta när de gifter sig eftersom min m2b och hans bror "ju kommer föra vidare namnet". Jag kan ju verkligen inte tänka mig det efternamnet så det finns inte på kartan och vad jag vet är brodern inte så intresserad av det heller...
    Är väl inte konstigt, gör man inget så blir det väl killens namn automatiskt? 
  • Aniara4
    J och J skrev 2011-01-19 17:25:07 följande:
    aniara4: mm det är ju så att man tänker efter. men det låter ju så fint. och nåt son namn vill jag inte ha.
    och som du säger egentligen  inte konstigare än att jag skulle ta kristiansson. för det blir ju som fel det med =)
    Ja, egentligen borde det inte vara nån skillnad men...
    Om min fästman tog "Kristiansson" för att hans pappa hetter Kristian och han är Kristians son (nu tar jag det som exempel så slipper jag tala om vad svärfar heter egentligen), så skulle jag inte vilja ta det namnet. Då är det ju liksom inte bara ett efternamn, utan ett namn som betyder en specifik släktrelation. Och jag är ju inte Kristians son! Däremot om han hette Kristiansson sedan en massa generationer sen den ursprunglige Kristian vars sonson lät namnet gå vidare oförändrat (om ni förstår vad jag menar), då skulle det kännas annorlunda.

Och dotternamn är ju än så länge i regel just såna som man tar för att ens egen förälder heter så, och inte något som går i arv till ens egna barn sen, väl?
  • sofi 88

Nej, gör man inget så har man ju kvar sitt gamla namn Glad

• Zelmah
    sofi 88 skrev 2011-01-19 19:15:22 följande:

förlovadflicka skrev 2011-01-19 20:08:09 följande:
    Är väl inte konstigt, gör man inget så blir det väl killens namn automatiskt? 
    Ja, inte är det ju en så värst gammal tradition att hon ska ta hans namn heller! Läste om det nån stans.. kanske på 1800-talets börjat, minns ej men det var ett ungt påhitt iaf och tänk att det har kittat fast sig så hårt i folks gängse uppfattning..

Nej men måste man inte fylla i nån blankett med namnändring eller att man alltid fyller i en blankett när man ingått äktenskap med namnen /namnet man ska ha/behålla efter vigseln? Man får väl inte ett tilldelat automatiskt? Det gäller väl bara barnen att de får faderns namn när man är gift, men om man är ogift ärver de mammans automatiskt o man inte fyller i särskild blankett. Men jag kan ha fel..
Svar på tråden kommer du ändra?