• Åkerfeldt

kommer du ändra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-19 12:02
    KOmmer du ändra ditt efternamn när ni gift er??
    Vad har du för efternamn nu, och vad kommer du heta när du e gift?

Jag heter nu Nilsson i efternamn, men efter den 5/2 så heter jag Åkerfeldt.
  • Svar på tråden kommer du ändra?
  • Tittski

jag är född som -Svalin, det är ett väldigt ovanligt namn och va ensam i sverige med att heta Therese Svalin.

Sen blev de -Blom, när föräldrarna skiljde sig tog mamma tillbaka sitt flicknamn så jag tog det med..(då jag har en mycket närmare relation till mamma, så behöll syskon Svalin)

Nu efter bröllopet kommer de bli  Skattberg, då min mb2 heter de, vi har funderat på ett annat namn som är i deras släkt som är ett väldigt fint och förknippat med en av sverige största uppfinnare. Men det är extremt mycket jobb och papper om vi skulle ta de..då det inte finns någon i livet som heter de så kommer de bli väldigt dyrt känner vi...

Vi gillar båda Skattberg, då min mb2 kommer härifrån känner alla han som de..och vi är rätt gammaldags av oss så för oss va de naturligt att heta samma och något från hans sida och han valde att han ville behålla skattberg så då blir det de, så jag är skit nöjd..kommer bli en stolt skattbergare =0D 

• Nalinie

Som många andra här heter jag Fredriksson nu men kommer ta min blivandes efternamn de är också endast 8 st i hela sverige så väljer också att inte skriva ut det här! För mig känns det svårt att byta efternamn då det känns som om min identitet och familjenamn försvinner, men nu när jag skrivit monogram och hindersprövning, samt efternamnsbyte börjar jag vänja mig det blir nog bra samt att mina föräldrar sa att jag inte kommer försvinna från familjen. Min mamma har dubbelnamn och min brors fru har inte bytt efternamn ännu. 

• moonlightgirl

Jag heter Nilsson nu men kommer inte heta det sedan utan jag tar hans efternamn och han heter Lantz. Så jag tycker att det låter bra med Pia Lantz.  =)

• förlovadflicka

Värst vad alla här heter Nilsson :P

• Åkerfeldt
    förlovadflicka skrev 2011-01-19 20:58:09 följande:
    Värst vad alla här heter Nilsson :P
    ja visst e det fint :) 

det e ju väldigt fint för det e ett taget namn så alla som heter Nilsson e släkt med varandra Tungan ute 
  • water lily
    Zelmah skrev 2011-01-19 20:19:19 följande:
    Ja, inte är det ju en så värst gammal tradition att hon ska ta hans namn heller! Läste om det nån stans.. kanske på 1800-talets börjat, minns ej men det var ett ungt påhitt iaf och tänk att det har kittat fast sig så hårt i folks gängse uppfattning..

Nej men måste man inte fylla i nån blankett med namnändring eller att man alltid fyller i en blankett när man ingått äktenskap med namnen /namnet man ska ha/behålla efter vigseln? Man får väl inte ett tilldelat automatiskt? Det gäller väl bara barnen att de får faderns namn när man är gift, men om man är ogift ärver de mammans automatiskt o man inte fyller i särskild blankett. Men jag kan ha fel..
    Man får inte automatiskt mannens namn när man gifter sig och ett barn får inte automatiskt pappans namn vare sig föräldrarna är gifta eller ogifta, såvida inte både mamma och pappa har pappans namn, då blir det automatiskt samma som båda föräldrarna har, eller om barnets senast födda syskon redan har pappans namn.

"Så här får ditt barn sitt efternamn:

Om ni som föräldrar är gifta och har samma efternamn får även barnet automatiskt detta efternamn. Om ni som föräldrar har olika efternamn och dessutom tidigare ett eller flera gemensamma barn som ni båda har vårdnaden om, får barnet samma efternamn som det senast födda syskonet.

I alla andra fall ska ni som föräldrar anmäla barnets efternamn till Skatteverket inom tre månader från barnets födelse. Den som är vårdnadshavare ska skriva under anmälan. Om ni är två vårdnadshavare ska bägge skriva under.

Om ni inte gör någon anmälan får barnet mammans efternamn.

Det efternamn ni kan anmäla för barnet är

något av era nuvarande efternamn något av de efternamn som ni haft som ogifta.

Om ni som föräldrar har olika efternamn och vill att barnet ska använda bådas, kan ni anmäla ett av efternamnen som mellannamn för barnet. Det andra blir då det formella efternamnet."

www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/attfabarn.4.18e1b10334ebe8bc80005647.html
  • Iseika

Jag heter Eriksson och känner inte att jag har någon specifik anknytning till det namnet Blivande makens mormor har ett gammal tyskt flicknamn med fantastisk historia som vi planerar att ta. Om vi får tag på alla dokument från det sega statsarkivet i Trondheim vill säga...

• Fårävvör

Jag heter Hansson och sambon andersson. Jag är helt inställd på att byta bort mitt namn medan min sambo från början var inställd på att behålla sitt. Dock är jag inte så sugen på Andersson... Nu funderar vi på att ta ett släktnamn men vet inte vilket än...

• anne på grönkulla
    förlovadflicka skrev 2011-01-19 20:08:09 följande:
    Är väl inte konstigt, gör man inget så blir det väl killens namn automatiskt? 
    Nej, gör man inget behåller man sitt eget. Någon automatik i ett byte eller någon skillnad i lagen mellan män och kvinoor på den punkten finns inte.
  • Zelmah
    water lily skrev 2011-01-19 21:12:39 följande:
    Man får inte automatiskt mannens namn när man gifter sig och ett barn får inte automatiskt pappans namn vare sig föräldrarna är gifta eller ogifta, såvida inte både mamma och pappa har pappans namn, då blir det automatiskt samma som båda föräldrarna har, eller om barnets senast födda syskon redan har pappans namn.

"Så här får ditt barn sitt efternamn:

Om ni som föräldrar är gifta och har samma efternamn får även barnet automatiskt detta efternamn. Om ni som föräldrar har olika efternamn och dessutom tidigare ett eller flera gemensamma barn som ni båda har vårdnaden om, får barnet samma efternamn som det senast födda syskonet.

I alla andra fall ska ni som föräldrar anmäla barnets efternamn till Skatteverket inom tre månader från barnets födelse. Den som är vårdnadshavare ska skriva under anmälan. Om ni är två vårdnadshavare ska bägge skriva under.

Om ni inte gör någon anmälan får barnet mammans efternamn.

Det efternamn ni kan anmäla för barnet är

något av era nuvarande efternamn något av de efternamn som ni haft som ogifta.

Om ni som föräldrar har olika efternamn och vill att barnet ska använda bådas, kan ni anmäla ett av efternamnen som mellannamn för barnet. Det andra blir då det formella efternamnet."

www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/attf...
    Precis som jag menade att man inte får mannens efternamn automatiskt utan att man fyller i blanketter om man ska ändra sitt efternamn i samband med att man ingår äktenskap.
    Angående barnens namn så sa min bror (ogift) att deras son automatisk skulle få mammans namn Johansson om de inte skickade in särskilda papper. Det med att barnen får pappans namn automatiskt om man är gifta m olika efternamn utgick jag bara från egen erfarenhet då vi syskon fick vår pappas efternamn först (står bla på vår krigsbricka lr dogtag lr vad de nu kallas...) sen fick de lämna in papper så att vi fick mammas efternamn. Mamma o pappa var gifta m olika efternamn, därför antog jag att det funkade så nu med. Tack för uppdateringen av reglerna!

Trodde inte att barnet kunde få mitt efternamn om jag inte behöll det men enligt de reglerna du citerar verkar det ju gå bra. Men jag ska ju behålla det ändå Skrattande
Svar på tråden kommer du ändra?