water lily skrev 2011-01-19 21:12:39 följande:
Man får inte automatiskt mannens namn när man gifter sig och ett barn får inte automatiskt pappans namn vare sig föräldrarna är gifta eller ogifta, såvida inte både mamma och pappa har pappans namn, då blir det automatiskt samma som båda föräldrarna har, eller om barnets senast födda syskon redan har pappans namn.
"Så här får ditt barn sitt efternamn:
Om ni som föräldrar är gifta och har samma efternamn får även barnet automatiskt detta efternamn. Om ni som föräldrar har olika efternamn och dessutom tidigare ett eller flera gemensamma barn som ni båda har vårdnaden om, får barnet samma efternamn som det senast födda syskonet.
I alla andra fall ska ni som föräldrar anmäla barnets efternamn till Skatteverket inom tre månader från barnets födelse. Den som är vårdnadshavare ska skriva under anmälan. Om ni är två vårdnadshavare ska bägge skriva under.
Om ni inte gör någon anmälan får barnet mammans efternamn.
Det efternamn ni kan anmäla för barnet är
något av era nuvarande efternamn något av de efternamn som ni haft som ogifta.
Om ni som föräldrar har olika efternamn och vill att barnet ska använda bådas, kan ni anmäla ett av efternamnen som mellannamn för barnet. Det andra blir då det formella efternamnet."
www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/attf...Precis som jag menade att man
inte får mannens efternamn automatiskt utan att man fyller i blanketter om man ska ändra sitt efternamn i samband med att man ingår äktenskap.
Angående barnens namn så sa min bror (ogift) att deras son automatisk skulle få mammans namn Johansson om de inte skickade in särskilda papper. Det med att barnen får pappans namn automatiskt om man är gifta m olika efternamn utgick jag bara från egen erfarenhet då vi syskon fick vår pappas efternamn först (står bla på vår krigsbricka lr dogtag lr vad de nu kallas...) sen fick de lämna in papper så att vi fick mammas efternamn. Mamma o pappa var gifta m olika efternamn, därför antog jag att det funkade så nu med. Tack för uppdateringen av reglerna!
Trodde inte att barnet kunde få mitt efternamn om jag inte behöll det men enligt de reglerna du citerar verkar det ju gå bra. Men jag ska ju behålla det ändå