• J och J

Pysseltråd med tips och idéer

Någon mer som känner hur det kittlar i fingrarna att få pyssla?!

Både jag och min blivande är pysselgalna. Vill alltid ha något projekt på gång. Så vi är glada att ha ett bröllop att planera där det då kan pysslas nästan huuur mycket som helst Skrattande Därav blir det mycket pyssel till bröllopet. Inte mest för att spara pengar utan för att det är såååå roligt o representerar oss. 

Tänkte det kunde vara roligt med en pysseltråd.
    Med tips, idéer, länkar, bilder. 

Vad ska ni pyssla till bröllopet? 

Just nu ser det ut så här för oss.
    Save-the-date kort - me tapet o kort på oss o knapp. KLART o skickat
    Inbjudningskorten - samma stil som ovan
    Servettringar - av toapappersrullar me tapet o snöre o knappar
    gåva till gäster - blir en figur i lera
    placeringskort - sitter på gåvan till gäster
    festhäftet - datautskrivet me lite snitsigare framsida, snöre/garn o knappar. 
    örhängen - knappar
    klänning och väst - ska brodera på dessa.

så långt har vi kommit me pyssel vi ska göra

någon som har tips på pyssel till dukning?

• Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer
  • Nudax
    Chicita skrev 2012-05-23 09:45:47 följande:
    Har ingen bild... Flört

Men så här kan du sy smocksöm
    josefindesign.blogg.se/2008/july/liten-smocks...

Och  andra varianten var mest att du syr små små veck på rad
    Så att du liksom får en rad typ så här:
    IIIIIIII
    Sömmarna ska vara nära varandra, om du typ viker tyget och syr bara en mm eller två in från kanten, sen gör du likadant med någon mm mellanrum.
    Men du måste börja på mitten i så fall och sy nya rader på varsin sida om mitten tills du uppnår rätt resultat. Tanken är att det blir lite liknande smocksöm, men mer "kontrollerat" veckande. Och du slipper fula elastiska trådar (även om du ju syr med väldigt tunn sådan tråd om du ska smocka i spets) 
    Okej men då förstår jag. Helst hade jag velat ha tröjan som den redan är bak, bara rak och inga rynkningar... men det där kanske är enda sättet att lösa det snyggt. Får ta ett varv till och fundera =P
  • Chicita
    Nudax skrev 2012-05-23 10:46:46 följande:
    Okej men då förstår jag. Helst hade jag velat ha tröjan som den redan är bak, bara rak och inga rynkningar... men det där kanske är enda sättet att lösa det snyggt. Får ta ett varv till och fundera =P
    Om du vill ha en helt slät rygg så måste du nog sprätta upp befintliga sömmar och helt enkelt sy om den där.
    Men ta hjälp av någon då som kan ta på sig boleron ut-och-in när du nålar. Så du ser att det blir slätt och fint för risken är ju att spetsen blir ful om du har sytt en gång i den.

Du kan ju testa att nåla flera veck  också på insidan, bara för att se hur det ser ut på ett ungefär 
  • Nudax
    Chicita skrev 2012-05-23 13:23:56 följande:
    Om du vill ha en helt slät rygg så måste du nog sprätta upp befintliga sömmar och helt enkelt sy om den där.
    Men ta hjälp av någon då som kan ta på sig boleron ut-och-in när du nålar. Så du ser att det blir slätt och fint för risken är ju att spetsen blir ful om du har sytt en gång i den.

Du kan ju testa att nåla flera veck  också på insidan, bara för att se hur det ser ut på ett ungefär 
    Abslut, ska göra det (nåla ett par veck och se hur det blir). Tack för tipsen! =)
  • Chicita
    Nudax skrev 2012-05-23 16:01:54 följande:
    Abslut, ska göra det (nåla ett par veck och se hur det blir). Tack för tipsen! =)
    Hoppas det funkar Glad
    Visa bilder sen när du är klar bara så vi får se hur det blev, är ju nyfiken nu Tungan ute
  • Nudax
    Chicita skrev 2012-05-23 16:05:28 följande:
    Hoppas det funkar Glad
    Visa bilder sen när du är klar bara så vi får se hur det blev, är ju nyfiken nu Tungan ute
    Japp, får göra det! =D
  • vinterfrost
    pulmonate Du gör jättfina saker! Har du någon bild på vimplarna? Det var en jättebara ide tycker jag!
  • AnnL

Våra placeringskort, dock i fel färger och inte skrivet så snyggt men ändå :)

• Joli84
    AnnL skrev 2012-05-24 08:56:24 följande:
    Våra placeringskort, dock i fel färger och inte skrivet så snyggt men ändå :)
    Snygga! Kul idé med hjärtanen på glasen. Jag har funderat på att sätta dit fjärilar, men tänker att det kommer att ta tid att klippa ut dem för hand... Men hjärtan kanske inte tar lika lång tid =)
  • AnnL
    Joli84 skrev 2012-05-24 11:34:10 följande:
    Snygga! Kul idé med hjärtanen på glasen. Jag har funderat på att sätta dit fjärilar, men tänker att det kommer att ta tid att klippa ut dem för hand... Men hjärtan kanske inte tar lika lång tid =)
    Det går superfort speciellt om man använder en färdig mall som jag gjorde, gå in på www.brudobrollop.se/ under "Gör det själv" och "placeringskort" :)
  • Mariem

Korg till toaletten med handukar, har köpt 100 st på Ikea, 3 kr st. Tvålar och doftljus för att mysa till det lite. Har gjort 5 korgar, en till varje toa. Sen är det bara att slänga handuken i en tvättkorg när man använt den.
Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer