• J och J

Pysseltråd med tips och idéer

Någon mer som känner hur det kittlar i fingrarna att få pyssla?!

Både jag och min blivande är pysselgalna. Vill alltid ha något projekt på gång. Så vi är glada att ha ett bröllop att planera där det då kan pysslas nästan huuur mycket som helst Skrattande Därav blir det mycket pyssel till bröllopet. Inte mest för att spara pengar utan för att det är såååå roligt o representerar oss. 

Tänkte det kunde vara roligt med en pysseltråd.
    Med tips, idéer, länkar, bilder. 

Vad ska ni pyssla till bröllopet? 

Just nu ser det ut så här för oss.
    Save-the-date kort - me tapet o kort på oss o knapp. KLART o skickat
    Inbjudningskorten - samma stil som ovan
    Servettringar - av toapappersrullar me tapet o snöre o knappar
    gåva till gäster - blir en figur i lera
    placeringskort - sitter på gåvan till gäster
    festhäftet - datautskrivet me lite snitsigare framsida, snöre/garn o knappar. 
    örhängen - knappar
    klänning och väst - ska brodera på dessa.

så långt har vi kommit me pyssel vi ska göra

någon som har tips på pyssel till dukning?

• Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer
  • Just Me
    AnnL skrev 2012-05-24 08:56:24 följande:
    Våra placeringskort, dock i fel färger och inte skrivet så snyggt men ändå :)

Jättefint ju, med lappen speciellt! 
    Du & Jag 23/3-2013
  • AnnL
    Just Me skrev 2012-05-25 20:31:53 följande:
    Jättefint ju, med lappen speciellt! 
    Du & Jag 23/3-2013
    Tack! :)
  • BlomAnna
    Mariem skrev 2012-05-25 11:38:57 följande:

Korg till toaletten med handukar, har köpt 100 st på Ikea, 3 kr st. Tvålar och doftljus för att mysa till det lite. Har gjort 5 korgar, en till varje toa. Sen är det bara att slänga handuken i en tvättkorg när man använt den.
    Mysig och rolig idé men vad händer om handdukarna tar slut? Nu vet ju inte jag hur många gäster ni har men säg att alla gäster går på toa 3 gånger under kvällen, det blir rätt många handdukar. 
  • BlomAnna

Ni som gjort pompoms eller ska göra för den delen. Vad har ni använt för att göra dem? Silkespapper, servetter eller nåt annat?

• Chicita
    BlomAnna skrev 2012-05-28 12:17:16 följande:
    Mysig och rolig idé men vad händer om handdukarna tar slut? Nu vet ju inte jag hur många gäster ni har men säg att alla gäster går på toa 3 gånger under kvällen, det blir rätt många handdukar. 
    Ja jag såg den idén innan vi gifte oss och tänkte också att det hade varit jättemysigt (och fräscht).

Sen var jag på en nyårsfest där dom gjort såna korgar. Och efter ett par timmar så rotade folk i tvättunnorna efter handdukar som inte såg allt för använda ut.
    Och på vissa toaletter så hängdes dom sista handdukarna från korgen upp för att kunna användas flera gånger, vilket väl inte riktigt var tänkt så...
    Det tog slut på toapapper på alla toaletter väldigt tidigt också (antagligen för att många tog papper istället för att chansa på att använda någon annans handduk)...

Idéen är jättebra, men jag vet inte om det funkar så bra i praktiken som sagt.
    Dock är det ju upp till var och en Glad 

Jag skulle nog ha ställt in hushållspapper eller liknande på något skåp eller hylla på toaletterna också så det fanns alternativ om handdukarna tar slut 
  • Solstice
    BlomAnna skrev 2012-05-28 12:20:05 följande:
    Ni som gjort pompoms eller ska göra för den delen. Vad har ni använt för att göra dem? Silkespapper, servetter eller nåt annat?
    Jag har använt både tyll och silkespapper- blir lite olika utseende på dem beroende vad man är ute efter. Båda är ganska lätta att jobba med.

Tyllen gjorde jag en lång remsa som var ca 20 cm x 3 m där jag sedan tråcklade en söm längs med mitten på hela remsan, drog ihop och knöt ihop.

Silkespappret använde jag 5 lager i remsor om 15 cm x 70 cm där jag vek som ett dragspel, klippte två jack på mitten och virade en piprensare runt. Sedan det pilliga att försiktigt dra isär alla lagren av pappret och till sist "tufsa" till och forma.
  • moonias
    Jag har också använt tyll :) Har beställt färdiga rullar på ebay, kom fram till att det blev billigare än att köpa i Sverige (samt enklare då jag slipper klippa längder).
  • Solstice
    moonias skrev 2012-05-28 20:02:39 följande:
    Jag har också använt tyll :) Har beställt färdiga rullar på ebay, kom fram till att det blev billigare än att köpa i Sverige (samt enklare då jag slipper klippa längder).
    Precis- det gjorde jag också!
  • lycklig01
    Jag har köpt silkespapper! blev billigt från ebay :)
  • BlomAnna
    moonias skrev 2012-05-28 20:02:39 följande:
    lycklig01 skrev 2012-05-28 22:04:43 följande:
    Jag har köpt silkespapper! blev billigt från ebay :)
    alla verkar hitta massa bra grejer på Ebay men jag hittar aldrig nåt när jag kollar där...Skumt.
Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer