Inlägg från: Jeez |Visa alla inlägg
  • Jeez

    Fråga prästerna 14

    shakynose skrev 2011-04-26 10:19:10 följande:
    Ja, precis! Jag tänker att det kan vara mycket att göra som det är på en söndag utan att det ska in n vigsel också, men frågan är ju fri.
    Exakt! Fråga på
  • Jeez
    Syrinx skrev 2011-04-27 11:38:56 följande:
    Åh, så kyrkorna måste inte läsa upp vilka församlingsmedlemmar som avlidit, med klockringning och ljuständning? Det trodde jag, för det gör de alltid när jag är i kyrkan. Men då förstår jag att det kan bli på olika sätt med lysningen - det blir bra vilket som tycker jag! Nu vet jag lite vad man kan förvänta sig när det blir dags att ta kontakt med församlingen. Tack så hemskt mycket för svaren! 
    Alla församlingar har tacksägelse, men inte nödvändigtvis varje söndag (men alltid när en församlingsmedlem dött förr eller senare). Och om det är som "meddelanden" eller som förbön varierar.  Och lysningen finns ju inte längre rent formellt. så därför finns heller inga tydliga regler eller rutiner för det.
  • Jeez
    BlackWIngedAngel skrev 2011-05-27 10:17:40 följande:
    Jag var bara inte säker på om präst/pastor verkligen täckte alla samfund. Att det heter så i kristna samfund förstår jag ju, men är det så i alla andra också?
    En imam eller rabbin (exempelvis) kan också ha vigselrätt, men de har per definition inte borgerlig vigselrätt, utan religiös (med vigselrätt genom kammarkollegiet och sitt samfund).

    Det är kyrkoherde/kyrkoråd i Svenskkyrkliga församlingar som bestämmer åt vem kyrkan får upplåtas. Det fins en generell regel att borgerliga ceremonier inte får utföras i kyrkan (dock med undantag av begravningar, där församlingen har ansvar för begravningsväsendet och inte har andra rum att upplåta för borgerlig begravningsceremoni).

    En vigsel förrättad av en imam (för att nu använda det som exempel) skulle väl inte falla under den automatiska regeln, men de flesta skulle nog vara tveksamma -inte  minst imamen själv gissar jag. 
  • Jeez
    Biscuit skrev 2011-05-27 14:58:36 följande:
    Ok, men efter den blivit godkänd av skatteverket?
    Ni fyller i ansökan om hindersprövning och skickar in till skatteverket. Från dem får ni tillbaka två papper: intyg om hindersprövning (som säger att/om ni får gifta er med varandra) och intyg om vigsel. Dessa två papper ska prästen ha innan vigseln, annars får han/hon inte viga. Lite slarvigt säger nog flera av oss bara hindersprövning när vi menar intyg om hindersprövning.
  • Jeez
    In Wonderland skrev 2011-05-29 02:32:39 följande:

    Sitter nu och pillar med vårt vigselehäfte. Då några av våra gäster inte pratar svenska (och dessa rest längst till vårt bröllop) så skulle jag vilja göra en engelsk version också.

    Jag undrar därför, är det någon som vet vad lovprisning heter på engelska?

    Och översätts tillkännagivandet med Proclamation of Marriage?

    Och Herrens bön med The Lord's Prayer?

    Undrar också om det 'r någon har frågorna översatta på engelska:

    Inför Gud
    och i denna församlings närvaro
    frågar jag dig, Jonas Lindholm:
    Vill du ta Johanna Gustafsson till din hustru
    och älska henne i nöd och lust?

    TACK!


    Rubrikerna som de är översatta i Svenska kyrkans egen handbok på engelska:

    Introductory music (Inledningsmusik)
    Hymn (Psalm)
    (Praise (Lovprisning))
    Introduction (Inledningsord)
    Bible Reading (Bibelläsning)
    The Questions (Frågorna)
    The Blessing of the Rings/Ring (Bön över ringen/ringarna)
    The Vows and the Exchange of Rings (Löftena och ringväxlingen)
    The Announcement (Tillkännagivandet)
    (Hymn (Psalm))
    Intercessions (Förbön)
    The Lord's Prayer (Herrens bön)
    The Blessing (Välsingelsen)
    Hymn (Psalm)
    (Processional Music (Avslutningsmusik))

    Löftena kan jag kolla imorgon om jag blir påmind  
  • Jeez
    TheD skrev 2011-05-31 22:23:24 följande:
    Hm...köper det fortfarande inte Glad

    Fri vilja, ja men det märks väl om man svarar "ja" eller "nej" vid vigseln.
    Löftena är ett komplement till frågorna (där brudparet är aktivt, till skillnad från de mera "passiva" ja-svaret på frågan) som funnits i kyrkans sammanhang sedan 1300-talet vad gäller vigselordning.

    En präst har bara vigselrätt om han/hon följer sin kyrkas vigselordning, och den fastställs av Kyrkomötet i/för Svenska kyrkan. Den ordningen anger att både frågor och löften ska vara med och därför har vigseln ingen juridisk giltighet om de inte är med (liksom Bibelläsningar och allt annat som finns med i gudstjänstordningen om man ska vara petig).

    Med tanke på den långa traditionen har jag svårt att tro att man i nästa vigselordning som kommer (man jobbar med nya gudstjänstordningar, men det dröjer några år) kommer välja något annat än att ha med både frågor och löften, men det är ju fullt möjligt. I den borgerliga vigselordningen ser det annorlunda ut, inte minst.
  • Jeez
    Beautiful Disaster skrev 2011-06-02 19:26:50 följande:
    Vi gifter oss i augusti och då är det tydligen semestertid även för präster
    Vi vet ännu inte vilken präst som tjänstgör då, men har man rätt till
    att neka den präst som tjänstgör då och få en annan?
    (Vi vill nämligen inte ha samma som vid vår sons begravning i januari.) 
    Jag rekommenderar er att ringa bokningen på tisdag och berätta som det är. Ni behöver inte säga varför ni inte vill ha samma, men bara att ni inte vill ha samma. Om det går så försöker de flesta vara flexibla -särskilt om det finns pastorala skäl. Det finns inga garantier förstås, men säger ni inget så kanske de anstränger sig för att ni ska få samma (det händer ju att andra vill ha samma som de träffat tidigare, vare sig det varit glatt eller sorgligt då).
  • Jeez
    fasit skrev 2011-06-20 16:48:48 följande:
    Hej!
    Om man väljer en egen präst (har endel präster i släkten) hur blir det med vigselsamtal då? Måste det vara samma präst som sköter vigselsamtal och vigsel? Vad pratar man om på vigselsamtalet. Jag vill nämligen gärna att min morbror viger oss, men vill kanske inte så gärna prata med honom om äktenskapsfrågor..
    Tacksam för svar.
    Vigselsamtalet hör ihop med vigseln, så ja, det är samma präst som har båda. MEN. Hur det utformas beror ju på både prästen (hur han brukar göra) och på brudparet (vad de "bjuder på"). Ofta tycker jag att det verkar bli mer bara praktiskt om det är en släkting/vän som viger (helt ovetenskapligt spekulerat på egen känsla), medan det är lättare på nåt vis att gå på djupet med någon man inte känner -men får/har förtroende för såklart. 
  • Jeez
    20110820 skrev 2011-06-23 19:51:56 följande:
    Idag har vi träffat vår präst för första gången och han hade först väldigt svårt att ta till sig att vi ville ha två solosånger. Han sa att det normalt är tre psalmer och att man kan byta bort max en men vår planering var att vi skulle ha två psalmer och två solosånger. Han skulle höra med sin kyrkoherde om det gick att göra på detta sätt. Jag blev superförvånad för det har för mig alltid varit självklart att man kan ha som vi tänkt. Tack och lov fattade han ett eget beslut strax innan vi avslutade och vi får nu våra två solosånger.

    Däremot verkar vår präst och skatteverket inte helt överens. Vi (jag) håller just nu på att ansöka om nybildat efternamn. Mitt nya namn hinner gå igenom innan vi gifter oss (min blivande tar mitt nya namn vid vigseln) men jag kommer förmodligen inte hinna skaffa en ny hindersprövning i nya namnet. Jag ringde och frågade skatteverket om det spelade någon roll men enligt dem gjorde det absolut inte det, det viktiga var att personnumret stämmer, namnen har ingen betydelse. Så vi ansökte om hindersprövning och fick häromdagen hem papperna.

    Nu säger prästen att han är tvingad att i kyrkan säga det namn som står på hindersprövningen vilket alltså är mitt gamla namn. Hur blir det då? Jag heter ju inte så och efternamnsansökan kommer säga att jag heter mitt nya namn. Hur ska vi göra och vem har rätt av Skatteverket och prästen (som är prästvigd för en vecka sedan och alltså ny i gemet)?
    Att han är ny i gemet gär såklart att han inte drabbats av alla praktiska frågor som dyker upp och därför inte har alla svar. Men det är sådant han kan ta reda på. Vad gäller namnet så är väl det enklaste att be honom själv dubbelkolla med skatteverket -eller kammarkollegiet som ju är de som ger vigselrätt. Man kan också ringa stiftsjuristen.

    Vad gäller solosånger så löste det ju sig. En psalm av de tre som ingår i ordningen är valbar (dvs man kan välja bort). Lägga till kan man alltid -dvs lägga till solosånger, dikter eller annat.
  • Jeez
    Humlan skrev 2011-07-02 19:01:27 följande:
    Hej

     Jag har en musikfråga. Vi ska ha en låt på cd som ska spelas upp, men låten är nästan 4 min lång.Och det känns ju jättelångt att bara stå där å vänta på att den ska ta slut, men när jag pratade med kantorn så sa hon att vi i Sverige till motsats mot Usa låter hela låten gå. Men kan man inte be kantorn lixom tona ut låten efter vi har kommit fram till prästen ? det tar ju bara knappa minuten för oss att gå i altargången tills vi är framme
    Jag förutsätter att ni fått ok att ha cd-musik. Men då är det också så att det är ert ansvar att ha någon som sköter den,

    De kantorer och organister jag känner är inte sugna på att cd "tar deras jobb" och det ingår inte i deras egentliga arbetsuppgifter att sköta ljud, så man kan inte kräva att de fixar sånt. Möjligtvis kan man be vaktmästaren, men det beror ju på var ljudet/cdn sköts. 
  • Jeez
    Catta skrev 2011-07-04 21:57:38 följande:
    Hör det till kotym att bjuda prästen till bröllopsmiddagen?



    Inte om man inte känner prästen sedan förut och känner att man vill. Det förväntas definitivt inte av oss och rent krasst -de flesta av oss har roligare saker för oss en lördag kväll (skriva predikan ) än att jobba och gå på en fest där man inte känner någon. De flesta har inte heller möjlighet att prioritera en hel kvälls arbetstid för detta...
  • Jeez
    Chicita skrev 2011-07-05 08:05:39 följande:

    Jag har en fråga som inte gäller bröllop...


    Min mamma dog natten till fredag. Och nu försöker vi få ihop begravningscermonin.
    Hon var sångerska själv i yngre år och sjöng mycket dansband (hade eget band också) och hon trallade gärna med i schlagerlåtar och ABBA-musik.


    Nu tyckte kvinnan på Fonus att vi borde ha en sån låt med på begravningen.
    Men passar det verkligen? Och har ni något tips på passande låt i så fall?
    Hon pratade alltid om att hon tyckte att O helga natt, var så vacker när den sjöngs på Morfars begravning. Så den är vald... Men sen då?


    Usch vad hjälplös man känner sig...


    Beklagar förlusten.

    Klart ni kan spela Abba, antingen under begravningen eller under minnesstunden (särskilt om man vill ha cd och spela orginallåten görs det ofta bättre vid minnesstunden, men det finns undantag, allt beror på kyrkorummet, på stilen man vill ha osv). Om ni vill, dvs. Det ska kännas bra för er.

     En del organister är riktigt duktiga och kan tex improvisera kring en viss melodi om man känner att det blir "för mycket" att spela en hel låt. Eller som föreslogs i et tidigare inlägg -instrumentalt gör det också mindra påträngande om man inte tycker att texten passar 100%. Jag skulle nog faktiskt försöka bestämma i samråd med musiker och präst -de kan sitt kyrkorum, de ska vara lyhörda för er och de vet vad de kan spela (i musikerns fall då, både vad det finns för instrument och vad han/hon behärskar).

     
  • Jeez
    Kjell Präst skrev 2011-08-11 14:06:54 följande:
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
    Du är bra Kjell!
  • Jeez
    KhiraLii skrev 2011-09-19 12:51:22 följande:

    Jag och blivande mannen hoppas kunna genomföra en ekumenisk vigsel då jag är protestant och han är serbisk-ortodox. Jag har förstått så pass mycket att det är upp till kyrkoherden i församlingen att avgöra om det går att genomföra men innan vi kontaktar denne känner jag att jag skulle vilja ha lite mer på fötterna.


    Vid en ekumenisk vigsel, är det alltid så att man tar delar av vardera och slår samman eller finns det även tillfällen när man utför den ena ceremonin efter den andra? Jag har nämligen för mig att jag läst någonstans att man inte får ha dubbelt upp av vissa delar, tex löften och ringväxling plus den ortodoxiska motsvarigheten.


    Jag förstår om ni inte är så insatta i den ortodoxa vigseln men från den protestantiska sidan, vilka delar brukar man ta bort eller byta ut mot ortodoxa delar?


    Uppskattar all information jag kan få då varken mannen eller svärmor är särskilt bevandrade i alla detaljer.


    Det är upp till respektive präst om det går att lösa så att man samsas om ceremonin. Det hela beror således på. Vet flera serbisk-ortodoxa präster som gärna gör det, men det kan ju finnas de som inte. Likaså med svenskkyrkliga präster. Man måste följa den kyrkas ordning i vilken vigseln blir juridisk (dvs om den svenskkyrkliga är den med vigselrätt så måste grunden vara en vigsel enligt svenska kyrkans handbok -den går dock att utöka med ytterligare moment som den ortodoxe prästen gör. Likväl som tex förbön kan bes av vem som helst. Om den ortodoxe har vigselrätt så gäller tvärtom, men många ortodoxer har inte juridisk vigelsrätt av olika skäl). Det handlar alltså om flera saker. Dels det juridiska och dels det teologiska: vad en vigsel är enligt de olika samfunden.
  • Jeez
    Aniara4 skrev 2011-09-19 14:23:13 följande:
    Jag var nyligen på en vigsel mellan en katolsk och en ortodox person, de hade tydligen mycket svårt att få gifta sig utan att någon konverterade. De gifte sig till slut i Svenska Kyrkan, efter tillåtelse från ärkebiskopen.

    Men jag antar att det är betydligt lättare om den ena är protestant. Ortodoxa kyrkor brukar väl dock vara lite kinkiga och vilja att man ska konvertera?
    Nja, de olika samfunden har olika syn på vad en vigsel är (ett sakrament eller inte), men det är också en del kulturella skillnader, så det beror på vilken kyrka du möter och vilken präst.... 
  • Jeez
    Styrka skrev 2011-09-20 16:23:38 följande:
    Jag har en fråga om den mer könsneutrala varianten av vigselgudstjänsten som oftast används vid vigsel av samkönade par. Jag ska gifta mig med en transperson som är född kvinna  men som är under process att byta kön  till man. Han har redan manligt namn och har bett sina närstående tilltala honom som man, men än så länge är han ju juridiskt kvinna. Nu undrar jag måste prästen titulera honom med kvinnligt pronomen i kyrkan med tanke på att det är en juridisk handling?
    Att man kan säga "äkta makar" istället för hustru/äkta man är vi på det klara med, men kan vi be prästen att omnämna honom som brudgum och använda "han" och "honom" som pronomen, eller blir vigseln inte giltig juridiskt då?
    Kan prästen ha några teologiska betänkligheter kring detta önskemål? Vi vill inte trampa någon på tårna, men vill samtidigt få ett värdigt bemötande, och det upplevs nog kränkande av alla att bli tilltalad med fel pronomen.
    Det var en ovanlig fråga, men viktig som princip! Jag är alldeles för dåligt uppdaterad på hur det fungerar i andra sammanhang när man byter kön (från när man får använda sitt nya namn osv) och skulle kanske rådgöra med min biskop eller stiftsjurist. Men jag gissar att det finns starka pastorala skäl för att inte använda hon/henne i allmänhet i ert fall. Oavsett är det den enskilde prästens ansvar.

    Teologiskt kan det säkert finnas betänkligheter för en del präster, men alldeles säkert finns det flera som inte har några tveksamheter alls. Ni är oasvett värda ett respektfullt och gott bemötande. Och behöver ni (om inte församlingen ni ska gifta er i har någon som ställer upp) har ni möjlighet att använda en präst ni har förtroende för -om ni nu har någon sådan i faggorna, eller får tips om någon sådan. 
  • Jeez
    Styrka skrev 2011-09-21 21:36:27 följande:
    Nej, alltså min sambo har redan ett manligt namn även juridiskt. Han bytte för ungefär ett år sedan till det namn han ändå kallas av alla sina vänner. Så hans korrekta lagliga namn är inget hinder för oss, det var mer pronomen vi undrade över. Det verkar ju hoppfullt att pronomen inte ska utgöra ett lagligt hinder i alla fall. Och vi har sådan tur att vi i den yttre bekantskapskretsen har en lesbisk präst, så vi tänkte fråga henne, men vill inte riskera att trampa på några teologiska tår, och dessutom ville vi ju då veta om pronomen utgör ett juridiskt hinder.
    Vi håller tummarna att vi kommer överens med prästen då!
    Annars får det väl bli borgerlig vigsel, men jag har alltid drömt om att få gifta mig ute i den gröna skapelsen, med just en präst som vigselförättare och guds välsignelse.
    Tror inte att teologin är kopplad till vem man blir förälskad i och tår riskeras alltid trampas på. Men nu tycker jag att det är era som inte ska trampas på i första hand, så fråga på och lycka till!
  • Jeez
    Fästmön skrev 2012-01-29 21:20:47 följande:
    Hejsan!

    Jag är med i syrisk ortodoxa kyrkan och skulle vilja ha både en egen präst och en präst från svenska kyrkan (min blivande är svensk) på vigseln. Vi har bokat en kyrka men inte fått någon utpekad präst än eftersom de inte lägger schemat förren i mars. Vi har sagt att vi kommer ha med en egen präst från syriskt ortodxa kyrkan och det är OK. Men eftersom det verkar väldigt individuellt vad olika präster går med på så vill vi ju prata med vår tänkta vigselförättare så snart så möjligt.

    Om den präst som vi får tilldelad inte går med på att vissa delar ska vara på syrianska eller något annat som vi önskar - kan man be om att få en annan präst?

    Inom vår kyrka så accepteras inte heller kvinnliga präster så jag skulle helst vilja ha en manlig präst för att inte ställa till med en scen på min stora dag. Kan jag framföra ett sådant önskemål?

    Tack på förhand!
    Måste bara kommentera angående manliga/kvinnliga präster. Enligt ortodoxa kyrkan är alla svenskkyrkliga präster lika lite/ mycket präster, oavsett kön. Det betyder att det i slutändan handlar om den enskilde prästens syn det handlar om -inte kyrkans -om det går att arbeta med en kvinna eller inte. Jag har haft ekumeniska vigslar, men jag har också mött dem som vägrar.

    Det är klart att ni kan ha önskemål, men det är inte säkert att de går att tillmötesgå. Prata med den syrianske prästen och koppla ihop de två prästerna att prata själva om det.
  • Jeez
    Chicita skrev 2012-06-01 20:06:47 följande:
    Hmm... jag fick höra att om prästen plockar bort bibelläsningar och att det är färre än 2 psalmer så är inte vigseln giltig då den inte följt vigselordningen.
    Så jag var lite orolig över att vår inte skulle vara giltig då jag inte minns att vi läste efter prästen (löftena) men maken säger nu när jag frågar honom att vi defenitivt fick säga efter... jag var nog lite nervös om jag inte kan minnas det Oskyldig 

    Men att prästen begår ett tjänstefel är ju inte bra det heller.
    Om några "slipper" psalmer och andra måste ha minst två samt bibelläsningens varande eller icke, så är det ju inte konstigt om många skriker "byt präst om du inte får som du vill". 
    Alltså, det som händer är att prästen intygar att vigseln har gått till enligt gällande regelverk (dvs enligt svenska kyrkans ordning  genom vilken vi har vigselrätt). Om det anmäls och uppdagas så kan prästen få en tillsägelse av domkapitel (kyrkans egen tillsynsmyndighet kan man säga) och h*n kan bli av med vigselrätten (kammarkollegiet bestämmer). Nu tror jag att just antal psalmer inte är en så stor fråga, men det har hänt att präster som inte visat respekt för och följt de regler som finns har blivit av med vigselrätten. Det har ffa skett när de vigt utan hindersprövning.

    Vad gäller vigselgudstjänsten så handlar det om en helhet. Också psalmerna talar sitt språk. Men det är varje präst som har ansvar och gör pastorala överväganden. Väl medveten om vilka avsteg h*n gör om h*n går med på något som är mot ordningen. 
Svar på tråden Fråga prästerna 14