• Kjell Präst

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Kjell Präst
    KhiraLii skrev 2011-09-19 12:51:22 följande:

    Jag och blivande mannen hoppas kunna genomföra en ekumenisk vigsel då jag är protestant och han är serbisk-ortodox. Jag har förstått så pass mycket att det är upp till kyrkoherden i församlingen att avgöra om det går att genomföra men innan vi kontaktar denne känner jag att jag skulle vilja ha lite mer på fötterna.


    Vid en ekumenisk vigsel, är det alltid så att man tar delar av vardera och slår samman eller finns det även tillfällen när man utför den ena ceremonin efter den andra? Jag har nämligen för mig att jag läst någonstans att man inte får ha dubbelt upp av vissa delar, tex löften och ringväxling plus den ortodoxiska motsvarigheten.


    Jag förstår om ni inte är så insatta i den ortodoxa vigseln men från den protestantiska sidan, vilka delar brukar man ta bort eller byta ut mot ortodoxa delar?


    Uppskattar all information jag kan få då varken mannen eller svärmor är särskilt bevandrade i alla detaljer.


    Jag har aldrig varit med om den här typen av vigsel (kanske kan någon av mina kolleger, som känner till detta bättre, svara utförligare) men har svårt att tänka mig att man gör samma moment flera gånger. Jag antar att man gör upp vilka moment som ska utföras av den ortodoxe prästen och vilka som den svenskkyrklige/a står för.
  • Aniara4

    Jag var nyligen på en vigsel mellan en katolsk och en ortodox person, de hade tydligen mycket svårt att få gifta sig utan att någon konverterade. De gifte sig till slut i Svenska Kyrkan, efter tillåtelse från ärkebiskopen.

    Men jag antar att det är betydligt lättare om den ena är protestant. Ortodoxa kyrkor brukar väl dock vara lite kinkiga och vilja att man ska konvertera?

  • Jeez
    KhiraLii skrev 2011-09-19 12:51:22 följande:

    Jag och blivande mannen hoppas kunna genomföra en ekumenisk vigsel då jag är protestant och han är serbisk-ortodox. Jag har förstått så pass mycket att det är upp till kyrkoherden i församlingen att avgöra om det går att genomföra men innan vi kontaktar denne känner jag att jag skulle vilja ha lite mer på fötterna.


    Vid en ekumenisk vigsel, är det alltid så att man tar delar av vardera och slår samman eller finns det även tillfällen när man utför den ena ceremonin efter den andra? Jag har nämligen för mig att jag läst någonstans att man inte får ha dubbelt upp av vissa delar, tex löften och ringväxling plus den ortodoxiska motsvarigheten.


    Jag förstår om ni inte är så insatta i den ortodoxa vigseln men från den protestantiska sidan, vilka delar brukar man ta bort eller byta ut mot ortodoxa delar?


    Uppskattar all information jag kan få då varken mannen eller svärmor är särskilt bevandrade i alla detaljer.


    Det är upp till respektive präst om det går att lösa så att man samsas om ceremonin. Det hela beror således på. Vet flera serbisk-ortodoxa präster som gärna gör det, men det kan ju finnas de som inte. Likaså med svenskkyrkliga präster. Man måste följa den kyrkas ordning i vilken vigseln blir juridisk (dvs om den svenskkyrkliga är den med vigselrätt så måste grunden vara en vigsel enligt svenska kyrkans handbok -den går dock att utöka med ytterligare moment som den ortodoxe prästen gör. Likväl som tex förbön kan bes av vem som helst. Om den ortodoxe har vigselrätt så gäller tvärtom, men många ortodoxer har inte juridisk vigelsrätt av olika skäl). Det handlar alltså om flera saker. Dels det juridiska och dels det teologiska: vad en vigsel är enligt de olika samfunden.
  • Jeez
    Aniara4 skrev 2011-09-19 14:23:13 följande:
    Jag var nyligen på en vigsel mellan en katolsk och en ortodox person, de hade tydligen mycket svårt att få gifta sig utan att någon konverterade. De gifte sig till slut i Svenska Kyrkan, efter tillåtelse från ärkebiskopen.

    Men jag antar att det är betydligt lättare om den ena är protestant. Ortodoxa kyrkor brukar väl dock vara lite kinkiga och vilja att man ska konvertera?
    Nja, de olika samfunden har olika syn på vad en vigsel är (ett sakrament eller inte), men det är också en del kulturella skillnader, så det beror på vilken kyrka du möter och vilken präst.... 
  • Aniara4
    Jeez skrev 2011-09-19 23:04:42 följande:
    Nja, de olika samfunden har olika syn på vad en vigsel är (ett sakrament eller inte), men det är också en del kulturella skillnader, så det beror på vilken kyrka du möter och vilken präst.... 
    Ok. Jag känner bara till två fall, paret ovan (där den ena var rysk-ortodox och den andra som sagt katolik) och en svensk som var på väg att gifta sig med någon i USA som jag inte vet vilken ortodox gren det var, och i båda fallen krävde den ortodoxa kyrkan att den andre skulle konvertera för att de skulle kunna vigas i den kyrkan.

    Men det är förstås s.k. anekdotisk evidens...
  • Styrka

    Jag har en fråga om den mer könsneutrala varianten av vigselgudstjänsten som oftast används vid vigsel av samkönade par. Jag ska gifta mig med en transperson som är född kvinna  men som är under process att byta kön  till man. Han har redan manligt namn och har bett sina närstående tilltala honom som man, men än så länge är han ju juridiskt kvinna. Nu undrar jag måste prästen titulera honom med kvinnligt pronomen i kyrkan med tanke på att det är en juridisk handling?
    Att man kan säga "äkta makar" istället för hustru/äkta man är vi på det klara med, men kan vi be prästen att omnämna honom som brudgum och använda "han" och "honom" som pronomen, eller blir vigseln inte giltig juridiskt då?
    Kan prästen ha några teologiska betänkligheter kring detta önskemål? Vi vill inte trampa någon på tårna, men vill samtidigt få ett värdigt bemötande, och det upplevs nog kränkande av alla att bli tilltalad med fel pronomen.

  • Jeez
    Styrka skrev 2011-09-20 16:23:38 följande:
    Jag har en fråga om den mer könsneutrala varianten av vigselgudstjänsten som oftast används vid vigsel av samkönade par. Jag ska gifta mig med en transperson som är född kvinna  men som är under process att byta kön  till man. Han har redan manligt namn och har bett sina närstående tilltala honom som man, men än så länge är han ju juridiskt kvinna. Nu undrar jag måste prästen titulera honom med kvinnligt pronomen i kyrkan med tanke på att det är en juridisk handling?
    Att man kan säga "äkta makar" istället för hustru/äkta man är vi på det klara med, men kan vi be prästen att omnämna honom som brudgum och använda "han" och "honom" som pronomen, eller blir vigseln inte giltig juridiskt då?
    Kan prästen ha några teologiska betänkligheter kring detta önskemål? Vi vill inte trampa någon på tårna, men vill samtidigt få ett värdigt bemötande, och det upplevs nog kränkande av alla att bli tilltalad med fel pronomen.
    Det var en ovanlig fråga, men viktig som princip! Jag är alldeles för dåligt uppdaterad på hur det fungerar i andra sammanhang när man byter kön (från när man får använda sitt nya namn osv) och skulle kanske rådgöra med min biskop eller stiftsjurist. Men jag gissar att det finns starka pastorala skäl för att inte använda hon/henne i allmänhet i ert fall. Oavsett är det den enskilde prästens ansvar.

    Teologiskt kan det säkert finnas betänkligheter för en del präster, men alldeles säkert finns det flera som inte har några tveksamheter alls. Ni är oasvett värda ett respektfullt och gott bemötande. Och behöver ni (om inte församlingen ni ska gifta er i har någon som ställer upp) har ni möjlighet att använda en präst ni har förtroende för -om ni nu har någon sådan i faggorna, eller får tips om någon sådan. 
  • Kjell Präst
    Styrka skrev 2011-09-20 16:23:38 följande:
    Jag har en fråga om den mer könsneutrala varianten av vigselgudstjänsten som oftast används vid vigsel av samkönade par. Jag ska gifta mig med en transperson som är född kvinna  men som är under process att byta kön  till man. Han har redan manligt namn och har bett sina närstående tilltala honom som man, men än så länge är han ju juridiskt kvinna. Nu undrar jag måste prästen titulera honom med kvinnligt pronomen i kyrkan med tanke på att det är en juridisk handling?
    Att man kan säga "äkta makar" istället för hustru/äkta man är vi på det klara med, men kan vi be prästen att omnämna honom som brudgum och använda "han" och "honom" som pronomen, eller blir vigseln inte giltig juridiskt då?
    Kan prästen ha några teologiska betänkligheter kring detta önskemål? Vi vill inte trampa någon på tårna, men vill samtidigt få ett värdigt bemötande, och det upplevs nog kränkande av alla att bli tilltalad med fel pronomen.
    Oj, den frågan har jag aldrig fått förut. Och det har nog inte så många andra präster heller, tror jag.
    Det jag kan säga är att prästen måste säga det namn som personen verkligen heter - i det här fallet alltså det kvinnliga namnet - just för att detta är en del av den juridiska vigseln. Att däremot tilltala personen med "brudgum" eller "han" borde däremot inte möta några hinder rent juridiskt. Om prästen har betänkligheter beror helt på vilken präst ni träffar på. Rent teologiskt kan man väl inte säga så mycket eftersom det ju inte står om könsbyten i Bibeln. Ungefär så får mitt svar bli.
  • Soldemor
    Blivande präst skrev 2011-08-02 09:48:00 följande:
    En del av oss, präster som lekmän, är mindre förtjusta i friluftsgudstjänster (som en utomhusvigsel är)...
    Se www.facebook.com/group.php?gid=10000526414 ;)

    Men som sagt, så finns det präster som inte "gör" utomhusvigslar av olika skäl. Dessa brukar dessutom ligga ganska långt ifrån kyrkan och "krockar" därmed med övriga gudstjänstskemat (om det alltså finns fler gudstjänster).

    Sen är det ju värt att tänka på att vigseln i princip ser likadan ut oavsett var den firas, det ska sjungas och bes oavsett!
    Jag är säkert sent ute men kan inte låta bli att svara ändå:

    I sommar har vi haft flera st dop och viglsar utomhus, vissa hemma i trädgårdar vid dammar el liknande. Visst, det finns en tanke i, att kunna återvända till platsen där man hade sin vigsel el dop, för att minnas och kanske fira. Flyttar man från ett hus, kanske detta inte går, lättare om man har en vigsel vid en strand el liknande. Men i slutändan måste det ändå vara själva handlingen som är viktigast, att man vill lyfta fram sitt barn inför Gud, få sitt äktenskap välsignat och säga sina löften inför Gud. Och det dröjde ju ett bra tag innan de första kyrkorna byggdes, men folk vigdes ju ändå, och Jesus och Johannes döpte i Jordanfloden!
  • Soldemor
    Kjell Präst skrev 2011-08-11 14:06:54 följande:
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
    Bra! Heja kollega Kjell!
Svar på tråden Fråga prästerna 14