• Kjell Präst

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Kjell Präst

    Enligt kyrkohandboken ska det vara minst två psalmer. Den präst som ändrar på det gör alltså fel. Gifter man sig i kyrkan följer man ordningen för vigselgudstjänst och kan alltså inte göra precis som man vill. Men jag har personligen aldrig varit med om en stel och tråkig kyrklig vigsel, vare sig som präst eller gäst. Man kan få det personligt, ljust och glatt även om man följer ordningen.

  • Joanna Marie

    Men det svara inte på vad som händer om nu prästen gör fel...

  • Chicita

    Hmm... jag fick höra att om prästen plockar bort bibelläsningar och att det är färre än 2 psalmer så är inte vigseln giltig då den inte följt vigselordningen.
    Så jag var lite orolig över att vår inte skulle vara giltig då jag inte minns att vi läste efter prästen (löftena) men maken säger nu när jag frågar honom att vi defenitivt fick säga efter... jag var nog lite nervös om jag inte kan minnas det Oskyldig 

    Men att prästen begår ett tjänstefel är ju inte bra det heller.
    Om några "slipper" psalmer och andra måste ha minst två samt bibelläsningens varande eller icke, så är det ju inte konstigt om många skriker "byt präst om du inte får som du vill". 

  • Jeez
    Chicita skrev 2012-06-01 20:06:47 följande:
    Hmm... jag fick höra att om prästen plockar bort bibelläsningar och att det är färre än 2 psalmer så är inte vigseln giltig då den inte följt vigselordningen.
    Så jag var lite orolig över att vår inte skulle vara giltig då jag inte minns att vi läste efter prästen (löftena) men maken säger nu när jag frågar honom att vi defenitivt fick säga efter... jag var nog lite nervös om jag inte kan minnas det Oskyldig 

    Men att prästen begår ett tjänstefel är ju inte bra det heller.
    Om några "slipper" psalmer och andra måste ha minst två samt bibelläsningens varande eller icke, så är det ju inte konstigt om många skriker "byt präst om du inte får som du vill". 
    Alltså, det som händer är att prästen intygar att vigseln har gått till enligt gällande regelverk (dvs enligt svenska kyrkans ordning  genom vilken vi har vigselrätt). Om det anmäls och uppdagas så kan prästen få en tillsägelse av domkapitel (kyrkans egen tillsynsmyndighet kan man säga) och h*n kan bli av med vigselrätten (kammarkollegiet bestämmer). Nu tror jag att just antal psalmer inte är en så stor fråga, men det har hänt att präster som inte visat respekt för och följt de regler som finns har blivit av med vigselrätten. Det har ffa skett när de vigt utan hindersprövning.

    Vad gäller vigselgudstjänsten så handlar det om en helhet. Också psalmerna talar sitt språk. Men det är varje präst som har ansvar och gör pastorala överväganden. Väl medveten om vilka avsteg h*n gör om h*n går med på något som är mot ordningen. 
  • Chicita
    Jeez skrev 2012-06-05 10:46:43 följande:
    Alltså, det som händer är att prästen intygar att vigseln har gått till enligt gällande regelverk (dvs enligt svenska kyrkans ordning  genom vilken vi har vigselrätt). Om det anmäls och uppdagas så kan prästen få en tillsägelse av domkapitel (kyrkans egen tillsynsmyndighet kan man säga) och h*n kan bli av med vigselrätten (kammarkollegiet bestämmer). Nu tror jag att just antal psalmer inte är en så stor fråga, men det har hänt att präster som inte visat respekt för och följt de regler som finns har blivit av med vigselrätten. Det har ffa skett när de vigt utan hindersprövning.

    Vad gäller vigselgudstjänsten så handlar det om en helhet. Också psalmerna talar sitt språk. Men det är varje präst som har ansvar och gör pastorala överväganden. Väl medveten om vilka avsteg h*n gör om h*n går med på något som är mot ordningen. 
    Bra svar Glad
Svar på tråden Fråga prästerna 14