• Kjell Präst

Fråga prästerna 14

När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Kjell Präst
    Luna12 skrev 2012-03-29 13:36:40 följande:

Jag undrar vad den absolut kortaste tiden man kan avklara vigseln på är? Om man tar bort allt man får ta bort och snabbar på lite. Börjar nämligen oroa mig lite då jag kommer vara höggravid vid bröllopet och jag har redan problem med yrsel och fixar inte att stå upp någon längre stund utan att vara påväg att svimma. Vill inte direkt svimma där framme i kyrkan..
    Sen den delen där brudparet ska knäböja, kan man ta bort det? För går jag ner på knä så kommer jag liksom inte upp igen med min stora mage..

En vigsel som enbart följer handboken, och alltså inte har extramoment som solosånger eller diktläsningar, men däremot innehåller de obligatoriska delarna som det juridiska, böner, bibeltexter och två psalmer, bör i alla fall inte ta längre tid än en halvtimme, och blir förmodligen kortare än så. Det finns egentligen inget moment som tar särskilt lång tid, det ingår ju normalt ett vigseltal från prästen, men om han/hon får veta omständigheterna så kan han/hon säkert göra det mycket kort.
    När det gäller brudparets knäböjande så äger det rum under förbönen. Har man medicinska skäl - vilket du ju har - så är det säkerligen inga problem att avstå detta.
  • Luna12

Åh tack för svaret. Nu känner jag mig lite lugnare. :)

• Bride2Be12

Hej,

Jag undrar om det är möjligt att hålla vigseln på engelska?

• Legally Blonde

Hej,

Jag har en liknande fråga. Jag och min blivande skulle gärna vilja att en av psalmerna sjungs på engelska. Brukar detta vara okej?

• Kjell Präst
    Bride2Be12 skrev 2012-03-29 13:52:52 följande:
    Hej,

Jag undrar om det är möjligt att hålla vigseln på engelska?
    Ja, det är möjligt. Den kyrkohandbok som prästen använder, och där ordningen för vigsel står, finns översatt till flera andra språk, däribland engelska.
  • Kjell Präst
    Legally Blonde skrev 2012-03-29 13:55:11 följande:

Hej,

Jag har en liknande fråga. Jag och min blivande skulle gärna vilja att en av psalmerna sjungs på engelska. Brukar detta vara okej?

Jag säger alltid att psalmerna ska finnas i psalmboken för att vara giltiga. Där finns inga psalmer på engelska (däremot psalmer översatta från eneglskan, och pslamer på andra nordiska språk). Men jag vet att flera av mina kolleger har svarat här på sidorna att de har haft vigslar med psalmer på engelska. Så jag gissar att det kan fungera om prästen och musikern är med på det.
  • Pyttsan

Jag undrar vad den absolut kortaste tiden man kan avklara vigseln på är? Om man tar bort allt man får ta bort och snabbar på lite. Börjar nämligen oroa mig lite då jag kommer vara höggravid vid bröllopet och jag har redan problem med yrsel och fixar inte att stå upp någon längre stund utan att vara påväg att svimma. Vill inte direkt svimma där framme i kyrkan..
    Sen den delen där brudparet ska knäböja, kan man ta bort det? För går jag ner på knä så kommer jag liksom inte upp igen med min stora mage..

Jag har varit på ett bröllop där bruden var höggravid med tvillingar, de hade en hög stol, sån man har åt gamlingar, som är lätt att komma upp från. Den satt hon på under psalmerna. 

Du kanske kan ha en stol till hands, om du känner att du blir yr, så behöver du inte oroa dig för att ramla ihop på golvet. Och så kan du på förhand bestämma med prästen vilka moment där det inte stör att du sätter dig. Typ solosången och psalmerna.

Att ha stödstrumpor kan hjäpa lite också. 
  • Chicita

Vi knäböjde inte. Och det är långt ifrån alla som gör det också. Prata med prästen hur denne brukar göra.
    Jag har varit på ett tiotal bröllop och bara på ett av dom (vad jag minns) så har dom knäböjt. Jag vet att det ingår och vi hade räknat med det. Men vår präst sa inget om det varken innan eller under vigselakten...
    Jag hade gärna gjort det däremot så jag hade fått vila lite pga att jag har problem med en fot och också har lite yrsel Flört 
  • Guanaca

Hej!
    Har redan fått några svar av Kjell i en annan tråd, men vill gärna höra fler svar Glad

Vid kyrklig välsignelse över borgerligt ingått äktenskap, är det möjligt att ha de delar, eller liknande, som i kyrklig vigsel, dvs frågor, löften, ringväxling etc?

Vi ska vigas borgerligt i Sverige och sedan välsignas i Svenska Kyrkan utomlands på vårt resmål. Den ceremonin känns mer som "på riktigt" och jag skulle så hemskt gärna vilja få höra av prästen att vi är äkta makar, och få lova varandra trohet och växla ringar inför prästen.

Svar på tråden Fråga prästerna 14