• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • ingenjörsbruden
    Syrinx skrev 2011-11-04 20:08:47 följande:
    Kikar in såhär på kvällskvisten efter lång och jobbig dag. Inget fika hos Ingis för mig  

Om vi ska spinna vidare lite på det ekonomiska - here it goes, en hel hög med gnäll:
    I natt kunde jag inte somna för jag låg och var så bekymrad. Jag tycker (jag vet!!!) att jag har gjort SÅ mycket på SÅ bra sätt, har bra kontakter, svinbra referenser i cv:t, är ambitiös, kreativ och framåt, positiv, trevlig och begåvad, men VARFÖR kan det inte komma in lite jobb också? Fästmannen försöker peppa och säga att det kommer, men det är så jobbigt att inte någon av alla de krokarna jag slängt ut kan nappa. Även om jag har övningen som är ett konstant "jobb", så är det en annan sak att ha något specifikt att öva inför och att få komma iväg och faktiskt spela med andra också, få nya kontakter, ny inspiration och lite pengar.

Fick ingen lön alls denna månaden som var och väntar inte in något före jul heller. Den konserten jag spelade i Helsingborg i mitten av oktober kommer inte in förrän efter jul heller och de faktiskt hyfsat många spelningar jag har i december kommer ju förmodligen inte förrän i januari. Vi är ju två om det, säger fästmannen, och det var samma sak, fast tvärtom, när han hade uppehåll från studierna förra året för att jobba. Det var trögt för honom i början också, och då betalade jag all hyra, alla räkningar, all mat. Men ändå! Jag vill kunna muntra upp mig med något, ibland iallafall! Även om vi båda alltid jagar extrapriser och inte kan unna oss så mycket, så vill man iallafall ibland kunna köpa en ost. 

Så i natt låg jag och gjorde upp planer - vilka andra samtal kan jag ringa, vilka kontakter kan jag dra lite försiktigt i, var kan jag leta upp kommande projekt som kan behöva musiker, osv osv. Hela förmiddagen och långt in på eftermiddagen satt jag med telefon och försökte få tag på rätt folk (en jävla, ursäkta språket, omöjlighet med musiker för det mesta - inga kontorstider överhuvudtaget och helt omöjligt att pricka in rätt tid att ringa! Måndag kan vara allra sämsta dagen för vissa ), och såg fikan hos Ingis försvinna långt bort i fjärran. Jag fick iallafall en hel del gjort och jag hoppas verkligen att det kan ge lite resultat. Helst igår redan.

Nu ska vi se lite på Doobidoo tillsammans med en kurrande goskatt. Ha en trevlig fredagskväll alla, och jag vill bara säga till alla Skånetjejer att jag önskar jag hade varit med idag!
    jobb-jagande suger....verkligen suger....Kräks.
    *håller tummarna för bra resultat av dagens arbete*

Nu ska jag o busan kika på max o sen är det go natt! .
  • Ninnnis

Stor kram till Blommis och Syrinx, det är så orättvist att hårt arbete och slit inte alltid lönar sig. Heloise, så härligt det var att läsa ditt inlägg om Elises mormor

• Ninnnis

Jag skrev att Heloises recept är sparat och planeras att tillagas med fläskytterefilen som liger i frysen och att det imorgon blir Mugglans pizza med ruccola, chevre, valnötter och honung. Soldemor, så skönt att detbär bättre med missen.

• Ninnnis

Alltså, jag är inte ett dugg kompis med makens ipad. Hade det inte varit för wordfeud så hade jag inte använt den överhuvudtaget... TACK för idag, allra finaste Ingis, Hvidis, Fru E och Fru Bygg! Så mysigt att umgås och se alla goa barn (inklusive de som är i magen ) Som jag sa, det är verkligen väredfullt och häftigt att nicken från ett internetforum under åren har omvandlats till verkliga, riktiga vänner som man kan prata med om allt. Tack för att ni finns, alla trådisar!

• Ninnnis

Och radbrytningar är helt onödiga Heloise, så häftigt att Elise rullar runt och förflyttar sig! Snacka om att den ungen är smart och utbyttjar sin förmåga till max Ingis, testrapport imorgon, tack!

• Ninnnis

Nehepp, eftersom Mini sover i sin säng och maken och vovven sover här i soffan så kanske det är läggdags? Imorgon ska vi åka till makens mormor och träffa henne och svärmor.

• Heloise

ja just det Ingis, imorgon är det testdags

• Fru E

Hepp! Tack för en trevlig dag idag tjejer perfekt distraktion Svarpå blodprovet får vi veta på måndag eftersom de inte har eget labb. Nytt prov på tisdag eller onsdag, gahh!! Ingis-visslar och sticker huvudet i sanden Nu blir det sängen efter att ha sovit i soffan till ett avsnitt

• MSW

Godmorgon!

kikade egentligen in för att se om ingis rapporterar än..

Synrix: hoppas jobben rasslar in snart, och sedan pengarna!

hoppas alla ha en bra helg!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård