• Syrinx

Östgötabrudar

Här måste ju finnas en hel drös med Östgötabrudar - jag tänkte att vi kanske kunde samlas i en tråd och ge varandra tips inför bröllopet

Prinsen och jag gifter oss utanför Vadstena i maj 2012. Kyrkan är preliminärbokad men vi har ingen aning om festlokal eller ens vilken typ av fest vi vill ha. Tack och lov har vi ju tid på oss än! 

Vad har ni för erfarenheter, tips och idéer inför bröllopet, Östgötabrudar? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 14:27
    Alyzzia - maj/juni 2011
    Avellana - Linköpingstrakten 2011
    Jeami174 - 6 aug 2011 Björkebergs k:a, Linköping
    Matilda Bäcker - 4 juni 2011
    Natalie Karlsson - sommaren 2011(?) Örberga k:a, Vadstena
    Nordost - maj 2012 Norrköping
    Nsdtr - 4 juni 2011 Motala
    Sweet Pearl - 14 maj 2011
    Vickanofilip - 20 aug 2011 Krokeks k:a
  • Svar på tråden Östgötabrudar
  • Syrinx

Välkomna till tråden, MiaSKPG och Mysan33!

Aylas skrev 2011-01-10 21:37:40 följande:
    Kockarna fick bli andra - de vågade inte riktigt ta steget. Men det är löst Brudföljet blev en succé och förlovningsringarna är på plats så det går bra nu... Nästa steg är att fixa allt papper till alla trycksaker och beställa klänning.
    Vi busade till det i nyår och köpte en låda med fyrverkerier till kvällen. Det var inte tänkt så, men tror att det kan bli riktigt bra. Men fortsätter vi så kommer det bli ett riktigt dyrt bröllop...
    Härligt att höra att det flyter på! Oooh, fyrverkerier, vad läckert! Låter som att det finns risk att det drar iväg i pris med såna spontaninköp, ja..! Men det kommer säkert bli så fint och helt värt det

Ja, vi har liksom grunddragen klara vilket känns jätteskönt. Anledningen att vi väljer att gifta oss nästa vår är dels för att jag har min examenskonsert efter fem år nu i vår, och planera bröllop samtidigt kändes lite tufft, och dels för att vi ska hinna spara ihop pengar så vi kan bjuda släkt och vänner på god mat och god dryck!
    Det enda stora som fortfarande är ett frågetecken är just detta med mat, så jag gör som Mysan33 och efterfrågar catering? Gärna i Vadstenatrakten Någon som känner till vilka som är bra? Har Ladugård 206 catering förresten, nån som vet?

Haha, det låter som att det börjar dyka upp lite bröllopsnerver här och där! Såna stressdrömmar är så jobbiga tycker jag. Har ofta såna inför konserter och liknande, att jag inte längre har en flöjt utan plötsligt en trumpet som alla förväntar sig att jag ska spela på, eller att jag står i bara underkläder bakom scen när jag ska in... Burr! Fördelen med dem är väl att hur det än går på bröllopsdagen så går det väl inte så dåligt iallafall
  • mysan33

hejsan, ayla, vi ska vara i ljungsbro folkets park. det är stort så vi får in alla gästerna=)
    men pratade med min blivande svärmor förut och hon gillade inte vårt val vreta kloster.
    hon sa att det var en mörk och murrig kyrka med en massa stolpar så gästerna skulle inte kunna se oss=(
    blev lite ledsen när jag hörde det, kyrkan är ju det enda som sambon valt. han vill verkligen gifta sig där.
    själv har jag inte varit inne i den än, men nu känner jag att jag nästan måste. om kyrkan är som hon säger ska jag be sambon att vi byter kyrka lr vad?

angående catering så har jag varit i kontakt med möllers festservice.se. de var jättetrevliga. har bokat värmeskåp av dom.

mia jag gifter mig 4/6 och har 30st knoppa lakan. även löpare i guldfärg, lite glansiga.

• MiaSKPG

mysan: vill du sälja dem och isåfall för hur myket?

• Aylas
    mysan33 skrev 2011-01-11 14:19:26 följande:
    hejsan, ayla, vi ska vara i ljungsbro folkets park. det är stort så vi får in alla gästerna=)
    men pratade med min blivande svärmor förut och hon gillade inte vårt val vreta kloster.
    hon sa att det var en mörk och murrig kyrka med en massa stolpar så gästerna skulle inte kunna se oss=(
    blev lite ledsen när jag hörde det, kyrkan är ju det enda som sambon valt. han vill verkligen gifta sig där.
    själv har jag inte varit inne i den än, men nu känner jag att jag nästan måste. om kyrkan är som hon säger ska jag be sambon att vi byter kyrka lr vad?

angående catering så har jag varit i kontakt med möllers festservice.se. de var jättetrevliga. har bokat värmeskåp av dom.

mia jag gifter mig 4/6 och har 30st knoppa lakan. även löpare i guldfärg, lite glansiga.

Vreta kloster är lite otraditionellt uppbyggt där, om den är fullsatt, alla har svårt att se. Men då ska man nog vara närmare 300 personer Kyrkan är jättevecker och härlg - vi tittade framförallt på klosterruinen som är något utöver det vanliga och den ligger precis i anslutning till kyrkan.

Folkets Park är fint och allt finns där, men vi ville åt lite mer natur i omgovningarna så valet föll annorlunda.

MiaSKPG; Jag kan tänka mig att köpa dina knoppalakan sen

Inga mardrömmar än, men de kommer nog

• MiaSKPG

aylas: ja det får du gärna göra

• 1700tal
    mysan33 skrev 2011-01-11 14:19:26 följande:
    Är gärna med i denna tråd!

Och håller inte med din svärmor alls, Vreta kloster är en de vackraste kyrkorna i östergötland. Den är ju bara mörk på utsidan och det gör den speciell, inte dyster. Åker förbi den var och varannan dag och stannar ofta till på sommaren och strosar runt bland ruinerna. Den stod på topp i vår lista när jag och sambon började fundera på bröllop. Det stod mellan vadstena klosterkyrka och vreta klosters kyrka.

Och så blev det Bjärka säby!
  • mysan33

vad glad jag blir när jag hör om kyrkan. kanskeblir det bra ändå=)

angående lakanen så säljer jag dom tvättade för 10:- st, men ej strykta

• Alex84j

Hej!
    Vad trevligt med fler Östgötabrudar =)
    Vi har gjort lite ändringar i vår planering och beslutat att gifta oss sommar/höst 2012 istället. Lite längre fram men det känns samtidigt skönt att få mer tid att planera =). Jag söker med ljus och lykta efter en trevlig lokal i östergötland. Skulle vara så tacksom om ni vill skriva var ni ska ha eran middag/fest så jag kan få lite inspiration, andra tips på trevliga ställen är givetvis välkomna. Vi kommer att vara ett sällskap på ungefär 35-40 personer, det får gärna finnas servering och övernattningsmöjlighet =)

• Syrinx
    1700tal skrev 2011-01-12 16:05:10 följande:
    Är gärna med i denna tråd!

Och håller inte med din svärmor alls, Vreta kloster är en de vackraste kyrkorna i östergötland. Den är ju bara mörk på utsidan och det gör den speciell, inte dyster. Åker förbi den var och varannan dag och stannar ofta till på sommaren och strosar runt bland ruinerna. Den stod på topp i vår lista när jag och sambon började fundera på bröllop. Det stod mellan vadstena klosterkyrka och vreta klosters kyrka.

Och så blev det Bjärka säby!
    Välkommen hit! Åh, Bjärka säby, är det på klostret? När gifter ni er?

Vilken bra grej med övertagning av Knoppa-lakan! Ska ni alla använda dem som stolsöverdrag?
    Alex84j skrev 2011-01-14 14:38:50 följande:
    Hej!
    Vad trevligt med fler Östgötabrudar =)
    Vi har gjort lite ändringar i vår planering och beslutat att gifta oss sommar/höst 2012 istället. Lite längre fram men det känns samtidigt skönt att få mer tid att planera =). Jag söker med ljus och lykta efter en trevlig lokal i östergötland. Skulle vara så tacksom om ni vill skriva var ni ska ha eran middag/fest så jag kan få lite inspiration, andra tips på trevliga ställen är givetvis välkomna. Vi kommer att vara ett sällskap på ungefär 35-40 personer, det får gärna finnas servering och övernattningsmöjlighet =)
    Visst är det skönt med tid! Man hinner både njuta mer av själva planeringen och fundera (lagom) länge på olika val. Fast jag måste säga att det känns långt bort för oss med maj 2012, framför allt som min lillsyrra förlovade sig nu i jul och de ska gifta sig nu i sommar! Där kan man snacka om att de har det stressigt... pust!

Var i Östergötland ska lokalen vara? Eller spelar det ingen roll alls? Vi har inte bokat lokal än, men är inställda på att vara inne i Vadstena. 
  • Alex84j

Syrinx: Gärna i närheten av Linköping, Borensberg med omnejd =), men för rätt ställe kan vi även tänka oss att åka en bit =)

Svar på tråden Östgötabrudar