• Syrinx

Östgötabrudar

Här måste ju finnas en hel drös med Östgötabrudar - jag tänkte att vi kanske kunde samlas i en tråd och ge varandra tips inför bröllopet

Prinsen och jag gifter oss utanför Vadstena i maj 2012. Kyrkan är preliminärbokad men vi har ingen aning om festlokal eller ens vilken typ av fest vi vill ha. Tack och lov har vi ju tid på oss än! 

Vad har ni för erfarenheter, tips och idéer inför bröllopet, Östgötabrudar? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 14:27
    Alyzzia - maj/juni 2011
    Avellana - Linköpingstrakten 2011
    Jeami174 - 6 aug 2011 Björkebergs k:a, Linköping
    Matilda Bäcker - 4 juni 2011
    Natalie Karlsson - sommaren 2011(?) Örberga k:a, Vadstena
    Nordost - maj 2012 Norrköping
    Nsdtr - 4 juni 2011 Motala
    Sweet Pearl - 14 maj 2011
    Vickanofilip - 20 aug 2011 Krokeks k:a
  • Svar på tråden Östgötabrudar
  • natalie karlsson

Hej,

Vi kommer också att gifta oss utanför Vadstena nästa sommar i Örberga kyrka.  Festen kommer att vara i Vilseberga bränneri, väldigt mysigt. Håller på att planera för fullt och har tagit in massor av offerter från restauranger kring Vadstena.

Jag undrar därför om det är någon som har några tips om bra cateringfirmor/ restauranger i Vadstena. Har lite svårt att bestämma mig. Har hittat en restauramg som passar våran budget, Vadstena Valven. Tyvär verkar dom inte särskilt förtroende ingivande eftersom det kan ta flera veckor innan man får svar på ett mail. Om någon har erfarenhet av Valven som cateringfirma är jag väldigt intresserad av att höra recensioner =)  

• SweetPearl

Jag hoppar också in i tråden fast jag inte är från Östergötland från början. Men min blivande är det. Jag kommer från Sörmland och vi kommer att gifta oss där då det blir mer praktiskt dels för våran del och sen att 90% av gästerna som vi ska bjuda bor i närheten.

Vi ska gifta oss den 14 maj 2011 hade vi tänkt.

Jag undrar om det är någon som har ett bra förslag på hur vi ska göra med våra barn? Dottern hinner fylla 4, så hon ska få vara brudnäbb. Men sen har vi våran son också som just nu är 5 månader och hinner därmed inte fylla 1. Vad är det bästa för honom under vigseln?

Vi kommer sen att ha ett barnbord under middagen och dottern har nog roligast att sitta där med de andra barnen. Men sonen som inte ens är 1 måste ha en vuxen vid sig hela tiden. Kan han sitta vid oss? Eller ska jag sätta honom nära oss med en vuxen som tar hand om honom under hela middagen och kvällen?

• Matilda Bäcker

Hur går det för Östgötabrudarna?

Jag stressar för närvarande upp mig över två saker;

1. Gästlistan. Snart måste den spikas för inbjudningarna måste ju ut! Tänket skicka ut dem i januari.

2. Präst. Jag läste i en prästtråd här på forumet att många präster nekar brudöverlämning. Och jag vill ha det för jag tycker det är en fin tradition! Tänk om jag inte hittar nån präst som tillåter det? GAH!

• Alyzzia

Hej jag tänkte sälla mig till er

Vi har precis bestämt oss för att gifta oss innan nr2 kommer i slutet på juni. Har dock inget datum bestämt. Vi är ju lite sista minuten så vi får kolla vilka datum som finns i maj-juni.

Det blir alltid så här för oss, det där med att ta det lugnt och ha lång planeringstid har liksom aldrig varit min melodi.

På den veckan som gått sedan vi bestämde oss (vi har varit förlovade 10 år i sommar  så vi har pratat om det tidigare såklart, men vi har haft svårt att få den berömda ändan ur vagnen) så har vi gjort klart gästlistan, planerat klart menyn så gott som och jag har en klar bild av hur min klänning skall se ut (jag kommer ju vara höggravid så det finns liksom inte så många modeller att välja på )

Vårt största problem är ceremonin, vi vill båda gifta oss borgeligt så där är vi överens men min sambo vill helst ha en avskild ceremoni med bara vi två och vittnen och sedan ha festen medans jag vill ha själva vigselakten nere vid stranden med alla som vill vara med och dela den stunden med oss. Vi får väl se vart vi landar.

Ha det så bra alla blivande brudar

P.S. För att svara på din fråga Matilda så stressar jag upp mig över allt och inget, har liksom inte riktigt koll på allt än så de mer specifika uppstressandet kommer säkert. Lycka till med prästletandet D.S.

P.S.S. @Sweet pearl: Jag hade nog valt att sätta sonen ihop med en vuxen som han gillar under middagen så ni båda får chans att njuta av er middag och alla trevliga (och mindre trevliga) tal och dyl. D.S.S.

• Aylas

jag ansluter mig också till östgötaskaran, trots att vigseln sker i Småland. Jag och festen kommer ju trots vara i "rätt" län

Vi är klara med lokal, kyrka och tema. Men det känns som att det mesta kan inte fixas förrens i vår.

Kockar och brudfölje ska tillfrågas i jul - känns kul att få göra det face-to-face. Och i januari görs inbjudningarna. Och klänningen vill jag se ut med mina tärnor och systrar 

Stora lyckan är idag att våra förlovningsringar kom till guldsmeden idag. Synd bara att jag jobbar alla dagar till sju och inte hinner hämta dem förrens fredag....

• ewaliv

Natalie: Vi letar lokal runt Vadstena och har sett flera som haft festen på Vilseberga bränneri, men jag hittar ingen information om stället på nätet. Hur kommer man i kontakt med dem? Vad kostar det?

• Syrinx
    natalie karlsson skrev 2010-11-12 00:46:39 följande:

Hej,

Vi kommer också att gifta oss utanför Vadstena nästa sommar i Örberga kyrka.  Festen kommer att vara i Vilseberga bränneri, väldigt mysigt. Håller på att planera för fullt och har tagit in massor av offerter från restauranger kring Vadstena.

Jag undrar därför om det är någon som har några tips om bra cateringfirmor/ restauranger i Vadstena. Har lite svårt att bestämma mig. Har hittat en restauramg som passar våran budget, Vadstena Valven. Tyvär verkar dom inte särskilt förtroende ingivande eftersom det kan ta flera veckor innan man får svar på ett mail. Om någon har erfarenhet av Valven som cateringfirma är jag väldigt intresserad av att höra recensioner =)  

Åh, vi gifter oss också i Örberga, i maj 2012! Menar du nästa sommar som nu 2011 eller är det 2012 för er också? Berätta jättegärna mer vad du har för idéer vad gäller mat och så, det är det som vi tycker är svårast att bestämma. Ni planerar alltså att ha caterad mat till bränneriet?

Vad gäller planerandet här så har livet knackat på de senaste två månaderna, så det har varit mycket annat än bröllop Men som sagt så har vi ju till nästa vår på oss! Kyrkan är bokad, gästlistan är preliminärt färdig och landar på ca 90 personer, präst ska tillfrågas då fästmannen gärna vill ha en speciell präst utanför församlingen, toastmaster har tackat ja liksom tärna, marskalkar är utsedda men inte tillfrågade än, den mesta musiken är bestämd, klänningen är utsedd men inte omsydd (min mammas gamla), fotograf har tackat ja, hår och make-up ordnar en god vän som är hudterapeut.
    Det stora för oss att ordna är festlokal och mat. Vi vill helst ha festen inne i Vadstena så att folk inte behöver köra in för att sova utan har möjlighet att gå hem. Har ni några tips på bra festlokaler/restauranger inne i Vadstena? Även tips på florist i Vadstenatrakten tas tacksamt emot!

Hur går det för er andra? Nu är det ju 2011 och snart smäller det för flera av er! Hur känns det?
  • Syrinx
    Aylas skrev 2010-12-06 19:07:49 följande:

jag ansluter mig också till östgötaskaran, trots att vigseln sker i Småland. Jag och festen kommer ju trots vara i "rätt" län

Vi är klara med lokal, kyrka och tema. Men det känns som att det mesta kan inte fixas förrens i vår.

Kockar och brudfölje ska tillfrågas i jul - känns kul att få göra det face-to-face. Och i januari görs inbjudningarna. Och klänningen vill jag se ut med mina tärnor och systrar 

Stora lyckan är idag att våra förlovningsringar kom till guldsmeden idag. Synd bara att jag jobbar alla dagar till sju och inte hinner hämta dem förrens fredag....

Hur gick det med tillfrågandet av kockar och brudfölje? Blev ni nöjda med förlovningsringarna?
  • Alex84j

Här är en till östgötabrud =)
    Har precis börjat planerar och få är det toppen med en tråd med bra tips i =)

• Syrinx
    Alex84j skrev 2011-01-10 14:11:10 följande:
    Här är en till östgötabrud =)
    Har precis börjat planerar och få är det toppen med en tråd med bra tips i =)
    Välkommen hit! När ska ni gifta er och var?
Svar på tråden Östgötabrudar