• loveyouforever

Måste man ha proffs fotograf?

Vi hade tänkt kolla runt med släkt vänner om nån kan ta bra kort på oss på bröllopet är det dumt av oss?
    Menar måste man anlita en dyr fotograf bara för att ta några kort?
    Hur har ni gjort på era bröllop?
    Har en gift kompis som säger att vi kommer ångra oss om vi inte anlitar en fotograf kommer vi göra det?

*Bröllopsnerverna börjar dyka upp*

• Svar på tråden Måste man ha proffs fotograf?
  • Wifetobee2011

Jag funderar över samma sak.... hänger på i tråden...

• Amor in aeternum

Mitt spontana svar är nej. Om ni har en tillräckligt bra kamera.. antingen köpa eller låna från någon.. så kan ni få hur fina bilder som helst.

Jag ska "anlita" min kompis som har gått lite fotokurser och har en egen analog systemkamera, hon är jättebra men hon är inget proffs. :)

Kamerorna idag är såpass bra att ni skulle kunna få vackra foton med dem med. Speciellt om ni överlåter korttagningen till någon ni trivs med och känner väl, då kan ni få väldigt personliga och betydelsefulla kort istället för "höger arm fram.. vänster ben bak" :D

• rollei

Sorry, men påståendet att det är kameran som tar jättefina bilder går vi inte på!

Tvärtom brukar "amatörer" få sämre bilder med en digital systemkamera än om dom hade använt en vanlig pocketkamera eftersom det finns så många inställningar att klanta till det med: ISO-tal, bländare, slutartid, exponeringskompensation, skärpedjup, vitbalans, JPG vs RAW, blixt eller inte, etc. 

Vad händer om kameran, minneskortet, batteriet, etc inte fungerar?  

• Amor in aeternum
    rollei skrev 2010-09-14 03:03:54 följande:
    Sorry, men påståendet att det är kameran som tar jättefina bilder går vi inte på! Tvärtom brukar "amatörer" få sämre bilder med en digital systemkamera än om dom hade använt en vanlig pocketkamera eftersom det finns så många inställningar att klanta till det med: ISO-tal, bländare, slutartid, exponeringskompensation, skärpedjup, vitbalans, JPG vs RAW, blixt eller inte, etc.  Vad händer om kameran, minneskortet, batteriet, etc inte fungerar?    
    Oj det var värst värst vad du var aggressiv..herregud! <förlåt att jag yttrade min högst personliga åsikt.. det ska inte hända igen.
  • S2011

vi tänker inte anlita professionell fotograf. har tillräckligt mycket folk omkring oss med bra kameror (som vet hur de fungerar).

och jag är faktiskt skitless på att höra/läsa professionella fotografer som hävdar att de tar "spontana kort som fångar känslan" - jag har inte sett såna kort en gång, heller.

• alouette

Jag tycker inte alls att rollei är aggressive. Det är ju sant, det som han/hon säger.

Antydan att vem som helst blir en bra fotograf så länge de har en bra kamera är ju löjligt.  En bra kamera gör ingen till en bra fotograf. Det är samma som att påstår att vem som helst blir en utmärkt kok om de står i fullt utrustat kök med top-of-the-line Gaggenau ugn.

• FramtidaFruSandberg

Vi anlitade en "semi-proffesionell" fotograf som kompromiss. Hon har jobbat på väldigt många bröllop och vi vet att hon tar bra bilder men hon tar inte priser som en proffsfotograf pga att det inte är hennes enda levebröd. Min kusin valde att anlita en kompis bror som de tyckte tog hyfsade bilder. Jag hade tagit den bilden som de skickade ut som tackkort för ingen av bilderna han tog gick att använda.

• katarina t

Det beror på era krav och vänner ;) De flesta som bara tar kort brukar inte tänka på ljuset, konstiga skuggor, roliga föremål i bakgrunden etc. Det är INTE kul att komma hem och se att på det bästa kortet, där ni båda blev perfekta, så har bruden en lyktstolpe rakt genom huvudet. Eller att det där kortet ni tog under det mysiga trädet är helt obrukbart för att det är halvskuggigt. Där löven skuggar ansiktet är det svart, där solen skiner igenom är det kritvitt. Såna misstag är väldigt vanliga. Men har ni någon duktig fotograf i kompiskretsen och är nöjda med dennes kort så kan det ju funka!

Tänk bara på att om ni anlitar någon professionell fotograf så är det lite säkrare än en kompis. Kommer kompisen ta kort om det regnar? Har kompisen utrustning till att ta kort om det är mörkt ute (som det kan bli riktigt ruggiga dagar)? Har kompisen en backup ifall att minneskortet strular vid slutet av dagen och alla bilder försvinner? Eller ifall kameran går sönder dagen innan? För en bra professionell fotograf är såna problem vardag...

• ConnyD

Det finns inga måsten alls, man väljer själv hur man prioriterar sina pengar. det finns fördelar med riktiga fotografer gentemot kompisar med kamera men allt är en avvägning.

Hur viktigt tycker ni det är med bilder? hur mycket är nu beredda att betala för det?
    Väg sen in risken att kompisen tar fullständigt värdelösa bilder eller pga nått tekniskt strul inte levererar en enda bild från er stora dag och det slutar med att ni efter världens bråk slutar vara vänner mer.

Sånt händer men man ska också veta att motsatsen också händer, att er bästa vän med kameraintresse levererar helt fantastiska bilder som ni kommer njuta av på ålderdomens höst.

• MKF

Många har skrivit bra saker ovan och jag tycker ConnyD säger det väl. En ytterliggare liten aspekt utöver vad som skrivits är hur stor del av dagen ni vill ha fångad? Det som jag speciellt brukar ta upp för detta är själva vigseln. Om ni låter en vän fota denna och vännen tar detta seriöst kommer hon/han inte att få se själva vigseln, utan istället gå runt och planera var ska man vara när etc. Man ser inte själva vigseln i sig.

En ovan bröllopsfotograf är självklart ett osäkert kort. En van fotograf är inte ett garanterat kort. Granska flera kort från samma bröllop som fotografen tagit tidigare för att få en bättre uppfattning. Känns personen rätt? mm mm.

Svar på tråden Måste man ha proffs fotograf?